Off topic - starodobniki (avtomobili, motorji...)

Humor in bedarije so pol zdravja :)
Odgovori
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Off topic - starodobniki (avtomobili, motorji...)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:289900

Pozdravljeni,

poglejmo še nekaj avtomobilov narejenih v obdobju 1920-1930.

Seveda brez Forda, model T, letnik 1925, ne gre v tem muzeju.

To je bil prvi avto v zbirki lastnika muzeja, Bratislava Petrovića.

Takole piše na FB strani muzeja:

Ford, Model-T, 1925
"Henri Ford je 1908. godine pokrenuo revoluciju u razvoju automobilizma kada je u fabrici u Detroitu počeo masovnu proizvodnju čuvenog automobila “Ford T”. To je prvi automobil u kolekciji Muzeja automobila njegovog osnivača i kolekcionara Bratislava Petkovića. On je ovaj automobil kupio 1965. godine tako što je tadašnjem vlasniku čika Žaretu, zvanom Papagaj, dao gramofon na navijanje i kolekciju ploča predratnog tenora Mijata Mijatovića, uz doplatu od 500.000 dinara, što u ono vreme, nije bilo malo novca."

Se pravi, da je kupil model T za gramofon in kolekcijo plošč tenorja Mijata Mijatovića in dodal še 500.000 dinarjev.

Slika

Slika


Slika


Slika

Slika


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Off topic - starodobniki (avtomobili, motorji...)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

poglejmo si še Fordovo konkurenco...

Čez lužo...

BUICK, Združene države

Model 28-58 X, letnik 1928

Slika


Slika


V Evropi...

CITROEN

V muzeju je Citroen model B-10 iz leta 1925...

Slika

Slika

Slika

Jasno se vidi "kurbl", ročni zaganjač, ki si ga uporabil takrat, ko je bil akumulator že slaboten. To so prakticirali pri Citroenu še pri spačkih itd. kot "dodatno opremo".


ŠKODA

V muzeju imajo dve Škodi iz leta 1929:

MODEL 6 R III, 50 KM, 100 km/h

Slika

Slika


...in malo počasnejši model 430: 30 KM, 80 km/h

Slika


Slika


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Off topic - starodobniki (avtomobili, motorji...)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Da ne pozabimo na češki Aero...letnik 1929.

Ta je imel 18 KM, maksimalna hitrost 75 km/h.
Leta 1934 so lansirali auto že z 30 KM.

Slika

Slika

Slika

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Off topic - starodobniki (avtomobili, motorji...)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:290125

Pozdravljeni,

avtomobilov iz obdobja 1930-1940 nimam kaj dosti na izbiro...

Enega smo že "obdelali"...

AUBURN 851 SPEEDSTER iz leta 1935

Slika


Izven konkurence pa je BMW iz leta 1938...

Slika

Slika

Hitrost :?:

150 km/h :igraca

Začelo se je obdobje Slika

Slika

The BMW 326 Cabriolet appears in a printed advertisement from the launch year with the next description: “A wonderful experience … it’s a car ride, with the new big BMW, spacious with 5 seats and 4 doors. A sense of tranquility and safety over expectations is transmitted from the car to you and gives you a double pleasure to drive.”.

1936 saw the introduction of two special models which really gave birth to the tagline “The pleasure of driving, also emphasizing 6-cylinder powerplant so synonymous with BMW: the sports legend BMW 328 (2.0-liter displacement, 6-cylinder architecture and 80 hp engine) and the refined BMW 326 (with the same 6-cylinder engine, but developing 50 hp).

FREUDE AM FAHREN = The pleasure of driving = Le plaisir de conduire = Užitek v vožnji

Trenutni slogan: OSTANI DOMA ali: UŽIVAJ V VOŽNJI V DOMAČI OBČINI :lol: :lol:


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Off topic - starodobniki (avtomobili, motorji...)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O: 290450

Pozdravljeni,

mislim, da ni preveč poznano, da je bila v Beogradu zadnja predvojno tekmovanje za Veliko nagrado (Gran Prix).

Pravzaprav se je zgodilo celo to, da je bila izvedena ravno v času začetka druge svetovne vojne.
Druga svetovna vojna se je namreč začela 1. septembra 1939 z nemško invazijo na Poljsko.

O Veliki nagradi Beograda izvemo vse v slovenščini v wikipediji: https://sl.wikipedia.org/wiki/Velika_na ... grada_1939

Beograd je bil "v igri" Velikih nagrad leta 1939 prvič....in zadnjič.

Velika nagrada Beograda 1939 je bila deseta in zadnja evropska neprvenstvena dirka za Veliko nagrado v sezoni 1939, ki jo je prekinil izbruh druge svetovne vojne. Potekala je 3. septembra 1939, torej dva dni po začetku druge svetovne vojne, na uličnem dirkališču v beograjskem parku Kalemegdan pod sponzorstvom jugoslovanske kraljeve oblasti. Zaradi napetih razmer v Evropi se nekaj dirkačev dirke ni udeležilo, najuspešnejši moštvi tistih let, Mercedes-Benz in Auto Union, sta na dirko poslali po dva dirkalnika, dirke pa se je udeležil tudi domači dirkač Boško Milenković z že nekoliko zastarelim Bugattijem T51. Pred več kot 100.000 gledalci (kar je bila takrat četrtina Beograjčanov) je svojo zadnjo zmago dosegel italijanski dirkač Tazio Nuvolari z Auto Unionom, eden najboljših dirkačev vseh časov, drugo mesto je osvojil Manfred von Brauchitsch z Mercedesom, tretje Hermann Paul Müller z Auto Unionom, četrto pa Milenković, ki je bil zadnji uvrščeni dirkač.

Glede na to, da ni bilo več tekem za Veliko nagrado zaradi vojne, zmagovalec za leto 1939 ni bil proglašen.

Dirka, ki jo je sponzorirala jugoslovanska kraljeva oblast v čast rojstnega dneva kralja Petra II. Karađorđevića,[1] je potekala na spolzkem in zelo neravnem uličnem dirkališču v beograjskem parku Kalemegdan speljanem okoli stare turške trdnjave Kalemegdan, deloma je bilo dirkališče tlakovano z granitnimi kockami, na nekaterih delih pa so dirkače ovirali celo tiri. Steza je potekala v nasprotni smeri urinega kazalca ter je imela osem levih in en desni zavoj[2], brez kakšne daljše ravnine, ki bi omogočala prehitevanja.

Prijavljenih je bilo 20 tekmovalcev:

No. Driver Entrant Car Type Engine
2 Hermann Lang Daimler-Benz AG Mercedes-Benz W154 3.0 V-12
4 Tazio Nuvolari Auto Union AG Auto Union D 3.0 V-12
4 Ulrich Bigalke Auto Union AG Auto Union D 3.0 V-12 DNS - reserve #8?
6 Manfred von Brauchitsch Daimler-Benz AG Mercedes-Benz W154 3.0 V-12
8 Hermann Müller Auto Union AG Auto Union D 3.0 V-12
8 Hans Stuck Auto Union AG Auto Union D 3.0 V-12 DNS - did not practice
10 Walter Bäumer Daimler-Benz AG Mercedes-Benz W154 3.0 V-12 shared car #2
12 Bosko Milenkowitsch B. Milenkowitsch Bugatti T51 2.3 S-8
14 Raymond Sommer Alfa Corse? Alfa Romeo Tipo 308 3.0 S-8 DNA
16 ? Alfa Corse? Alfa Romeo Tipo 308 3.0 S-8 DNA
18 Luigi Villoresi Officine A. Maserati Maserati 8CTF 3.0 S-8 DNA
20 Paul Pietsch Officine A. Maserati Maserati 8CTF 3.0 S-8 DNA

Zaradi vojne jih je večina odšla domov, nazadnje je vozilo dirko samo pet tekmovalcev.

Slika


Pole Position:
2
Lang
Mercedes-Benz
1m15.0s

6
Brauchitsch
Mercedes-Benz
1m14.2s

8
Müller
Auto Union
1m15.2s

4
Nuvolari
Auto Union
1m16.3s

12
Milenkovic
Bugatti


Na cilj so prišli samo štirje:

1 4 Tazio Nuvolari Auto Union Auto Union D 50 1:04:03.8 5
2 6 Manfred von Brauchitsch Daimler-Benz AG Mercedes-Benz W154 50 + 7.6 s 1
3 8 Hermann Paul Müller Auto Union Auto Union D 50 + 31.6s 3
4 12 Boško Milenković Privatnik Bugatti T51 31 +19 krogov 4

Boško Milenković je bil zadnji, imel je zaostanka za 19 krogov (pri 50-tih krogih zmagovalca).

Slika
Boško Milenković Bugatti T 51

Tudi "bitka" med Mercedesoma je bila huda, dokler ni številka 2 zaradi nesreče prenehalo s tekmovanjem...

Slika
Vodi von Brauchitsch (št. 6) pred Lang-om (Št.2)

Pred glavno tekmo so bile še tekme avtomobilov in motornih koles.

Zanimiva je novička na koncu teksta v wikipediji:

"Po vojni je v Jugoslaviji nova komunistična želela čim bolj iz zgodovine izbrisati dosežke prejšnjega kraljevega režima, kar je vključevalo tudi spomin na to dirko, ki je bila v naslednjih desetletjih nekako izbrisana iz kolektivnega spomina prebivalcev Jugoslavije. Boško Milenković, edini jugoslovanski udeleženec kakšne dirke za Veliko nagrado, je bil po vojni razlastninjem, tako da se je moral preživljati kot voznik tramvaja. Razočaran, se je nekaj let za tem obesil v prijateljevem stanovanju."

Zanimivo, da jim je iz zapisa "ušla" beseda "oblast", torek: "kumunistična oblast".

V slovenski wikipediji povezava izvora za ta stavek ne deluje: Marko Tanasković (9 September 2017). "Neispričana priča o Gran priju Beograda iz 1939"


Zanimivo pa je, da v angleški wikipediji zapisano "Communist authorities", deluje pa tudi povezava do članka: https://mondo.rs/Automobili/Vesti/a1039 ... -1939.html

"After the war, the new Communist authorities did their best to erase this race event from collective national memory. The problems with the event included the general feel of the new system that car racing is the elitist fun opposed to the lives of the working class, a fact that all participants came from the Axis powers but mostly, as the young king Peter II was in the organization, because it would show the dethroned king in good historical light."

"Na žalost, ova trka je pala u zaborav i kod nas iz nekoliko razloga: moto-sport kao elitni nije bio poželjan među radničkom klasom, glavni sponzor je bio lično kralj Petar, a i većina učesnika je bila iz fašističkih zemalja."


Sedaj mi je jasno, zakaj nisem vedel za to tekmo Velike nagrade :idea: :old


Načrt proge v srbski wikipediji:

Slika


V Tanaskovićevem članku je tudi načrt proge:

Slika

Opis proge v članku:

"Takmičari su stazu dugu 2,79 km ocenili kao veoma izazovnu posebno zbog kaldrme, tramvajskih šina, kao i dela kod sadašnje gradske biblioteke, kada se uspon naglo prekida, usled čega su se trkački automobili pri brzini od 180 na sat potpuno odvajali od tla (na opštu radost publike)."

Da je to bilo res, imamo na voljo fotografijo iz serije: "Da li ste znali ?" na FB:

Slika


Zamislite si, da dobite na Milijonarju vprašanje za 100.000 €, kje je bilo zadnje tekmovanje za Veliko nagrado leta 1939 :roll:

Izgleda, da se je razvedelo, da bi bilo to vprašanje na Milijonarju in naenkrat se je povečalo število ogledov te teme Slika


pozdrav
Darko
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 10.04.2020, 18:11, skupaj popravljeno 3 krat.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Off topic - starodobniki (avtomobili, motorji...)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

na FB strani Začetki starodobništva na Slovenskem izvemo za novosti, kako poskušajo avtorji vrniti iz "kolektivnega nacionalnega spomina" nazaj tekmo za Veliko nagrado Beograda:
28. november 2019 ·
Knjižne novosti – knjižne novosti – knjižne novosti

"Letos je v Beogradu izpod peresa Nebojše Đorđevića izšla drobna knjižica z naslovom »Beograd 3.9. 1939 – Trka sportskih automobila do 2100 cm3«. Gre za dodatek k že pred 20. leti izdani knjigi z naslovom »Prve beogradske međunarodne automobilske i motociklističke trke 3. IX.1939«. Avtor v tem dodatku pojasnjuje doslej nepojasnjene diskrepance med fotografijami udeležencev in štartnimi listami oziroma časopisnimi poročili o dirki avtomobilov s prostornino motorjev do 2.100 ccm. Pri tem mu je nekaj malega pomagal tudi pisec teh vrstic.
V celoti je knjiga eno najboljše dokumentiranih pričevanj o teh najprestižnejših dirkah na prostorih nekdanje skupne države, oziroma o avto-moto športu za časa kraljevine Jugoslavije nasploh.
V zadnji številki revije Zveze starodobnih vozil Slovenije lahko ob 80-letnici beograjskih dirk najdete prevod nekaterih odlomkov iz te knjige, pri čemer je večina osebnih in stvarnih lastnih imen izpisana fonetično. Tudi Dunaj ni Dunaj, ampak je Beč. Najbrž je prevajalec želel ostati čim bolj veren originalnemu srbskemu besedilu. »Avtentičen« bi rekli v starodobniški terminologiji …

Slika

Slika

detajl iz naslovnice knjige:
Slika

Skoraj sami BMW-ji :D

Ni potem čudno, da se hodijo v muzej v Beograd fotografirati feni z BMW-jem v ozadju...

Slika
posnetek je iz časa "pred korona virusom"

Katere čase poznamo :?: (vprašanje iz slovenščine pri poučevanju na daljavo) :wink:
1. "pred korona" čas
2. čas "korona virusa"
3."po korona" čas
:thumbupr :D


Poskusimo še, če deluje povezava do videa o beograjski dirki:

The Forgotten Grand Prix Belgrade 1939
George Rakocsi


link: https://www.youtube.com/watch?v=F8nB7PS ... =emb_title


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Off topic - starodobniki (avtomobili, motorji...)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

poglejmo, kako soavtomobili:
"...kod sadašnje gradske biblioteke, kada se uspon naglo prekida, usled čega su se trkački automobili pri brzini od 180 na sat potpuno odvajali od tla (na opštu radost publike)."

na veliko radost publike na odseku pri sedanji knjižnici, ko se vzpon naenkrat prekine, pri 180 km/h "poleteli"...


Fotke imamo za Mercedes št.2, ki se je potem ponesrečil...

Slika

...in Mercedes št. 6...

Slika

Slika


Še Mercedes-Benz fotka:
https://mercedes-benz-publicarchive.com ... /en/122156


AUTO-UNION-a nisem našel "v zraku", pa sem prebrskal kar neka fotk. Izgleda, da niso pačali fotografom dovol "dodatka" za "leteče" fotke :beg

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Off topic - starodobniki (avtomobili, motorji...)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:290700

Pozdravljeni,

nismo še zapisali uradnega naziva tekmovanja za Veliko nagrado:

Slika

1. Beogradske međunarodne automobilske i motociklistične trke 3.9.1939 = 1. beograjske avtomobilistične in motoristične dirke 3.9.1939



Nekaj besed je potrebno napisati o zmagovalcih.

V muzeju v Beogradu visi plakat z imeni zmagovalcev, ki ga je izdal AUTO-UNION:

Slika

Izdali so tudi priložnostne znamke:

Slika



Pri dirkalnih avtomobilih je torej zmagal Tazio Nuvolari na AUTO-UNION-u.

Poglejmo si ga v avtomobilu:

Slika

...in potem, ko se še ni izvlekel iz dirkalnika:

Slika

Zmagal je torej: Il Campionissimo, Tazio Nuvolari (1892 – 1953).

Nuvolari, katerega je občinstvo glasno pozdravilo, je dobil lovorjev venec, denarno nagrado in tudi velik pokal Nj.V. kralja Petra II.
To je bila zadnja zmaga v bogati karieri Tazia Nuvolarija, katerega je Ferdinan Porsche proglasil za najboljšega voznika preteklosti, sedanjosti in prihodnosti., Enzo Ferrari pa je rekel,da je Tazio voznik, ki nikoli ne spusti noge s plina.

Pri motoristih je zmagal Breznik iz Slovenije, to bomo pogledali pozneje, drugi je bil Borisavljević.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Off topic - starodobniki (avtomobili, motorji...)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:290900

Pozdravljeni,

moram reči, da sem kljub temu, da smo vsi doma, presenečen, da je lahko v 12 urah 200 ogledov ene teme v rubriki "čvek".

Res je, da se nič ne dogaja v rubriki "Železnica skozi čas", pa forumaši in predvsem obiskovalci nimajo kaj preveč izbire s področja zgodovine.



Je pa še nekaj bolj zanimivega.

Kaže na to, da se da oživiti vsako temo na forumu, seveda če se vsaj malo potrudiš.

Ta tema, ki je za ta forum sicer Off topic: Starodobniki (avtomobili, motorji...) je po razcvetu v letu 1911 (15 strani prispevkov) in letu 1912 (tudi 15 strani prispevkov, izzvenela.

Ja, v letih 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 je bila klinično mrtva :pope


Ko sem čistil v preobilju časa najstarejše diske iz let 2004 do 2017, na katerih imam 169.700 fotografij, sem naletel tudi na nekaj "avtomobilskih in motorskih".
Ker smo v "čveku" si lahko dovolim malo zgodovine razvoja trdih diskov :wink:

Slika
http://shrani.si/f/2d/xV/4ymZfNb5/1/img0279a.jpg

Od spodaj navzgor:
1. tako se je začelo shranjevati na zunanji disk (1 T): poln
2. disk vzet iz lap topa, ker sem ga zamenjal z SSD (0,5 T): poln
3. disk 2 T (tudi že poln)

Teh 170.000 fotografij je na teh treh diskih, nekatere shranjene 2x, nekatere 3x. Nekatere so še shranjene na 2 prenosnikih in na 1 stacionarcu.



Ker je pač čas korona virusa in pač forumaši in obiskovalci ne morejo kar tako tekati naokoli po Evropi, sem si rekel, kaj če raziskovalno delo malo zmanjšam (tudi na drugih forumih v tujini) in pogledam, ali se da tema o starodobnikih obuditi od mrtvih.

Izkazalo se je, da se da :thumbupr
Temo o beograjskem muzeju "peljemo" šele en teden, pa smo dosegli povprečje 300 ogledov na dan, kar je za temo v "Čveku" velik uspeh =D> =D>

Glede na vse to, napovedujem po zaključku obiska muzeja v Beogradu, obisk še enega muzeja na Balkanu...
Seveda je to zaenkrat še skrivnost, katerega :lol: :lol:

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Off topic - starodobniki (avtomobili, motorji...)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:291.100

Pozdravljeni,

prav je, da nekaj napišemo tudi o organizatorjih Velike nagrade Beograda leta 1939.

Poglejmo v slovensko wikipedijo:

"Dirka, ki jo je sponzorirala jugoslovanska kraljeva oblast v čast rojstnega dneva kralja Petra II."

To je vse, kar izvemo.

Če hočemo izvedeti kaj več, je potrebno pogledati v angleško wikipedijo:

"The international race was organized on Sunday, 3 September 1939, and was planned as the main event within the scope of the celebration of the 16th birthday of the King of Yugoslavia, Peter II, which was on 6 September. It was organized by the Automobile Club of the Kingdom of Yugoslavia, while the patrons were the Queen mother, Maria and the Politika newspapers. Queen Maria herself was a passionate driver and was often seen driving her Rolls-Royce through Belgrade during the Interbellum. She stopped driving on her own after her husband, King Alexander I of Yugoslavia was assassinated in the car, in 1934 in Marseilles."

Se pravi, da je organiziral dogodek s Kraljevi Avtomobilski klub s patronatom Kraljice-matere Marije in časopisa Politika.

Slika


pobrano iz interneta:

Zanimivost: Kraljica Marija je bila strastna voznica avtomobilov in pogosto so jo videli voziti njen Rolls-Royce po Beogradu. Prenehala pa je voziti sama potem, ko so leta 1934 ustrelili njenega moža, kralja Aleksandra v Marseillu.

Slika

Slika
Kraljica Marija za volanom Lincolna.

Druga zanimivost: kralj Alexander ni sam vozil avtomobila. Menda samo trikrat. Prvič, ko se je šel ženit v Romunijo, za druge dvakrat bi bilo potrebno pogledati v knjigo:

Slika


Kraljica Marija je bila strastni voznik, avto je vozila na relaciji Beograd-Bukarešta, Potem iz Beograda do Pariza, pa iz Bleda v Pariz. Dolgo je "držala" hitrostni rekord od Beograda do Avale.
Romunska princesa Marija Hohenzollern se je leta 1922 poročila s kraljem Aleksandrom. Vozniški izpit je naredila pri 20-tih letih, čeprav je vozila že prej. Torej je v času, ko se je poročila s raljem Aleksandrom, imela že solidne izkušnje z vožnjo avtomobila.
Eden od svatbenih poklonov od bodočega soproga je bil Rolls-Royce Silver Ghost, letnik 1921*.

Poročno darilo* je imelo takšno srce:

Slika
wikimedia: Rolls-Royce 40/50hp Silver Ghost 7,4 litre side valve six cylinder engine. Location: Jysk Automobilmuseum, Gjern, Denmark

povečava z dodatnim klikom: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 0_50SG.jpg

Zamislite si, taka zverina, kraljica Marija pa "gas do daske" :igraca

* poročno darilo bodočega soproga je vprašljivo. Verjetno bi bilo potrebno res pogledati v Martinovićevo knjigo.
Ta avto je bil v lasti romunske kraljeve družine. Ali je bil poročno darilo ali pa je bil že prej v lasti princese Marije se zaenkrat ne ve. Morda bi vpogled v Martinovićevo knjigo dal odgovor.


Je pa nekaj jasno.
Kraljica Marija na fotografiji zgoraj vozi svojega Rolls-Royca.
Zapis iz revije: Enthusiasts' club bulletin May/June 2003, št. 258
link:https://rrec.org.uk/storage/Documents/Bulletin/B258.pdf

"The records showed that 119MG was a landaulette bought by the King of Serbia and 80CE was a torpedo tourer owned by The Royal House of Roumania. This information was passed on but we could not understand where Roumania came in.
The reply was that Queen Maria, wife of King Alexander, was a Princess of Roumania. The Royal Wedding was in 1922 and it is likely that this car was a wedding gift or her personal car before the wedding. The picture of the Queen driving probably shows 96BW. as the order card says: 'Body Between', which meant that the handbrake was outside. 8OCE says levers 'Set In'. I was told that all cars of the Royal House of Karadzordzevic carried as a radiator mascot thc Serbian Crown. These were made by Griesbach and Knaus of Zagreb, Kroatia. None of thc collectors of motoring memorabilia in Yugoslavia have one and the Society wonders if any of our collectors have seen one.



V nekem zapisu leta 1932 ob 10-letnici srbskega auto kluba, katerega patronat je imela kraljica Marija, je navedla kraljica, da je v svoji vozniški karieri zamenjala 11 avtomobilov devetih različnih proizvajalcev.

Izgleda, da je hotel JB Tito kraljico Marijo glede števila avtomobilov na vsak način prehiteti, čeprav je po drugi strani svoje "podanike" učil, da smo si vsi enaki #-o :roll: :^o [-X

Iz katerih virov so nakupovali avtomobile Karađorđevići ?
Avtomobile kraljevske družine je "preštel" Miroslav Martinović.

"Miroslav Martinović, nekadašnji automobilski as iz Beograda, a rezultat svog višegodišnjeg istraživanja sabrao je u monografiji "Automobili i dinastija Karađorđevića od 1908. do 1941". Karađorđevići su u garaži imali 34 "pakarda", 13 "voazena", osam "fijata", po četiri "linkolna" i "rojls rojsa", tri "kadilaka", po dva BMV-a, "mercedes benca"...

Kraljevska porodica Karađorđević po automobilima koje je koristila u prvoj polovini prošlog vijeka nije zaostajala za evropskim dinastijama. Od 1908. do 1941. godine devetoro Karađorđevića imali su 89 automobila! Njihovu vrijednost danas je teško preračunati, ali je sigurno da su po luksuzu to bila vozila svjetske klase.

Martinović objašnjava da je većina vozila kupovana od kraljevske apanaže, pa se mogu smatrati ličnim vlasništvom Karađorđevića. Tokom Velikog rata, međutim, Karađorđevići su dobili državna vozila, nekoliko "pakarda" i "kadilaka", koje su survali u kanjon albanskih planina da se njima ne bi koristili neprijatelji. Bugari su kasnije pronašli te "kadilake", popravili ih i vozili.

Prvi "mercedes benc" na srpskom dvoru vozio je knez Pavle. Dobio ga je na poklon od Adolfa Hitlera 1937. godine. Knez ga se stidio, pa ga je vozio samo po Bledu. Automobil je 1939. vraćen njemačkoj fabrici. Kao nerestaurisano vozilo završio je kod trgovca automobilima Eberharda Tisena u Hamburgu.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Off topic - starodobniki (avtomobili, motorji...)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:291450

Pozdravljeni,

V teh časih je naenkrat postalo pomembno, da imaš »domačo« knjižnico. V analogni ali digitalni obliki :lol:

Med raznoraznimi knjigami imam tudi knjigo Petra Škofiča: Začetki starodobništva na Slovenskem, 2014.

Seveda te ne sme zavesti naslov, da ne bi izvedel kaj o Karađorđevićevem hlevu…

Takole piše Škofič:
»Znano je, da so bili Karađorđevići precejšnji snobi, še posebej se je to tikalo prestižnih avtomobilov. Tako so ob popisu premičnega inventarja po zlomu prve Jugoslavije v njihovih garažah našteli 75 avtomobilov: 1 rolls royce (s pripisom«stari«), 3 lincolne, 1 bmw, 1 mercury, 4 tovorne škode, 28 različnih fordov, 2 opel kapitäna, in, pozor, 27 packardov, ki so jih razlikovali takole. 1 blindiran, 1 športni, 4 dvanajstvaljni in 21 raznih«.
Med preostalo »šaro so bili še tovornjaka mercedes in büssing, hansa, peugeot »i 4 mala automobila.«

Buick ni bil posebej omenjen, težko pa bi ga uvrstili v kategorijo malih avtomobilov.
Resnici na ljubo – na spisku tudi ni horcha, ki je danes del zbirke Titovih avtomobilov v Bistri in za katerega potomci kraljeve družine menijo, da bi jim ga morali vrniti."

Poleg tega teksta je fotografija kraljice Marije, ki vozi rolls royca...

Slika
RR Silver Ghost. Teh avtomobilov z ročno zavori izven kabine ni bilo veliko izdelanih.

Zraven fotografije piše:
»kraljica Marija za krmilom enega izmed svojih štirih dvornih rolls-roycev, ki so jih Karađorđevići uporabljali v dvajsetih letih prejšnjega stoletja ( silver Ghost alpine eagle 96 BW). V ozadju je nekoliko zdolgočasen kralj Aleksander.«

To je zaenkrat vse.

Pogledati si moramo še, kateri Breznik, Slovenec, je zmagal pri motoristih za Veliko nagrado Beograda 1939

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Off topic - starodobniki (avtomobili, motorji...)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

končno sem našel fotko, ko je tudi AUTO-UNION "poletel"....

Slika

Podpis pod fotko:
Vidi se, kako je Hermann Müller, tretje uvrščeni, vozil. Njegov auto je formalno letel po zraku, odskakujoč od tal.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Off topic - starodobniki (avtomobili, motorji...)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:291650


Pozdravljeni,

da ne pozabimo na našega Breznika, ki je leta 1939 iz Beograda prinesel pokal za zmago v kategoriji do 250 ccm :old

Slika

Še sreča, da je zapis o Breznikih v reviji Avtomobil Classic iz leta 2012:

Slika

Torej motorno kolo: DKW 250 ccc, kompresor

voznik: Dušan Breznik (1910-2008)

Peter Škofič je v knjigi "Začetki starodobništva na Slovenskem" posvetil Alfonzu Brezniku (1932-1987) celo stra,

Seveda pa Škofič ni pozabil napisati, da je Alfonz Breznik na rallyjih TMS nastopal z motociklom, ki je bila last njegovega strica Dušana Breznika (1910-2008). Dušan Breznik je uspešno nastopal na nacionalnih in mednarodnih motociklističnih tekmovanjih v desetletju pred izbruhom druge svetovne vojne. Eden večjih stričevih uspehov je bila zagotovo odmevna zmaga v 1/4 litrskem razredu v tekmi za Veliko nagrado Beograda jeseni leta 1939. Stric Dušan je po vojni emigriral v ZDA.

Škofič je v knjigi dodal tudi fotografijo inž. Dušana Breznika z njegovim DKW-jem...

Slika

Zraven je pripisal:
"Leta 1940 je z DKW ss 250, vodno hlajenim, enocilindrskim dvotaktnim motorjem z dvema batoma in s prisilnim polnjenjem z batno črpalko tekmoval (in zmagoval) inž. Dušan Breznik

Na spletni strani topspeed.rs pa so nekje pobrali zapis Petje Groma iz Muzeja motociklov Grom na Vranskem:

“Tri “DKW” “LADEPUMPE” motocikla učesnika Kalemegdanske trke 1939. godine.
“Anton Uroić, Mihajlo Borisavljević i Dušan Breznik bili su učesnici Beogradskih međunarodnih moto trka 03.09.1939. Na motociklističkoj trci u klasi od 250cm3 pobedio je Dušan Breznik, dok je Anton Uroić bio primoran da se povuče. Dušan Breznik je prestigao Mihajla Borisavljevića koji je zauzeo drugo mesto.”
Petja Grom, univ. dipl.arh. Muzej motociklov Grom


V času Velike nagrade Beograda so izdali tudi "motoristične" znamke...

Slika


Dušan Breznik pa je domov odnesel takle pokal...

Slika

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Off topic - starodobniki (avtomobili, motorji...)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:291750

Pozdravljeni,

v muzeju avtomobilov v Beogradu imajo tudi 250 ccm DKW-ja...

Najprej umetniška fotka muzeja z značko motorja, da se vidi, da je res spadal v grupacijo AUTO UNION...

Slika

Ti gumbi ob vilicah so zanastavljanje trdote vzmetenja.

V muzeju imajo DKW 350 iz leta 1936:

Slika


...ki pozira skupaj z BMW-jem:

Slika


V muzeju je še Bianchi...in še nekaj motociklov, kaj preveč pa ne.

Slika


Kdor hoče videti več motociklov, se mora odpraviti v bližnje Pančevo...

Slika


Slika


Mi si bomo pogledali v beograjskem muzeju avtomobilov samo še nekaj dirkalnikov...


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Off topic - starodobniki (avtomobili, motorji...)

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:291925

V beograjskem muzeju imajo tudi nekaj formul DBM.

V slovenski wikipediji tega podatka ni in si bomo morali pomagati s kratkimi teksti iz revij in FB strani muzeja:

Slika

Reč je o koju su konstruisali inženjeri fabrike "DMB" (Dvadeset prvi maj Beograd), na čelu sa Kostom Savićem. Automobilske trke postajale su sve popularnije šezdesetih, Beograd je 1967, 1968. i 1969. bio doDMB formulimaćin trka koje su bodovane za Kup Evrope, a u Rakovici su privodili kraju realizaciju ideje da Jugoslavija dobije prvi bolid.

Slika

DMB formula...

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Tridesetak ljudi, inženjera i majstora u rakovičkoj fabrici, naporno je radilo da napravi trkački automobil. Svi delovi bili su domaći, uglavnom korišćeni za sklapanje "Zastavinih automobila". Menjač i upravljački mehanizam uzeti su od "fiće", uz male izmene u skladu sa konstrukcijom tako da je na ručici menjača napravljen graničnik kako ne bi došlo do pogrešnog prebacivanja u rikverc tokom vožnje.

Bolid je izrađen od aluminijuma i njegova težina bila je 380 kg. Za motor je izabrana sportska varijanta 100 D, poznat kao DMB 850 S. Reč je o četvorocilindričnom motoru radne zapremine 850 kubika i 50 konjskih snaga. Mogao je da postigne brzinu od oko 160 km/h, dok je za 10 sekundi dostizao brzinu od 100 km/h.

Šezdesetih godina u Jugoslaviji počela su takmičenja u automobilizmu u "nacionalnoj klasi". Ideja je bila da u trkama učestvuju jeftini trkački automobili kako bi se napravilo što masovnije takmičenje. Naravno, izbor je pa na Zastavinog "fiću". I uspeh je brzo došao. "Nacionalna klasa" je bila najpopularnija i najmasovnija klasa u jugoslovenskom šampionatu sve do početka 90-ih godina.

Formula je u voznom stanju, učestvovala je u brojnim revijalnim vožnjama i izlagana na Sajmu automobila. U protekle dve godine nalazila se na čelu kolone u revijalnim trkama kojima se obeležava sećanje na prvi (i jedini) Gran Prix u Jugoslaviji, koji je 1939. godine vožen na kružnoj stazi oko Kalemegdana.


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Odgovori