Po trasi "feltbana" v Idrijo

Železnica opremljena z slikovnim gradivom, se pravi fotoreportaže z malo teksta in vsebine. :)
leteči vlak
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 2574
Pridružen: 04.03.2009, 10:20
Kraj: Grosuplje

Po trasi "feltbana" v Idrijo

Odgovor Napisal/-a leteči vlak »

V fotopisu bom predstavil, kako je Idrija dobila prvo železniško povezavo s preostalim svetom :D .

Leta 1916 se je Soška fronta pomikala vse bolj proti vzhodu. Italijani so avstro-ogrsko vojsko na južnih bojiščih pregnali proti Trnovskemu gozdu. S tem so dosegli, da AO vojska ni mogla več računati na oskrbo preko Bohinjske železnice.
Ker je imel takrat transport po železnici veliko večjo veljavo kot jo ima danes, so morali precej hitro najti rešitev. Odločili so se, da bo glavno izhodišče za oskrbo fronte železniška postaja Logatec. Tu so od postaje Južne železnice položili ozkotirno progo v smeri Godoviča, Črnega Vrha ter Zadloga. Da bi se fronti še bolj približali, so naredili še dve žičnici (t.i. luftpona). Prva je potekala iz Črnega Vrha proti Colu , druga pa iz Zadloga proti Predmeji.
Ko so se zadeve na Soški fronti zaostrile (VII ofenziva), se je pokazala nuja po povezavi obstoječe ozkotirne železnice z Idrijo.

Preden začnem opisovati omenjeni odsek, naj povem še to, da je v tistem obdobju stekla tudi gradnja normalnotirne povezave Logatec - Godovič, ki bi deloma potekala po trasi že narejene ozkotirne proge. V ta namen so začeli z izkopom predora pri Godoviču. Normalnotirna proga bi se nato nadaljevala proti Trnovskemu gozdu in Ajdovščini. Več o njej pa najdete na zgornjem linku.

Sedaj pa končno nekaj besed o povezavi Godovič - Idrija.
Izgradnja proge vsekakor ni bila lahka. Na precej kratki razdalji je bilo potrebno premagati približno 250 metrov nadmorske višine. Dodatno oviro je predstavljal izredno strm teren nad rekama Zala in Idrijca.
Pri gradnji proge je sodelovalo približno 20.000 ljudi. Veliko večino so predstavljali ruski vojni ujetniki. Sedaj pa če verjamete ali ne: 12 kilometrov dolgo traso so zgradili v samo 20-ih dneh! (10.9.1916 - 30.9.1916).
Tirni razmak je znašal standardnih 600 milimetrov. Sprva so vagončke vlekli s konji, kasneje pa so jih namestile male diesel lokomotive.
Progo se je takoj oprijelo ime "feltban", kar izhaja iz nemške besede die Feldbahn (poljska železnica). Ta izraz se med Idrijčani uporablja še danes.
Feltban je obratoval dobro leto dni, nato pa se je fronta začela pomikati proti zahodu. S tem je celoten železniški sistem na logaškem koncu izgubil ves svoj smisel.

Viri podatkov, fotografij in zemljevidov, ki so bili uporabljeni za fotopis:
- časopis Idrijske novice, februar 2010
- zbornik Idrijski razgledi, LVI 2/2011
- knjiga W. Schaumann: Die Bahnen zwischen Ortler und Isonzo 1914-1918
- http://www.geopedia.si/
Zadnjič spremenil leteči vlak, dne 19.01.2012, 15:14, skupaj popravljeno 2 krat.
Aljaž
leteči vlak
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 2574
Pridružen: 04.03.2009, 10:20
Kraj: Grosuplje

Re: Po "feltbanu" v Idrijo

Odgovor Napisal/-a leteči vlak »

Pojdimo počasi na pot...

Slika
V pomoč naj nam bo Geopediin zemljevid, na katerega sem s pomočjo GPS-a vrisal potek trase feltbana. Pot je obarvana z rdečo.
Na tistem delu poti, ki je označen z neprekinjeno črto, je trasa še skorajda še nedotaknjena. Na ostalem delu (prekinjena črta) pa so sledi že zakrite, saj so tod speljane ceste.

Slika
Še ena karta iz Geopedie. Tu je vse skupaj osredotočeno zgolj na del, kjer je trasa še danes lepo vidna.
Kot sem že omenil, je bila proga precej razgibana. Poleg številnih zavojev je bilo potrebno teren premagovati tudi z nasipi, useki, predorom, lesenimi konstrukcijami....
Več v nadaljevanju :mrgreen: .

Proga se je iz Godoviča hitro usmerila proti jugozahodu, nato pa po približno kilometru in pol v precej ostrem zavoju zavila proti severozahodu. Od tega zavoja naprej je trasa potekala kar po sredi takratne glavne (t.i. francoske) ceste iz Godoviča proti Idrijskemu Logu ter Idriji.
Ker pa omenjena cesta ni izgubljala potrebnih višinskih metrov, se je po nekaj 100 metrih železnica odcepila od nje.
Od tega odcepa naprej sem tudi jaz začel svoj pohod v smeri Idrije :D .

Feltban sem prehodil dvakrat. Prvič je bilo to 16.5.2010, drugič pa 9.4.2011.
Ker sem obakrat imel s seboj fotoaparat, boste na slikah lahko opazili, da se nekje pojavlja že dodobra poraščena pokrajna, drugje pa bo listja precej manj.

***********************************************************
Slika
Pogled z zgoraj omenjene francoske ceste na prve metre "samostojne" trase Feltbana.

Slika
Ko se spustimo na nivo bivše železnice, nas pozdravi tale markacija, ki nam pove, da smo na pravi poti :mrgreen: .

Slika
Kaj kmalu naletimo že na prvi nasip, ki pa v primerjavi z naslednjimi ni nič posebnega.

Slika
Ker se nahajamo še precej globoko znotraj izravnave, moramo hitro doseči pobočja nad reko Zalo. Da je proga lažje premagovala razgibanost terena, so zgradili obilico kamnitih nasipov. Na fotografiji lahko vidite enega izmed nadaljših na tej progi,...

Slika

Slika

Slika
... ki je kljub visoki starosti v odličnem stanju =D> .

Slika
Še eden izmed zadnjih nasipov preden se nam odpre pogled proti...

.. izvedeli boste čez nekaj ur.
Zadnjič spremenil leteči vlak, dne 19.01.2012, 15:15, skupaj popravljeno 2 krat.
Aljaž
Uporabniški avatar
Dolfe
Kontrolni
Kontrolni
Prispevkov: 12687
Pridružen: 02.03.2006, 8:52
Kraj: Na cesti

Re: Po "feltbanu" v Idrijo

Odgovor Napisal/-a Dolfe »

leteči vlak napisal/-a:V fotopisu bom predstavil, kako je Idrija dobila prvo železniško povezavo s preostalim svetom ..... :D .
Nadvse zanimiv projekt, Aljaž. Nestrpno čakam nadaljevanje. [-o<

lp,
Dolfe Slika
LP, Dolfe
Pa zakwa glih jst?!!
leteči vlak
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 2574
Pridružen: 04.03.2009, 10:20
Kraj: Grosuplje

Re: Po trasi "feltbana" v Idrijo

Odgovor Napisal/-a leteči vlak »

Hvala, Dolfe :D .

Slika
In končno prej omenjeni pogled. Pot nas je pripeljala na vrhnje dele pobočij. Na sliki se vidi današnja glavna cesta Logatec - Idrija, desno od nje pa teče reka Zala.

Slika
Prehod iz izravnave do pobočij zna biti v današnjih časih malce otežen, saj traso deloma prekrivajo gozdarske vlake. Tako pa izgledajo prvi metri po robu pobočja. Proga je bila tu v primerjavi z naslednjimi kilometri presenetljivo široka.

Slika
Tu in tam je bilo potrebno zaobiti kakšno večjo skalo. Na takih mestih je vlakovna kompozicija resnično "visela" na robu prepada.

Slika
Hoja po tem delu poti je bila med vsemi še najbolj prijetna, saj je bilo tu še najmanj rastlinja, hlodov, skal...

Slika
Po slabih 3/4 ure hoje se zopet srečamo s krakom francoske ceste, ki vodi proti Idriji. Tudi na tem delu je bila cesta neuporabna za železnico, vendar tokrat v obratnem smislu - sedaj se je namreč prehitro spuščala.
Francosko cesto takorekoč samo prečimo in nadaljujemo po nekoliko ožjem kolovozu, ki služi vzdrževalcem električne energije. Tudi to cesto precej hitro zapustimo...

Slika
... in se ponovno vrnemo v gozd, kjer se začne najbolj zanimiv del feltbana.

Slika
Le nekaj metrov smo morali prehoditi, da smo še enkrat ujeli stik s pobočji. Tokrat nad nami ni več Zala, temveč Idrijca. Ta del doline se sicer imenuje Strug.

Slika
Ena slika iz pozne spomladi kjer je sicer rastje precej bujno, vendar se vseeno da brez težav slediti stezici.

Slika
Zaradi hudih strmin so marsikatere dele proge ojačali z podpornimi zidovi.

Slika
Občasni spremljevalci trase so tudi manjša meljišča, ki pa se znajo v spomladanskem času kar pošteno zarasti #-o #-o.
Aljaž
leteči vlak
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 2574
Pridružen: 04.03.2009, 10:20
Kraj: Grosuplje

Re: Po trasi "feltbana" v Idrijo

Odgovor Napisal/-a leteči vlak »

Slika
No, če se pride sem mesec ali dva prej, je slika meljišč popolnoma drugačna.

Slika
Kljub temu, da sem tu hodil v začetku aprila in da temperature niso bile prav visoke, je oseba pred mano skorajda pohodila živo kačo... :? :?

Slika
Usek, kjer se pot zasuka za skoraj 90 stopinj.

Slika
Takoj za usekom pa naletimo na daleč najbolj prepoznaven "objekt" idrijskega feltbana :mrgreen: - predor Strug.

Slika
Dolžina sicer ni velika (kakšnih 20 - 25 metrov), vendar vseeno prava popestritev poti 8) .

Slika
Sledovi gradnje so še danes vidni.

Slika
Vhod z druge strani.

Slika
Takoj po tunelu pa še eno presenečenje... poti ni več :shock: :shock: :shock:

Slika
Če vam pokažem tole sliko, ki izhaja iz časov, ko je železnica še obratovala, vam bo takoj vse jasno. Da bi se lažje premagala pot preko stene, so zgradili lesen most. Danesod njega ni ostalo prav nič, razen...

Slika
... kamnitih temeljev. Če ste malce bolj pozorni, lahko na levi polovici fotografije opazite jeklenico, ki služi popotnikom za lažji spust, saj pot poteka pod steno.
Aljaž
Frančišek
Poznavalec
Poznavalec
Prispevkov: 11
Pridružen: 19.01.2012, 13:15

Re: Po trasi "feltbana" v Idrijo

Odgovor Napisal/-a Frančišek »

Pred časom sem napisal članek o Idrijski železnici, ki je bil objavljen v Novi progi ( Idrijska železnica - mit ali resničnost, jul.-avg.2010 ) in identičen članek v Komunitatorju le z drugimi slikami ( dec 2010, str 12 ). Na Radiju Ljubljana je bila v Sledeh časa oddaja na to temo ( 4. jul. 2010, skupaj s K. Rustjo ). Članek o Pozabljenem železniškem tunelu v Godoviču je izšel v Biltenu svetovnoznanega Jamarskega kluba Železničar ( št. 26, str 55, leto 2008 ). Vsi trije članki so na spletu. Slike tunela so na spletni strani JKŽ ( Fotogalerije, 2. jun 2006 ). Avtorja fotografij sta eminentna člana JKŽ Tomo Petek in Peter Gedei. Pa brez zamere.....
leteči vlak
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 2574
Pridružen: 04.03.2009, 10:20
Kraj: Grosuplje

Re: Po trasi "feltbana" v Idrijo

Odgovor Napisal/-a leteči vlak »

Ja, se spomnin tiste reportaže iz Nove proge... =D>

Slika
Ko se spustimo do dna, se šele sedaj temelj oziroma podpornik lesenega mostu pokaže v vsej svoji velikosti.

Slika
Med hojo pod steno lahko opazimo posamezne železne palice, ki so zapičene v skalo. Kakšna je bila njihova funkcija sicer ne bi točno vedel, vendar so verjetno dajale še neko dodatno oporo mostni konstrukciji.

Slika
Ko priplezamo ponovno na nivo proge, se ozremo nazaj v smeri tunela. Žal se ga ne vidi več. Si pa lahko ogledamo del, kjer je nekoč stal most. Rdeča pika v ozadju prikazuje mesto zgoraj fotografiranega temelja.

Slika
Naslednji metri niso nič kaj posebnega. Strmina ne popušča.

Slika
Za krajši čas nas pot zapelje v precej temačen gozd.

Slika
Sedaj pa še enkrat poglejte četrto sporočilo tega fotopisa, kjer sem pisal o širini trase. Tokrat je zaradi previsne stene nad glavo popolnoma drugače.

Slika
Nižje ko se spuščamo, več sten je nad nami, prostora pa vedno manj.

Slika
Sedaj si pa še enkrat oglejte zemljevid. Tam kjer proga doseže skrajno levi del karte, je vrisan hudo oster zavoj za 180 stopinj. Šele tukaj je bilo mogoče obrniti potek trase proti Idriji. Na fotografiji se vidi zloženo kamenje, ki je služilo...

Slika
... kot opora tej leseni konstrukciji. Kot vsepovsod je bil tudi tukaj teren izredno problematičen (tj razgiban), zato so morali del poti izpeljati po "zraku".
Seveda tudi tukaj ni več nobene sledi o tej konstrukciji.

Slika
Idrijco se vedno bolj sliši, kar pomeni, da bomo kmalu prišli na njen nivo. Do takrat nas loči še tale usek...
Aljaž
leteči vlak
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 2574
Pridružen: 04.03.2009, 10:20
Kraj: Grosuplje

Re: Po trasi "feltbana" v Idrijo

Odgovor Napisal/-a leteči vlak »

Slika
.. in še enkrat previsne stene. Tu je "širina" dosegla svoj vrhunec. Bodite pozorni na velika podporna zidova v daljavi.

Slika
Ko je sten konec, se zanimiv del feltbana konča :( . Pot se začne počasi izgubljati, saj trasa hitro lovi cesto Idrija - Idrijska Bela.

Slika
V bližini spomenika Janku Premrlu Vojku pa je resnično konec. Železnica je od tu pa vse do Idrije potekala po že obstoječih cestah (isto kot pri Godoviču). Iskanje kakršnihkoli sledi je bilo nesmiselno.

Slika
Sam sem šel samo še toliko naprej, da sem prišel do mostu čez reko Jezernico, ki se pretaka med Divjim jezerom in Idrijco.

Za konec samo še to, feltban je skoraj točno po letu dni obstoja dobil podaljšek med Idrijo in Dolenjo Trebušo (27 km), vendar pa je bil ta odsek v obratovanju zgolj en teden (!), saj so se razmere na bojiščih konkretno spremenile.

Konec
Aljaž
miha30
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 387
Pridružen: 29.11.2010, 20:40

Re: Po trasi "feltbana" v Idrijo

Odgovor Napisal/-a miha30 »

Aljaž, čudovito, brez besed sem!
Še posebej mi je všeč to, da si tudi s tekstom to traso ustrezno umestil v čas in prostor.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Po trasi "feltbana" v Idrijo

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Ja, kaj čmo, to so prednosti spletnih predstavitev...česarkoli....

Se bodo morali starejši :old forumaši in gostje sprijazniti s prednostmi pred tiskanimi mediji in govornimi mediji...
Tukaj lahko "obesiš" za "pokritje" teme toliko fotk, kolikor hočeš...brez dodatnih stroškov :wink:

Kombiniraš lahko s 3D prikazi in starimi fotkami...torej....
Nazadnje lahko vključiš še video tehniko...


Čestitam k predstavitvi, @leteči vlak =D> =D> =D>
Tako se to dela...
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Ajznponar
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 858
Pridružen: 09.07.2009, 22:24

Re: Po trasi "feltbana" v Idrijo

Odgovor Napisal/-a Ajznponar »

Če sem prav razumel, obstaja uradna pot ob trasi, ki je celo markirana. Očitno moraš biti tudi primerno opremljen in izkušen alpinist za lazenje po tistih prepadnih stenah.

Ko je že omenjena radijska oddaja Sledi časa o tej progi, tule sem podal link do nje, ki še vedno dela.
Frančišek
Poznavalec
Poznavalec
Prispevkov: 11
Pridružen: 19.01.2012, 13:15

Re: Po trasi "feltbana" v Idrijo

Odgovor Napisal/-a Frančišek »

No, tale fotopis je prav lep, pravzaprav zgleden! Je pa više gori v bregu Pevca še ena trasa, ki je delno predelana v gozdno cesto - t.i. Kamparetova, vendar se ne ve ali gre za cesto ali železnico ( bivšo seveda ). Glede na to, kako je speljana in glede na širino, bi lahko bila po njej položena tudi železnica. S te trase so čudoviti razgledi po Idrijskem ravniku......
Uporabniški avatar
ivy
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 3877
Pridružen: 21.01.2008, 20:06
Kraj: Maribor

Re: Po trasi "feltbana" v Idrijo

Odgovor Napisal/-a ivy »

Lepo prikazano =D> =D> =D>
Edina dilema, pri tem kadar nič ne delaš, je, da ne veš kdaj si gotov.
leteči vlak
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 2574
Pridružen: 04.03.2009, 10:20
Kraj: Grosuplje

Re: Po trasi "feltbana" v Idrijo

Odgovor Napisal/-a leteči vlak »

Hvala vsem :D !
železocestnik napisal/-a:Se bodo morali starejši :old forumaši in gostje sprijazniti s prednostmi pred tiskanimi mediji in govornimi mediji...
Tukaj lahko "obesiš" za "pokritje" teme toliko fotk, kolikor hočeš...brez dodatnih stroškov :wink:
Kombiniraš lahko s 3D prikazi in starimi fotkami...torej....
Nazadnje lahko vključiš še video tehniko...
Resda imajo spletne predstavitve precej prednosti napram ostalim, vendar bi brez pomoči tiskanih medijev zelo težko napravil fotopis.
Ajznponar napisal/-a:Če sem prav razumel, obstaja uradna pot ob trasi, ki je celo markirana.
Pot ni markirana. Edina markacija se nahaja takoj na začetku poti, t.j. pri odcepu od francoske ceste.
Skozi celotno nadaljno pot smo prepuščeni lastnemu poznavanju terena, kar pa v tem primeru niti ni tako zahtevno. Še največ pozornosti je treba nameniti začetnemu in končnemu delu poti, saj se trasa občasno izgublja zaradi zaraslosti, podrtih dreves...
Ajznponar napisal/-a:Očitno moraš biti tudi primerno opremljen in izkušen alpinist za lazenje po tistih prepadnih stenah.
Ne ne, alpinistične izkušnje niso potrebne :D . Edini del, kjer je treba malenkost "poplezati", je spust ob kamnitem podporniku lesenega mostu, ki se nahaja v neposredni bližini predora. V pomoč nam je tudi jeklenica. Na vseh ostalih mestih pa je prostora za hojo več kot preveč.
Odsvetujem kar pa res odsvetujem, je hoja po trasi v času snega, saj bi lahko prišlo do zdrsov po izredno strmih pobočjih!
Frančišek napisal/-a:Je pa više gori v bregu Pevca še ena trasa, ki je delno predelana v gozdno cesto - t.i. Kamparetova, vendar se ne ve ali gre za cesto ali železnico ( bivšo seveda ). Glede na to, kako je speljana in glede na širino, bi lahko bila po njej položena tudi železnica. S te trase so čudoviti razgledi po Idrijskem ravniku......
Ja, pred časom sem na internetu videl nekaj slik s Kamparetove poti. Resnično zgleda kot trasa gozdne ali pa vojaške železnice, vendar pa sem kasneje zasledil zapise domačinov, ki trdijo, da tam ni bilo nikoli proge. Ali je to res ali ne, pa zaenkrat ostaja uganka...

Sedaj pa še nekaj slik spomenika ruskim vojnim ujetnikom, ki se nahaja ob cesti Logatec - Kalce - Podkraj. Glede na to, da je pri gradnji proge sodelovalo 20.000 ljudi, od katerih je bila večina Rusov, je prav, da se jim nameni še nekaj dodatne pozornosti.

Slika

Slika

Slika

Slika
Pomnim. Spoštujem. Skrbim.
Aljaž
Ajznponar
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 858
Pridružen: 09.07.2009, 22:24

Re: Po trasi "feltbana" v Idrijo

Odgovor Napisal/-a Ajznponar »

http://shrani.si/f/P/11B/2LCEdCUK/img7059.jpg
Npr. tukaj si jaz že ne bi upal, vsaj ne v običajni opremi. Pot je videti zelo ozka, ne več vodoravna, če ti na listju zdrsne tja dol...., lahko se ti prikotali kakšen kamen direkt na glavo, vprašanje, če tam sploh vleče mobitel....
leteči vlak napisal/-a: http://shrani.si/f/3O/1v/2wSiuIDO/img5138.jpg
Pomnim. Spoštujem. Skrbim.
Ruščina ima za Slovence kar nekaj "lažnih prijateljev" - besed, ki so v obeh jezikih podobne, pomenijo pa nekaj drugega. Eno je, da glagolska končnica -im (ali -em) označuje prvo osebo množine (za ednino bi bilo -(j)u), "skorbet'" (se mi ne da zafrkavati v njihovi cirilici) pa pravzaprav pomeni žalovati. Tisti napis bi tako pomenil "pomnimo, častímo (lahko tudi spoštujemo), žalujemo"
Odgovori