Stran 2 od 6

Re: Lom tirnice

Objavljeno: 24.02.2010, 0:36
Napisal/-a Gorchi
Predvidevam, da je najbolj nevaren zlom na zunanji tirnici v loku, med pragovoma. Vseeno, pri tako kratkem zlomu (ali pa dolgem, kakor se vzame), kot je na coklinih fotkah, koliko je verjetnosti, da vlak iztiri?

Re: Lom tirnice

Objavljeno: 24.02.2010, 6:40
Napisal/-a Dolfe
Zlomov, pred vsem preko zime je ogromno. Ni slišati, da bi šlo kdaj kaj po tleh.

Re: Lom tirnice

Objavljeno: 24.02.2010, 9:01
Napisal/-a zbowe
Razen zelo redkih primerov, ko je tirnica "obdelana" na dveh točah, ki sta si zelo blizu (recimo da med nijima stoji cel voziček).
V tem primeru lahko imamo dva zloma in če zlomljen del ni pritrjen na najboljši način, se lahko tirnica nagne.

Ampak to je prava smola na smoli.

Re: Lom tirnice

Objavljeno: 24.02.2010, 9:18
Napisal/-a cokla
zbowe napisal/-a:
Ampak to je prava smola na smoli.

To je pa že svinjska smola... #-o

Re: Lom tirnice

Objavljeno: 24.02.2010, 12:49
Napisal/-a Gorchi
Hvala vsem, se nisem prestavljal, da je tako trdoživo... Kje se pa potem iztirjenja najpogosteje dogajajo, na kretnicah zaradi premika ostric (upam, da sem pravi izraz uporabil) med vožnjo čez njo?

Re: Lom tirnice

Objavljeno: 24.02.2010, 15:01
Napisal/-a Dolfe
Drži. Na kretnicah je najbolj delikatno. Tam se združi več dejavnikov, ki skupaj povzročijo iztirjenje. Oster sledilni venec, obrabljena ali orahljana ostrica, ki se ne prilega dobro k matični tirnici, prazen ali lahko naložen vagon med težkimi vagoni, ..... in še bi se kaj našlo.

Iztirjenje je seveda mogoče tudi med vožnjo po ravni progi. Če pride npr. do sunkovitega in neenakomernega zaviranja, v sestavu vlaka pa je kakšen prazen dvoosni vagon, ga kaj rado vrže ven. Včasih, ko je bilo pri tovornih vlakih le mehko spetje vagonov, je takšnih primerov bilo zelo veliko. Trdo spetje in uporaba potniške zavore pri tovornih vlakih, je to vrstne ID-je zelo razredčila. Še največ primerov iztirjenja se zgodi na postajah, pri ranžiranju vlakov.

MMG, zgodilo se je pred dokaj leti v Lazah, ko je vlak zapeljal na zlomljeno tirnico. Med koncema tirnice pa je bilo dobrih 20 cm vrzel. In preko je šel celoten vlak, brez da bi se iztiril. Nobenemu ni bilo nič jasno, ostalo pa je vse na tiru. =D>



Zanimivo temo iz "čveka" v novo luč prestavil,
mod. Dolfe

Re: Lom tirnice

Objavljeno: 24.02.2010, 16:50
Napisal/-a Gorchi
Dolfe,
lahko enemu radovednežu (torej meni) :hmm razložiš nekaj pojmov:
- mehko/trdo spenjanje vagonov; predvidevam, da pri trdem nalegajo odbijači na odbijač in je veriga napeta, pri mehkem pa je nekaj zraka vmes
- razlika med potniško in tovorno prestavo v primeru tovornega vlaka?
Hvala! :pc2

Re: Lom tirnice

Objavljeno: 24.02.2010, 17:07
Napisal/-a holding
...pred cca dvema tednoma je na Gorenjki (Medvode) ob "zlomu tirnice" zazevala četrt meterska praznina..... :D ...

....ja, fizika je od hudiča,.. :evil: ...se ne pusti čisto nič "nategn't'".....

Re: Lom tirnice

Objavljeno: 24.02.2010, 17:44
Napisal/-a Dolfe
Gorchi napisal/-a: - razlika med potniško in tovorno prestavo v primeru tovornega vlaka?
Hvala! :pc2
Tole si narobe prebral, Gorči. Omenjal sem potniško/tovorno zavoro. Reče se ji tudi hitro/počasi delujoča zavora.

Iz časa parne vleke sta bila dva načina spenjanja vagonov. Mehko in trdo spetje. Razlika je bila v navitju vretena.

Mehko spetje se je opravilo tako, da sta se odbojnika dotikala, vreteno pa se je le narahlo navilo. V resnici je bilo to navijanje dokaj relativno ohlapno. Pri tovrstnem spetju se je uporabljala počasi delojuča (tovorna) zavora.
Trdo spetje se opravi tako, da se odbojnika vagonov dotikata, nato pa se vreteno privije še za dva obrata.
Trdo spetje se je vedno opravilo pri potniških vlakih in spetje lokomotive na prvi vagon tovornega vlaka.

Tako so določali stari JŽ pravilniki. Novi, ki so sedaj že drugo leto v uporabi, tega ne določajo, ker morajo biti vsi vozovi trdo speti.

Re: Lom tirnice

Objavljeno: 24.02.2010, 22:22
Napisal/-a grikos
zbowe napisal/-a:Razen zelo redkih primerov, ko je tirnica "obdelana" na dveh točah, ki sta si zelo blizu (recimo da med nijima stoji cel voziček).
V tem primeru lahko imamo dva zloma in če zlomljen del ni pritrjen na najboljši način, se lahko tirnica nagne.

Ampak to je prava smola na smoli.
Tak primer je skoraj nemogoč, saj k lomu tirnice (poleg utrujenosti materiala ali slabega vara) izdatno prispevajo natezne sile v tirnici, ki nastanejo zaradi krčenja jekla pri nizkih temperaturah. Potem ko pride do zloma na enem mestu se natezna sila v neposredni bližini sprosti.

Tudi če bi prišlo do zloma na dveh mestih bi za prevrnitev tirnice morala popustiti tudi pritrditev. Še najbolj nevarna zadeva je nastanek prevelike dilatacije, tu pa se lahko že pogovarjamo o vzdrževanju NZTja...

Re: Lom tirnice

Objavljeno: 25.02.2010, 8:28
Napisal/-a Nurmi
Zelo pomembna je tudi temperatura (zunanja,temperatura tirnice,.....) pri kateri se kretnica vari,ter vzdrževanja pri spremembah letnih temperatur-sproščanja s strani SVP,to velja za dolgotirni sistem,spojke so pa drug sistem pri katerem predvsem v zimskem času nastajajo,v kolikor ni tir pravilno položen velike diletacije.Posledično zaradi sil pri krčenju tira zlomi spojk....V letnem času pa deformacije tira,zaradi sil raztezanja,to velja tudi za dolgotirni.Tko kot je Grikos napisal VZDRŽEVANJE.So pa vse nove tirnice ultrazvočno pregledane,problem je ker na SŽ stare tirnice ponovno ugrajujemo na stranske proge.Ampak tirnica enostavno ni več ista (poškodbe pri montaži in demontaži-transportu).

Re: Lom tirnice

Objavljeno: 25.02.2010, 9:15
Napisal/-a zbowe
grikos napisal/-a:Tak primer je skoraj nemogoč, saj k lomu tirnice (poleg utrujenosti materiala ali slabega vara) izdatno prispevajo natezne sile v tirnici, ki nastanejo zaradi krčenja jekla pri nizkih temperaturah. Potem ko pride do zloma na enem mestu se natezna sila v neposredni bližini sprosti.

Tudi če bi prišlo do zloma na dveh mestih bi za prevrnitev tirnice morala popustiti tudi pritrditev. Še najbolj nevarna zadeva je nastanek prevelike dilatacije, tu pa se lahko že pogovarjamo o vzdrževanju NZTja...
Imel sem sliko takega primera, a je nisem dobil. Zgodilo se je pred 10 leti na povezavi med Opčinami in Opicina Campagna, med premikom tovornih vagonov namenjenih v Officine Laboranti.

Re: Lom tirnice

Objavljeno: 25.02.2010, 15:22
Napisal/-a Nurmi
1.)Čeprav v duhu predpisov,ampak trdo spetje ni zaželjeno pri spenjanju parne lokomotive.
2.)Pa še dokaz,da napredek ni vedno dober.Pri dobrih starih izoliranih stikih(relejna tehnika),se je z lažno zasedbo takoj pokazala počena tirnica,sedaj ko so na delu števci osi jo lahko manjka 10 metrov.

Re: Lom tirnice

Objavljeno: 25.02.2010, 21:17
Napisal/-a Florjan
Tu je pa več kot "zlom" tirnice. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ...---... rabim prevajalca!
http://www.youtube.com/watch?v=VO0Fc1EA7ew

Re: Lom tirnice

Objavljeno: 26.02.2010, 19:59
Napisal/-a Kus
železocestnik napisal/-a:Kdo ve, kakšna sila odlomi tirnico (takšno kot je na naših tirih po SLO) :?:
Sicer ni iz železnice, pa vseeno... Poznam primer, ko je bilo 10 tonsko(zmogljivost dviga) mostno dvigalo s kabino postavljeno na tirnice profila tipa 22 kakih 5m nad tlemi,na koncu tirnic pa je bil odbojnik z gumo za ublažitev naleta. Dvigalo je bilo s zatičem fiksirano v pušo v betonu in zavrto. Sunki burje so izruvali zatič skupaj z navojnimi sidri, premagali zavoro, ter dvigalo pognali kakih 15 metrov daleč v odbojnike. Rezultat je bil tak, da sta se obe tirnici na celem zlomili kot bi bili iz repe. Dvigalo pa je seveda padlo na tla...