Stran 4 od 4

Re: Po sledeh železnice v Senovo

Objavljeno: 13.09.2020, 21:01
Napisal/-a leteči vlak
Če je bila naša pot doslej rezervirana zgolj za pešce in kolesarje, se situacija slab kilometer pred Senovim spremeni. Steza na več mestih deli prostor z dostopnimi cestami do stanovanjskih objektov in trgovskih centrov.
Slika

Pred nami je Senovo.
Slika

Železnica je na tem mestu vnovič prečkala cesto. Dolina se na tem mestu praktično zapre. Edini naravni prehod se nahaja vzdolž potočne struge. Na karti je "progovni okljuk" označen z oranžno barvo (vir: Register kulturne dediščine, Ministrstvo za kulturo RS).
Slika

Danes je na mestu železniške trase pravcata mestna promenada.
Slika

"Hunt" ob vstopu na Senovo.
Slika

Na naši levi se nam prikaže zvonik cerkve Vstalega odrešenika, zgrajene leta 1975. Vas oblika zvonika na kaj spominja? Rudniški šaht mogoče?
Slika

Prispeli smo v center Senovega. Območje nivojskega prehoda na Titovi cesti.
Slika

Traso proge predstavlja asfaltirana stezica levo od rožnih korit. Desno je spomenik Svetilka rudarske sreče, ki ga je postavila KS Senovo leta 1996 ob 200 letnici premogovništva v teh krajih.
Slika

Do železniške postaje ni več daleč. Pred nadaljevanjem stopim nekoliko vstran, v bližino OŠ XIV. divizije, kjer stoji električna lokomotiva št. 4 in dva samosipna vagona.
Slika

Jutri sprehod po Senovem in vzpon proti Ravnam.

Re: Po sledeh železnice v Senovo

Objavljeno: 13.09.2020, 21:45
Napisal/-a Ajznponar
Upam, da mi @leteči vlak ne zameri prekinjanja, konec koncev me je ob začetku svojega fotopisa nekaj spraševal.

Najprej dobra novica. Uspelo mi je najti backup fotk!

In kaj se je pravzaprav zgodilo? Ja, ravno v tistem času se je na forumu na veliko šušljalo, da je Shrani.si tik pred milostnim strelom, zato sem takrat za nekaj časa začel uporabljati drug servis. In izkazalo se je, da so bili ti ta drugi dosti bolj "balkanski". Po googlanju sodeč so pred leti kar na lepem in brez vnaprejšnjega opozorila (in "prehodnega obdobja" za rešitev slik) zastonjkarjem vse pobrisali (no, ostal je seznam datotečnih imen, o samih slikah in oznakah pa ne duha ne sluha). še več, menda jih niso obnovii niti tistim, ki so se naknadno res naročili na njihovo plačljivo storitev. Medtem pa Shrani.si kljub vsem "nekrologom" še danes "brca". Vprašanje pa je, če se Telekom po medijih ne namerava odreči še zgrešene naložbe v Najdi.si....

Kakorkoli, slike so zaenkrat še na voljo, vprašanje pa, kaj točno z njimi. Najprej predlog za servis, ki bo predvidoma bolj zanesljiv, da ne bomo čez nekaj let spet ponavljali vaje. In drugo, ali je možno, da mi administratorji nekako dovolijo ponovno urejanje začetnih postov te teme, kjer bi "mrtve" linke do slik zamenjal z aktualnimi?

Re: Po sledeh železnice v Senovo

Objavljeno: 17.09.2020, 18:01
Napisal/-a leteči vlak
@Ajznponar, super! Me veseli, da so tvoje fotografije še zmeraj na voljo. Z veseljem si jih bom še enkrat pogledal.

Nadaljujem z zadnjo tretjino svojega fotopisa. V zadnjem sporočilu smo prispeli v center Senovega. Pri knapovski svetilki se kolesarska pot (zaenkrat) zaključi. Če na hitro strnem vtise, sem z ureditvijo steze, ki praktično v celotni dolžini leži na mestu nekdanje ozkotirne železnice Brestanica−Senovo, navdušen. Pot je dobro označena, lepo vzdrževana, na več mestih ponuja mesto za počitek (klópi in koši za smeti). V času mojega pohoda so gradbinci zaključevali z izdelavo nove brvi tik pred vstopom v Senovo. Gre za tako rekoč zadnji odsek, ki še ni bil urejen kot dvopasovna steza. Pohvale vsem vpletenim za lepo izveden projekt.

Pred desetimi leti je že @Ajznponar podal opazko: o njegovih rudarskih koreninah (Senovo, op.a.) priča kar nekaj takšnih vagončkov, ki so raztreseni po naselju. Še dandanes to drži.
Slika

Zanimiv detajl. Knapovska svetilka kot večna luč na osrednjem partizanskem spomeniku. Preplet in spoštovanje zgodovine.
Slika

Če nadaljujemo pohod po Titovi cesti v smeri Podsrede, naletimo na to zanimivo križišče.
Slika

Danes avtobusno postajališče, v ozadju pa betonski zid oblečen v mozaik. Nekdaj je bila to nakladalna rampa za drobno prodajo premoga. Odprtini sta še danes vidni.
Slika

Nad rampo stoji mogočen objekt industrijskega značaja. Gre za opuščeno termoelektrarno, zgrajeno 1922./1923. Z električno energijo je oskrbovala premogovnik in naselje do leta 1943, nato je njeno vlogo prevzela TE Brestanica. Širše območje TE Senovo je sicer veljalo za središče premogovniške logistike. Na tem mestu sta se srečali železnici Brestanica−Senovo in Senovo−Ravne, tu je bila tudi lokomotivska remiza, delavnice, separacija itn. Povezava do starih fotografij.
Slika

Re: Po sledeh železnice v Senovo

Objavljeno: 17.09.2020, 18:01
Napisal/-a leteči vlak
Sedaj se pomaknimo nad nekdanjo termoelektrarno.

LiDARski posnetek severnega dela Senovega (vir: GURS, Register kulturne dediščine, Ministrstvo za kulturo RS). Objekt termoelektrarne se nahaja ob spodnjem robu posnetka rahlo levo. Železnica, ki je povezovala Senovo z zaselkom Ravne, je TE obšla po zahodnem obrobju. Traso železnice lahko skorajda v celotni dolžini sledimo na LiDARju (označena z rdečimi puščicami).
Slika

Še drugi del trase. Na skrajnem zgornjem robu posnetka se nahaja plato Ravne kjer je bila končna postaja zunanje železnice.
Slika

Kako zgleda trasa železnice v živo? Načeloma je dobro sledljiva, vendar bi lahko ob množici drugih poljskih poti imeli težave z razpoznavo. K sreči so nam v pomoč ostanki stebrov elektrifikacije. Pot v današnjih dneh uporabljajo domačini kot dostop do bližnjih kmetijskih površin. Po podatkih sistema PISO je celotna trasa v lasti občine Krško.
Slika

Eden izmed stebrov pobližje. Že res, da se noben lesen steber ni ohranil v popolnosti, vendar imamo v uvodnih metrih ohranjena vsaj vsa kovinska vpetja.
Slika

Lepo utrjena pot.
Slika

Nadaljevanje trase je preurejeno v kolovoz. Na tem mestu priporočam ogled videoposnetka. Kader na 1:33 je bil posnet ravno na tem odseku.
Slika

Ko naposled zapustimo še zadnje hiše Senovega, se podamo v ozko dolino in jo prečimo po zahodnem pobočju. Na tem mestu nas spremlja bujno gozdno rastje, ki počasi zakriva sledi. Tudi ostankov stebrov elektrifikacije je vse manj.
Slika

Na koncu poti se lahko okrepčamo v vodnjaku katerega sestavni deli s nekdanja oprema premogovnika.
Slika

Prispeli smo v Ravne. Prostor, kjer je nekdaj vel knapovski vrvež. Zgradba na levi je bila svoj čas dom uprave jamskega obrata. Na mestu, kjer je danes goli asfalt, je bilo nekdaj moštvo tirov. Desno so bile še razne strojne delavnice, garderobe, svetlikarna, reševalna postaja in drugo. Za avtomobiloma se nahaja zbirka tirnih vozil, ki je že bila predstavljena v tej temi.
Slika

Hvala za pozornost.

Re: Po sledeh železnice v Senovo

Objavljeno: 18.09.2020, 9:55
Napisal/-a kolomotiva
leteči vlak napisal/-a:
Nadaljujem z zadnjo tretjino svojega fotopisa. ...
Super, fantastičen potopis! Bravo! =D> Res, prava železniška arheologija in situ :D
Prav lepo so uredili tudi vodnjak, všeč mi je, kako so uporabili premogovniško opremo, da ni šla "v nič" in popolno pozabo.

Se že veselim, da se enkrat odpravim po opisani poti s kolesom! Sem pa ravnokar preveril in je nekdanja trasa oz. poti, ki so trenutno na njej, vrisani v Openstreetmap, a niso označeni kot trasa nekdanje železnice. Na primer, prvi tunel med Savo in PGD Brestanica je označen kot kolesarska pot (povezava na OSM: https://www.openstreetmap.org/way/821594472).

Ob priliki, ko bom zbral dovolj podatkov na terenu, bom v OSM vnesel ustrezne oznake, da se bo trasa pojavila tudi na Openrailwaymap kot nekdanja železniška proga.

Re: Po sledeh železnice v Senovo

Objavljeno: 19.09.2020, 20:38
Napisal/-a leteči vlak
@kolomotiva, hvala za lepe besede. Vsekakor podpiram idejo, da se kolesarska pot v OSM označi kot trasa nekdanje železnice.

Morda še en dodatek k nedavno priloženim fotografijam. V zadnjih dveh letih sem pobližje spoznal delo Turističnega društva Senovo. Zares aktivno društvo, ki vestno skrbi za urejanje in promocijo domačega kraja in bližnje okolice. Med drugim so dejavni tudi na področju zapuščine premogovnika. Lahko jim izrečem same pohvale in hkrati zaželim, da bodo v prihodnjih letih še razširili program. Njihovo delo lahko pobližje spoznate na njihovi FB strani ali pa se recimo udeležite Pohoda po knapovski poti, ki je na sporedu okoli dneva rudarjev (3. julij).

Re: Po sledeh železnice v Senovo

Objavljeno: 23.09.2020, 18:59
Napisal/-a leteči vlak
leteči vlak napisal/-a: Pred nami je Senovo.
http://shrani.si/f/45/wv/28jcVtV9/img8594.jpg
Še en mini dodatek k zgornjim fotografijam. Včeraj so uradno predali namenu še zadnjih 745 metrov steze, ki med drugim vključuje nov premostitveni objekt čez Senovski potok.

Občina Krško: Na Senovem 745 metrov nove kolesarske povezave

Re: Po sledeh železnice v Senovo

Objavljeno: 07.02.2021, 18:52
Napisal/-a volkun
A ni ta "žičnica" bila v Velenju?

Hi, je bila in je še! Tale viseča dizl mašina vozi tovor in ljudi tudi v tretji jami Velenje (jama se imenuje nove Preloge). Vožnja s tem visečim železjem je kar hecna: so postavljeni posebni leseni in od tal dvignjeni peroni, da sploh lahko sedeš v gondolo in tudi "gunca" občasno, kjer so ostri zavoji ali pa ob zaviranju. In kot je že omenjeno, sta na obeh straneh krmilni kabini in "vlakovodja" se enostavno presede, ko je potrebno peljati v drugo smer. Profil, po katerem drsijo kolesa gondol, je montiran tik pod strop jame.
lp

Re: Po sledeh železnice v Senovo

Objavljeno: 08.02.2021, 13:45
Napisal/-a leteči vlak
Ko smo ravno pri visečih jamskih železnicah z lokomotivami in vagonskimi kompozicijami, ima kdo podatek kje v Sloveniji le-te obratujejo oziroma so obratovale? Meni so poznani trije sistemi:

- opuščeni premogovnik Senovo, kompozicija izdelek tovarne Scharf, danes del muzejskega parka v Ravnah pri Senovem;
- premogovnik Trbovlje-Hrastnik v zapiranju, iz arhiva javnih naročil je razvidno, da (so) uporabljajo(li) lokomotive znamke Scharf, pred leti so ponujali celo turistične vožnje z visečo železnico;
- premogovnik Velenje, po podatkih z interneta imajo v lasti več visečih lokomotiv, očitno vse izdelek tovarne Scharf, lepa hvala @volkunu za delitev izkušenj, ena izmed zadnjih pridobitev:
Slika
Vir fotografije: http://arhiv.rlv.si/si/fotogalerija/423

Še kje?