Indija: železnica Kalka - Shimla (Indian railways, IR)
Objavljeno: 21.06.2014, 12:18
Na prvem obisku Indije pred že kar nekaj leti sem obiskal tudi kraj Shimla nekaj ur severno od New Delhija. Shimla je glavno mesto zvezne države Himachal Pradesh in se nahaja na višini okoli 2200 m. Nekoč je bila tu glavna vojaška baza Angležev v Indiji, mesto pa je bilo tudi prestolnica Indije v poletnem času, ko je bilo v nižinah prevroče in so se predvsem Angleži umaknili na večje nadmorske višine. Kraji kot je Shimla se imenujejo "hill station", najbolj znana v Indiji pa je Darjeeling, od koder prihaja slavni črni čaj in do koder vozi železnica s tirno širino 500 mm.
Po izgradnji železnice od Delhija do Kalke, ki leži na robu ravnine oziroma ob vznožju gora na višini 656 m, so zgradili tudi vijugajočo gorsko železnico do Shimle, ki ima postajo na nadmorski višini 2076 m. Prvotno je bila njena tirna širina le 610 mm, a so jo že čez nekaj let oziroma več kot 100 let nazaj razširili na 762 mm. Proga je dolga nekaj manj kot 100 km (bolj točno, 96.54 km). Danes je železnica pod zaščito UNESCO kot del "Mountain Railways of India", kamor spadata še Darjeeling in Nilgiri (gorskih železnic je v Indiji sicer še nekaj).
Proga ima povprečni naklon skoraj 15 promilov in ima okoli 20 postaj oziroma postajališč, vse ob večjih mostovih, saj so bile zgrajene za potrebe delavcev med gradnjo. Na poti v popvrečju srečate tunel na manj kot kilometer, saj sta na progi 102 predora. Najdaljši je pri postaji Barog nekje blizu sredine proge, kjer je žalostni konec storil gospod Barog. Gradnjo tega tunela je vodil iz obeh strani, a žal sta se oba konca zgrešila, zaradi česar je dobil tudi simbolično kazen 1 rupije, kot pravi legenda. Zaradi sramote se je v nedokončanem tunelu ustrelil.
Še bolj impresivnih je 9 mostov na kilometer oziroma skupaj 864 mostov, večino viaduktov, ki spominjajo na rimske akvadukte.
Prvotno so tu seveda vozile parne lokomotive, redno paro pa so do leta 1971 dokončno nadomestili dizli tipa ZDM (Še pomnite? Z - ozkotirna, D - dizel, M - mešane promet oziroma tovorni in potniški). Prvi so bili v petdesetih letih dizli iz Arnold Jung Lokomotivfabrik, kasneje Maschinenbau Kiel, danes pa domači iz Chittaranjan Locomotive Works (letnik 1970-1982) in Central Railway Loco Workshop Parel (2008-2009).
Vlakov je danes več vrst, zato se morebitnim bodočim obiskovalcem splača nekoliko preveriti vozne rede pred rezervacijo oziroma načrtovanjem potavnja. Med vlaki z bolj "običajnimi" vagoni različnih razredov ter postanki povsod so Kalka Shimla Express, Kalka Shimla Passenger ter Himalayan Queen. Potem je tu bolj udoben Shivalik Deluxe Express, ki ima v ceni vključeno kosilo, se ustavi le enkrat in je namenjen bolj turistični vožnji. Ta vlak, s katerim sem šel tudi sam, z odhodom ob 5.30 čaka tudi jutranji vlak iz Delhija. Najbolj fin pa je Rail Motor, to je šinobus, ki ima prvi razred, stekleno streho in možnost pogleda naprej. Opcija je tudi (do 8 ljudi, posebna rezervacija) Shivalik Queen, elegantno opremljen, velika okna, kosilo, pripne pa se ga k običajnim vlakom. Cena: 50 EUR. Ostali so temu primerno veliko cenejši.
Slike so bile posnete malo preden je proga prišla pod UNESCO, se pravi da so stare. Predvsem pa tudi niso bile primarno namenjene vlakom, pa še monsun je bil. Ampak za en fotopis bo, če ne pa ga odtehta nekoliko več teksta in dodatki na koncu.
Vprašanja dobrodošla, tudi splošna, se bom potrudil odgovoriti.
Po izgradnji železnice od Delhija do Kalke, ki leži na robu ravnine oziroma ob vznožju gora na višini 656 m, so zgradili tudi vijugajočo gorsko železnico do Shimle, ki ima postajo na nadmorski višini 2076 m. Prvotno je bila njena tirna širina le 610 mm, a so jo že čez nekaj let oziroma več kot 100 let nazaj razširili na 762 mm. Proga je dolga nekaj manj kot 100 km (bolj točno, 96.54 km). Danes je železnica pod zaščito UNESCO kot del "Mountain Railways of India", kamor spadata še Darjeeling in Nilgiri (gorskih železnic je v Indiji sicer še nekaj).
Proga ima povprečni naklon skoraj 15 promilov in ima okoli 20 postaj oziroma postajališč, vse ob večjih mostovih, saj so bile zgrajene za potrebe delavcev med gradnjo. Na poti v popvrečju srečate tunel na manj kot kilometer, saj sta na progi 102 predora. Najdaljši je pri postaji Barog nekje blizu sredine proge, kjer je žalostni konec storil gospod Barog. Gradnjo tega tunela je vodil iz obeh strani, a žal sta se oba konca zgrešila, zaradi česar je dobil tudi simbolično kazen 1 rupije, kot pravi legenda. Zaradi sramote se je v nedokončanem tunelu ustrelil.
Še bolj impresivnih je 9 mostov na kilometer oziroma skupaj 864 mostov, večino viaduktov, ki spominjajo na rimske akvadukte.
Prvotno so tu seveda vozile parne lokomotive, redno paro pa so do leta 1971 dokončno nadomestili dizli tipa ZDM (Še pomnite? Z - ozkotirna, D - dizel, M - mešane promet oziroma tovorni in potniški). Prvi so bili v petdesetih letih dizli iz Arnold Jung Lokomotivfabrik, kasneje Maschinenbau Kiel, danes pa domači iz Chittaranjan Locomotive Works (letnik 1970-1982) in Central Railway Loco Workshop Parel (2008-2009).
Vlakov je danes več vrst, zato se morebitnim bodočim obiskovalcem splača nekoliko preveriti vozne rede pred rezervacijo oziroma načrtovanjem potavnja. Med vlaki z bolj "običajnimi" vagoni različnih razredov ter postanki povsod so Kalka Shimla Express, Kalka Shimla Passenger ter Himalayan Queen. Potem je tu bolj udoben Shivalik Deluxe Express, ki ima v ceni vključeno kosilo, se ustavi le enkrat in je namenjen bolj turistični vožnji. Ta vlak, s katerim sem šel tudi sam, z odhodom ob 5.30 čaka tudi jutranji vlak iz Delhija. Najbolj fin pa je Rail Motor, to je šinobus, ki ima prvi razred, stekleno streho in možnost pogleda naprej. Opcija je tudi (do 8 ljudi, posebna rezervacija) Shivalik Queen, elegantno opremljen, velika okna, kosilo, pripne pa se ga k običajnim vlakom. Cena: 50 EUR. Ostali so temu primerno veliko cenejši.
Slike so bile posnete malo preden je proga prišla pod UNESCO, se pravi da so stare. Predvsem pa tudi niso bile primarno namenjene vlakom, pa še monsun je bil. Ampak za en fotopis bo, če ne pa ga odtehta nekoliko več teksta in dodatki na koncu.
Vprašanja dobrodošla, tudi splošna, se bom potrudil odgovoriti.