Ljubljanski trolejbus

Humor in bedarije so pol zdravja :)
Odgovori
Uporabniški avatar
željko halambek
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 413
Pridružen: 26.06.2006, 18:16
Kraj: BREŽICE

Ljubljanski trolejbus

Odgovor Napisal/-a željko halambek »

Srodne tema:
Ljubljanski tramvaj
http://www.vlaki.info/forum/viewtopic.p ... ki+tramvaj

Ljubljanski potniški promet
https://sl.wikipedia.org/wiki/Ljubljans ... 1ki_promet
http://www.autobusi.org/forum/index.php?board=150.0


Kaj o ljubljanskem trolebusu piše na wikipediji:
https://sl.wikipedia.org/wiki/Ljubljanski_trolejbus

Uvedba 6. oktober 1951
Ukinitev 4. september 1971

Slika


Ljubljanski trolejbus je bil javno prevozno sredstvo v Ljubljani, ki je deloval od leta 1951 do leta 1971. Ko je po mestu še vozil tramvaj in ni bil več kos povečanemu številu potnikov, so začeli razmišljati o vzpostavitvi drugačnih oblik javnega prevoza. Poleg trolejbusa je bil v igri tudi avtobus, ki je potihoma vseskozi pridobival na veljavi.


Prva trolejbusna proga
Glavni članek: Mestna avtobusna linija št. 6 (Ljubljana).
Prva trolejbusna proga je bila odprta 6. oktobra 1951 in je potekala za Bežigradom, in sicer od Vilharjeve ceste do Ježice. Trolejbus ni vozil v sam center mesta, ker je današnja Dunajska cesta še prečkala železniške tire in so se odgovorni bali, da ne bi prišlo do stika zapornic in kontaktnih vodov. Problem so rešili maja 1956, ko so kontaktne vode prestavili nad sredino ceste, zato so trolejbusno progo podaljšali vse do Ajdovščine, kjer je bilo potem dve leti urejeno obračališče ter prestopna postaja med trolejbusi in tramvaji.

Prvi trolejbusi
Prvi trolejbusi so bili narejeni v tovarni Fiat. Bili so modro-bele barve, tri osi so imele slabo vzmetenje in bili so izredno težki. Zaradi tega jih po zadnji vožni niso vozili v remizo, pač pa so bili parkirani kar na obračališču za Bežigradom. Če so se pokvarili, so jih v remizo odvlekli s tovornjakom. Po podaljšanju proge do Ajdovščine pa so jih vsak večer v remizo odvlekli tramvaji.

Razširitev trolejbusnega omrežja
Ko so v mestu dokončno ukinili tramvaje, so začeli z razširitvijo trolejbusnega omrežja. Nove kontaktne vode so napeljali nad Celovško cesto do Vižmarij in nad Tržaško cesto do Viča. Tako je leta 1957 nastala trolejbusna proga št. 1 Vižmarje – Vič. Kontaktne vode so leta 1962 napeljali nad današnjo Litostrojsko cesto do železniške proge, leta 1964 pa še na odseku od Ježice do Črnuč. Večjega obsega trolejbusno omrežje v Ljubljani ni imelo nikdar več.

Trolejbusne proge
Delovale so štiri trolejbusne proge:

številka proge relacija
št. 1 Vič – Vižmarje
št. 6 Vič – Ježica
št. 7 Litostroj – Ajdovščina
št. 8 Litostroj – Črnuče
Opomba: Na progah št. 2, 3 in 4 so vozili avtobusi.

Nakupi novih trolejbusov
Druga generacija trolejbusov je bila iz švicarske tovarne Oerlikon. Vozila so bila kakovostna, vendar draga. Zato so se odločili, da bodo vozila, ki so jih še potrebovali, začeli izdelovati v ljubljanski Avtomontaži. Domači trolejbus je bil izdelan na šasiji podjetja FAP, električni elementi pa so bili švicarski. Model je z leti dobil nekaj kozmetičnih popravkov (npr. večja, preglednejša stekla in armaturo). Taki modeli so bili že obarvani v zeleno-belo barvno kombinacijo.

Število trolejbusov
V voznem parku javnega prometa je bilo 53 trolejbusov, torej toliko kolikor je bilo prej tramvajev. Oštevilčeni so bili z internimi številkami od 300 do 353.

Ukinitev trolejbusnega prometa
Trolejbus je zadnjič v Ljubljani peljal 4. septembra 1971 na progi št. 1. Po tem datumu so njihove naloge prevzeli samo še avtobusi. Ukinitev pa je bila postopna; najprej so ukinili vožnje na najkasneje zgrajenih odsekih, nato so sledili naslednji (Ježica – Črnuče, Celovška cesta – Litostroj, Ajdovščina – Ježica in Vižmarje – Vič). Postopno so na vseh ukinjenih odsekih začeli uvajati vožnje z avtobusi. Razlogi, ki so pripeljali do ukinitve javnega prometa s trolejbusi, so bili sledeči:

tokovni odjemniki so se sneli z žic - "trolejbusom so padli dol" in jih je bilo treba vsakič ponovno namestiti;
pozimi so bile dodatne težave zaradi snega in posipanja cest s soljo. Slana voda je namreč prihajala v stik z električno napeljavo in povzročala kratek stik. Dogajalo se je celo, da je bila pod napetostjo celotna karoserija kakšnega trolejbusa. To so občutili vstopajoči potniki, ki jih je pošteno streslo, če so se le dotaknili kovinskih delov vozila;
ob zaporah in delu na cesti je bilo težko izvesti obvoze.

Usoda trolejbusov
Vozila so končala razrezana v staro železo, nekaj od njih je bilo odloženih in zasutih na mestni deponiji, na lokaciji kjer ima danes JP Snaga sortirnico odpadkov. Kontaktni vodi, ki so nad ulicami in cestami viseli še nekaj naslednjih let, so bili prodani podjetju Dinos. Najdlje, do leta 1984 se je ohranil trolejbus z interno oznako 350. Želeli so ga ohraniti kot edinstven primer trolejbusa v Ljubljani, a je končal tako kot vsi ostali - razrezan je bil v staro železo.

Viri
Tadej Brate (2005). Zgodovina mestnega prometa v Ljubljani. LPP d.o.o. ISBN 961-91685-0-X.
Tadej Brate (2008). Ljubljanski mestni promet v slikah. Kmečki glas. ISBN 978-961-203-343-9.
Uporabniški avatar
željko halambek
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 413
Pridružen: 26.06.2006, 18:16
Kraj: BREŽICE

Re: Ljubljanski trolejbus

Odgovor Napisal/-a željko halambek »

Nekaj videoprispevkov iz Ljubljane:


(1960)Ljubljanski kontrasti/Contrasts of Ljubljana
http://euscreen.eu/item.html?id=EUS_6F9 ... 9FE15C6C50
00:31-00:37 OM Avtomontaža
03:21-03:27 trolejbus FAP Končar Avtomontaža MTS 55

(1961) Dan šoferjev
http://oldportal.euscreen.eu/play.jsp?i ... 0CF0E2915B
00:00-00:19 FAP Avtomontaža MOS 55
00:26-00:35 v koloni: trolejbus FAP Končar Avtomontaža MTS 55 + avtobus FAP Avtomontaža MOS 55 + OM Lupetto za popravilo gornjega voda

(1962) Ljubljana: Building high-rises and railway overpasses on Titova and Celovška Roads.
http://euscreen.eu/item.html?id=EUS_1F2 ... F4B7178745
00:00-00:07 FAP Avtomontaža MOS 55
00:52-00:59 trolejbus FAP Končar Avtomontaža MTS 55

(1962)Avtostop/Hitchhiking
http://euscreen.eu/item.html?id=EUS_08E ... EBA883F64A
00:00-00:13 trolejbus FAP Končar Avtomontaža MTS 55
01:14-01:16 TAM Avtomontaža Vesna - primestni bus Ljubljana transporta

(1963)Težave kolesarjev v Ljubljani/Cyclists in Ljubljana
http://euscreen.eu/item.html?id=EUS_771 ... 1B7FDB051D
01:28-01:30 trolejbus "dvovratni"
02:35-02:39 trolejbus FAP Končar Avtomontaža MTS 55
02:57-03:00 primestna "Alfa"??
Uporabniški avatar
željko halambek
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 413
Pridružen: 26.06.2006, 18:16
Kraj: BREŽICE

Re: Ljubljanski trolejbus

Odgovor Napisal/-a željko halambek »

http://www.vlaki.info/forum/viewtopic.p ... &start=840

V temi Ljubljanski tramvaj Železocestnik je objavil naslednje:
V zbirki načrtov v železniškem muzeju hranijo tudi načrt mestnega prometa v Ljubljani iz maja 1956.

Načrt je izdelal Anglež, velik poznavalec transporta, posebej mestnega, John Charles Gillham (1917-2009).

Objavil je kar nekaj knjig o mestnem prometu v Angliji, o tramvajih. Njegova najljubša zadeva pa je bila risanje načrtov mestnega prometa, še posebej tramvajskega.
Izdelal je preko petsto načrtov mestnega prometa po vsem svetu.
Tako je tudi narisal tramvajske in trolejbusne ter avtobusne proge mestnega prometa v Ljubljani maja 1956.
Preden je narisal načrt, je obiskal Ljubljano dvakrat, septembra 1952 in septembra 1955, in o tem zapisal opombe.

Načrt je dokaj natančen, ima pa tudi pripombe, kateri tramvaji so vozili po katerih progah itd.
Načrt je JCG, kot je imel rad, da ga kličejo, podaril železniškemu muzeju v Ljubljani.
Zahvaljujem se prof. Mladenu Bogiću, ravnatelju muzeja, da je dovolil objavo načrta na forumu.


Je pa nekaj res: načrt ima letnico maj 1956, John Charles Gillham je obiskal Ljubljano septembra 1955. Ali je imel še kakšne kasnjše podatke, ne vem.
John Charles Gilham je tudi fotografiral trolejbuse septembra 1955 na Ajdovščini, kar pomeni, da je bila zgrajena poleg tramvajske mreže tudi za trolejbuse vsaj do Ajdovščine.
Kdaj so jo gradili dalje za trolejbus ne vem.

Je pa v knjigi Ljubljanski javni promet v slikah (T. Brate,Ljubljana 2008) zapisano pri fotografiji trolejbusa št 5 na Ajdovščini:

" Trolejbus št. 5, poznejši 305, na eni prvih voženj na progi 6, Ježica-Vič, zapušča križišče Ajdovščina.

(Foto: avtor neznan, posneto verjetno leta 1956)"


Res zmeda!
Bo res potrebno pobrskati po časopisih!


pozdrav
Darko
Slika

In v večji velikosti:

http://shrani.najdi.si/?2K/rf/2r3ofoxn/ ... ubljan.jpg
Uporabniški avatar
željko halambek
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 413
Pridružen: 26.06.2006, 18:16
Kraj: BREŽICE

Re: Ljubljanski trolejbus

Odgovor Napisal/-a željko halambek »

Na straneh facebook-a: Stare fotografije in razglednice Ljubljane

Prometni vrvež na Gosposvetski leta 1958. Foto: Zlatko Deniša. Fotografijo hrani Muzej novejše zgodovine Slovenije v zbirki časopisne hiše Delo,d.d..
http://www.muzej-nz.si/
Slika
Uporabniški avatar
željko halambek
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 413
Pridružen: 26.06.2006, 18:16
Kraj: BREŽICE

Re: Ljubljanski trolejbus

Odgovor Napisal/-a željko halambek »

S leve strani je troljebus Avtomontaža Fap končar MTS55 z desne strani je avtobus Avtomontaža Fap MOS55. Karaoserije so jim skoraj enake. Avtobusna verzija je cca 30 cm krajša.
Slika
Živahen mestni direndaj na Titovi (danes Slovenski cesti) pred Hotelom Slon. Leto 1960. Foto: Lojze Jerala, iz zbirke časopisa Delo.
Slika prevzeta z: http://www.rtvslo.si/kultura/novice/fot ... vja/387611
Uporabniški avatar
željko halambek
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 413
Pridružen: 26.06.2006, 18:16
Kraj: BREŽICE

Re: Ljubljanski trolejbus

Odgovor Napisal/-a željko halambek »

Trolejbus tip MTS55
Slika
Trolejbusni promet na križišču Titove (današnje Slovenske ceste) in Dalmatinove ulice. Foto: Milan Pogačar, iz zbirke Exportprojekt.
Slika prevzeta z: http://www.rtvslo.si/kultura/novice/fot ... vja/387611
Uporabniški avatar
željko halambek
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 413
Pridružen: 26.06.2006, 18:16
Kraj: BREŽICE

Re: Ljubljanski trolejbus

Odgovor Napisal/-a željko halambek »

Slika
Živahen mestni promet na Titovi cesti (današnja Slovenska cesta) leta 1959. Foto: Foto: Edi Šelhaus, iz zbirke časopisa Delo, arhiv MNZS
Slika prevzeta z: http://www.delo.si/novice/ljubljana/po- ... opovo.html
Uporabniški avatar
željko halambek
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 413
Pridružen: 26.06.2006, 18:16
Kraj: BREŽICE

Re: Ljubljanski trolejbus

Odgovor Napisal/-a željko halambek »

Tale slika trolejbusa na Titovoj cesti je nastala 1969 ali kasneje:

Slika
Slika prvzeta od: https://hiveminer.com/Tags/1960s,ljubljana/Recent
Uporabniški avatar
željko halambek
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 413
Pridružen: 26.06.2006, 18:16
Kraj: BREŽICE

Re: Ljubljanski trolejbus

Odgovor Napisal/-a željko halambek »

Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4114
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Ljubljanski trolejbus

Odgovor Napisal/-a mkx »

željko halambek napisal/-a:Slika
slika prevzeta od: https://hiveminer.com/flickr_hvmnd.cgi? ... g_mode=all
Ona tisa (ali smreka) je od nastanka fotografije zrastla in izgubila vrh, vse ostalo na fotografiji je pa še sedaj precej enako kot je bilo. No, ne čisto [-X žic nad cesto ni več :lol:
LP, Metod
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski trolejbus

Odgovor Napisal/-a trackpan »

željko halambek napisal/-a:Na straneh facebook-a: Stare fotografije in razglednice Ljubljane

Prometni vrvež na Gosposvetski leta 1958. Foto: Zlatko Deniša. Fotografijo hrani Muzej novejše zgodovine Slovenije v zbirki časopisne hiše Delo,d.d..
http://www.muzej-nz.si/
Slika
Pozdravljeni pozitivno misleči.

Sem mislil, da se bo našel kdo, ki bo komentiral zgornjo sliko. Smo v letu 1958. Tramvaj v tem delu mesta (Gosposvetska cesta), naj nebi več vozil, ampak zakaj so še žice in tiri :?: Tramvaji iz "krožne proge" (oz. do Žal oz. Most) so imeli remizo v Šiški. Zjutraj ven in zvečer noter. Na "delovno mesto" so se morali nekako "pripeljati".

LP Igor
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski trolejbus

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči.

Dodal bi k temi o trolejbusu v Ljubljani še nekaj člankov oz. fotografij. Niso vsi vezani na to temo. Npr. karta prog je iz časov, ko "trole" [-X niso več vozile po Ljubljani. Se pa najde prispevek, ko sta trolejbus in tramvaj družno čakala na "odrešitev" :zzz2 [-o<


Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika


LP Igor
Uporabniški avatar
željko halambek
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 413
Pridružen: 26.06.2006, 18:16
Kraj: BREŽICE

Re: Ljubljanski trolejbus

Odgovor Napisal/-a željko halambek »

Igor, hvala ti za zanimive članke. Nič od tega še ni bilo objavljeno. Super. :D
Ali mogoće veš na katero leto se nanaša letnik 6 kjer se govori o 12 novih trolejbusih?
Ali je to 1967?
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski trolejbus

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči.

Željko, bo držalo. To je leto 1967 oz. natančneje junij 1967. Na spodnji povezavo lahko vidiš še naslovnico:

http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-FHS935B4

Na spletni strani "Digitalne knjižnice Slovenije" (dlib.si) glasilo "Javna tribuna" ni objavljena po številkah, temveč po člankih oz straneh.

V eni od prejšnjih oddaj RTV Slovenija "Tednik"je bil objavljen kratek filmski (arhivski) prispevek o teh trolejbusih. Na žalost si nisem zapisal datuma. Morda se mi nasmehne sreča in ga najdem [-o<

LP Igor
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski trolejbus

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči.

Sem v arhivu RTV Slovenije našel prispevek v "Tedniku" ("Bilo je ...",28.9.1967) :

http://4d.rtvslo.si/arhiv/tednik/174362316

od 1:45 do 2:38

Navedbi med tem prispevkom in zapisom v "Javni tribuni" se razlikujeta. Ali je fotografija prava #-o ? Kje je vhod in kje izhod pri novem trolejbusu ? #-o

LP Igor
Odgovori