20 novih e. lokomotiv.

Debata okoli voznega parka
Odgovori
sraka1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 120
Pridružen: 16.01.2013, 23:58

Re: 20 novih e. lokomotiv.

Odgovor Napisal/-a sraka1 »

Objava 10.02.2024 21:44 (Vprašanja in odgovori)
Skrij
VPRAŠANJE

Spoštovani,
Iz odgovora naročnika z dne 31. januarja izhaja: "V tehničnih zahtevah je naročnik navedel, da je tehnična rešitev za dvojno spenjanje z obstoječo lokomotivo ES64U4 na strani ponudnika.

Pri obstoječih lokomotivah ES64U4 se povezane lokomotive sporazumevajo prek WTB, ki ustreza standardu IEC 61375.
Naročnik dvojne vleke z lokomotivami ES64U4 ne bo izključil iz razpisa."

Glede na to, vas prosimo za dodatno pojasnilo, spremembo in dokumentacijo:

1) Prosimo za potrditev strojne opreme na lokomotivah ES64U4: ali so na lokomotivi Siemens ES64U4 na voljo varna vrata, ki zagotavljajo SIL2? Zaradi poštene konkurence ponudnik prosi za podroben tehnični opis obstoječe konfiguracije na lokomotivah ES64U4. Te podatke potrebuje za pripravo ponudbe.

2) Če na lokomotivah ES64U4 ni obstoječega varnega prehoda, pa ugotavljamo, da naročnikove zahteve iz odgovora z dne 15. januarja: "Naročnik potrjuje, da mora biti komunikacija z več sklopkami z lokomotivo ES64U4 prav tako skladna s SIL 2.", ne bo mogel izpolniti noben ponudnik in gre za nemogoč pogoj.

3) Če se zahteva za komunikacijo na ravni SIL2 spremeni tako, da se omogoči izvajanje WTB ÖBB na ravni SIL0, ponudnik prosi, da se omogoči postopna dobava funkcionalnosti. Komunikacija z vmesnikom SIL2 med novimi lokomotivami ob prvi dobavi, vmesnik z lokomotivami ES64U4 24 mesecev po prvi dobavi. Druga možnost je, da ponudnik predlaga vmesnik SIL0 z lokomotivami ES64U4 z uporabo protokola ZxS.

Lep pozdrav


ODGOVOR
Spoštovani!

Ad1) Kot je naročnik že odgovoril, imajo obstoječe lokomotive ES64U4 dvojno sprego urejeno preko WTB ÖBB. Z drugo tehnično dokumentacijo pa naročnik ne razpolaga in zato predlaga, da se za vso potrebno tehnično dokumentacijo potencialni ponudnik obrne na proizvajala lokomotiv ES64U4.

Ad2) Naročnik potrjuje, da mora biti dvojna sprega ponujenih lokomotiv in lokomotiv ES64U4 iz obstoječega voznega parka naročnika, ki poteka preko WTB ÖBB skladna z SIL 0 ali SIL 2.

Ad3) Kot je naročnik že odgovoril, imajo obstoječe lokomotive ES64U4 dvojno sprego urejeno preko WTB ÖBB. Z drugo tehnično dokumentacijo pa naročnik ne razpolaga in zato predlaga, da se za vso potrebno tehnično dokumentacijo potencialni ponudnik obrne na proizvajala lokomotiv ES64U4.
Dobava lokomotive z vmesnikom za lokomotive ES64U4 24 mesecev po prvi dobavi za naročnika ni sprejemljiva, ker to pomeni preveliko tveganje, da komunikacija ne bo izvedena. Zato morajo imeti vse ponujene lokomotive delujočo dvojno spego (komunikacijo), tako med novimi lokomotivami kot z lokomotivami ES64U4, ob dobavi prve naročene lokomotive.
Omenjena dvojna sprega z lokomotivami ES64U4 iz obstoječega voznega parka, ki poteka preko WTB ÖBB, je za naročnika ključnega in strateškega pomena iz vidika eksplotacije vozil in osebja.
Tehnična rešitev je na strani ponudnika. Bo pa naročnik izbranemu ponudniku takoj po podpisu pogodbe nudil vso razpoložljivo pomoč pri pripravi ustrezne tehnične rešitve.

Lep pozdrav!
Tole nekako da vedeti, da Alstom zadeva zanima. Tudi še eno (zelo dolgo - z 10 točkami) vprašanje nakazuje na Alstom.
Sta pa najbrž Alstom in Siemens edina, ki izpolnjujeta pogoj dostavljenih 30 večsistemskih lokomotiv z enakimi bistvenimi lastnostmi v zadnjih treh letih (v primeru Traxxa MS je sicer treba šteti vse 3 verzije - F140, F160 in P160). Glede na zahteve glede spreg z Živami, bi sicer stavil na zmago Siemensa, razen če bo res drag. Upam, da se Alstom vseeno prijavi, če že ne drugega zaradi cenovne konkurence.
Uporabniški avatar
Re 4/4
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4298
Pridružen: 01.09.2011, 21:55

Re: 20 novih e. lokomotiv.

Odgovor Napisal/-a Re 4/4 »

Tistih 15 vprašanj v kosu pa ne vem če bo ravno od Alstoma. :D Vsekakor bo tudi WTB za Siemens izziv. Dvomim da je odobrena programska oprema za sprego z U4 izven Avstrije.
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4119
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: 20 novih e. lokomotiv.

Odgovor Napisal/-a mkx »

Re 4/4 napisal/-a: 11.02.2024, 18:40 Vsekakor bo tudi WTB za Siemens izziv. Dvomim da je odobrena programska oprema za sprego z U4 izven Avstrije.

Mogoče ni odobrena, ampak imajo pa jo. Odobritev najbrž res ni enostavno pridobiti, ampak drugi proizvajalci jo morajo pa najprej sprogramirati, nato preveriti dejansko interoperabilnost ... in nato dobiti še odobritve.
LP, Metod
Uporabniški avatar
Re 4/4
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4298
Pridružen: 01.09.2011, 21:55

Re: 20 novih e. lokomotiv.

Odgovor Napisal/-a Re 4/4 »

No ja, če pogledaš Vectrona in čelno steklo desno spodaj, vidiš goemtrijski lik. Ta ti pove, katera verzija programske opreme je trenutno vgrajena. Ker licence na lokomotivah tudi potečejo, jih je treba obnavljati, pa odprava hroščev in če se zgodi menjava podsistemov. In vprašanje na kateri stopnji trenutno so. Seveda za njih ne bo problem narediti ustreni vmesnik z najnovejšo programsko opremo, ki ima po novem Trainguard sistem, bo pa malo treba migati. Tudi če sprega ne bo nikoli uporabljala, določene države ob večjih spremembah, lahko zahtevajo teste.

Je pa zelo zanimiva stvar, ko te naročnik kot tebe, ki si potencialni ponudnik, napoti po odgovor o arhitekturi U4 na proizvajalca, ki je tudi sam potencialni ponudnik in ima precej velike možnosti, da bo dobil posel naročnika, ki te je poslal po odgovor pa ravno na tega ponudnika, ki ima po vrhu še škarje in platno v svojih rokah. :) Vsekakor potem pri sebi resno podvomiš, ali bi se sploh prijavil. 150 milijonski posel sicer ni mali, ampak če že tako par let zamujaš na trg, ker popravljaš programsko opremo, ti pa ob takrm odgovoru pa lahko res vse dol pade. Že tako se je ob poizvedovanju o tem problemu, dobilo dvomljive odgovore.
Če seveda posel dobi Siemens, bodo lokomotive enake ÖBB-jevim, ker so samo za tovorni promet in ki imajo že same precej napak, le Atlas bo zamenjan za še slabši Trainguard. Pa seveda sedež ne bo enak, bo kar tisti v standardni ponudbi.
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4119
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: 20 novih e. lokomotiv.

Odgovor Napisal/-a mkx »

Jah, pri tem je pa močna država v prednosti ... recimo v ZDA je AAR predpisal tehnikalije glede povezovanja lokomotiv v sprege in vsi proizvajalci lokomotiv se jih morajo držati. Potem podobnih problemov ni.
LP, Metod
Uporabniški avatar
Re 4/4
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4298
Pridružen: 01.09.2011, 21:55

Re: 20 novih e. lokomotiv.

Odgovor Napisal/-a Re 4/4 »

Saj tudi v Evropi je podobno. WTB in poleg novi standard raven varnostne integritete (SIL) (več kot SIL 2 pa pri WTB tako ali tako ni mogoče izračunati in posledično sprojektirati) je sedaj novi standard za proizvajalce, ki se ga držijo bolj ali manj vsi. Tudi Italijani ga imajo :!: Ampak Italijani ne bi bili Italijani, so malo komplicirali in namesto klasičnega 18 polnega UIC kabla, so takrat vzeli 13 polni, kar pomeni da imajo "lahki" WTB. Sedaj velike panike ni, ker v 18 polno vtičnico vagonov, lahko daš tudi 13 polni kabel. Čeprav pri 403 pa menda že imajo 18 polov. Težava Evrope je, da so močne države imele ZMS, ki je bil 20 let nazaj, za časa razvoja Živ glavni standard (in še tudi vedno je) in je Bombader, ki je bil takrat v enakem položaju kot danes Siemens, to veselo vgrajeval v svoje lokomotive. Drugi problem pa je četrti železniški paket EU. Žive so prestare, da bi lahko upoštevali ta paket in vsaka večja nadgradnja, pomeni avtomatična izguba odobrtive. Torej glavni problem ni v Alstomu, ampak da je Živa preprosto izvenserijska ali pa z drugimi besedami malo drugačna po današnjih standardih. Predvsem je logika med ZMS in WTB drugačna. ZxS je lahko še vedno standard za dva povsem različna proizvajalca lokomotiv, saj je več ročnega dela iz strani strojevodje, kar sovpada z logiko, kjer proizvajalci lokomotiv svoje arhitekture razvijajo na svoj način. In v razpisu se to lepo vidi. Eden proizvajalec poiskuša spremeniti pogoje v svojo korist z ZxS, drugi molči, ker je vmesnik že preiskušen na ravni ÖBB daljinskega koncepta.
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4119
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: 20 novih e. lokomotiv.

Odgovor Napisal/-a mkx »

Re 4/4 napisal/-a: 12.02.2024, 12:36 Saj tudi v Evropi je podobno.

Hvala za obširno razlago.

Torej se Evropa vendarle pomika proti enotni standardizaciji. Ampak če prav razumem, so v ZDA še vedno na boljšem kar se tiče interoperabilnosti, imajo samo en standard, ki je temeljito združljiv naprej in nazaj ...
LP, Metod
Uporabniški avatar
Re 4/4
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4298
Pridružen: 01.09.2011, 21:55

Re: 20 novih e. lokomotiv.

Odgovor Napisal/-a Re 4/4 »

No ja. Tudi tam gre razvoj dalje. Američani so razvili Locotrol radijski sistem, če se ne motim trenutno že 3 generacije, poleg je še DPU, ki nadzoruje zračne zavore. Seveda se ta Locotrol uprablja širom sveta. Se pa da najti kaj o tem na spletu.

Recimo nekaj takšnega.

https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10 ... 4018784827

V Evropi pa smo iz uporov, prešli na diode, tiristorske usmernike, kasneje na tiristorske razmernike in danes tranzistorje. S tem pa so se razvijali različni koncepti krmiljenja lokomotive na splošno, ter seveda v kombinaciji daljinskega krmiljenja. Seveda je WTB samo vrh ledene gore, deluje v kombinaciji z MVB, ki je notranje vodilo vozila, vse to pa deluje preko kartice na kartico od tretje kartice na četrto in tako v "srce lokomotive", ki je v grobem razdeljeno na štiri podsisteme s svojimi računalniki. Vleka, zaviranje, pomožne naprave, vodenje/nadzor, kamor spada vse od pulta, do SVN in zunanji svet. Preko teh podsistemov se pa pretaka na desetine informacij vsako sekundo, to pa na koncu nadzoruje glavni računalnik, ki ima svojo redundanco. Tako pa na koncu deluje sodobna lokomotiva. S premetavanjem bitov in bajtov sem ter tja.
Uporabniški avatar
Re 4/4
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4298
Pridružen: 01.09.2011, 21:55

Re: 20 novih e. lokomotiv.

Odgovor Napisal/-a Re 4/4 »

Zaradi velikega števila vprašanj in s tem povezanih popravkov, se bo rok za oddajo ponudb ponovno podaljšal. Naročnik je prav tako črtal opcijski nakup do 40 dodatnih lokomotiv, tako da je predmet nakupa samo 30 večsistemskih lokomotiv. Naročnik še vedno ne pristaja na podaljšanja roka za dobavo prve lokomotive, ki ostaja 24. mesecev. Sedaj potencialni ponudnik želi 30 mesecev od podpisa pogodbe. Podaljšalo se je tudi referenčno obdobje na 2018-2023, kar pa ne spremeni kaj bistvenega. Spremeni se pa ključni pogoj v razpisu.
Naročniku vljudno predlagamo spremembo zahteve v točki 5.31:
Črtanje zahteve: Komunikacija večkratne sprege lokomotiv mora izpolnjevati vsaj zahteve druge stopnje varnostne integritete (SIL 2) za konvencionalno vlakovno podatkovno vodilo (WTB).
Nova zahteva:
Večkratna sprega lokomotiv mora biti zagotovljena s konceptom daljinskega upravljanja WTB ÖBB, stanje H, z zagotovljenimi funkcionalnostmi ES64U4.

Naročnik se strinja s predlogom in bo ustrezno dopolnil tehnične zahteve.
In še zanimivost.
44. V zvezi s točko 5.22.2 tehničnih specifikacij pozivamo naročnika k črtanje zahteve: "Radijska oprema mora podpirati OTA (Over-The-Air) aplikacijo za daljinsko nadgradnjo SIM kartic", saj ni običajno, da bi vlakovni radijski sistemi podpirali to funkcijo.

45. Tehnična specifikacija, tč. 8: Ponudnik mora zagotavljati rezervne dele še najmanj 25 let po dobavi večsistemskih električnih lokomotiv.

Pozivamo naročnika, da zahtevo spremeni v "funkcionalni rezervni deli z enako funkcionalnostjo morajo biti na voljo 10 let po dobavi zadnje električne večsistemske lokomotive", kot je sicer uveljavljena praksa na trgu električnih lokomotiv. Sicer bo ponudnik primoran v ponudbo dodati nesorazmerne stroške.

46. V zvezi s točko 16.5 osnutka pogodbe predlagamo dodatek, da se pogodba lahko razdre samo za lokomotive, ki še niso bile dobavljene.


Ad44) To je normalna funkcionalnost radijske opreme GSMR, zato naročnik tega ne bo spreminjal.
Ad45) Glede na pričakovano življenjsko dobo lokomotive naročnik zahteve ne bo spreminjal.
Ad46) Naročnik predloga ne bo sprejel. Naročnik bo dopolnil razpisno dokumentaciji tako, da se pogodba odpove tudi za že dobavljene lokomotive, ki imajo veliko napak, to je napak, ki ne dopuščajo sprejemljivo uporabo lokomotive.
sraka1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 120
Pridružen: 16.01.2013, 23:58

Re: 20 novih e. lokomotiv.

Odgovor Napisal/-a sraka1 »

Re 4/4 napisal/-a: 15.02.2024, 15:46 Naročnik je prav tako črtal opcijski nakup do 40 dodatnih lokomotiv, tako da je predmet nakupa samo 30 večsistemskih lokomotiv.
Kaj pa pridobijo s tem? Neumnost. Kolikor mi je znano, so pri Živah koristili možnost za dodatno tranšo.
urban120
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 420
Pridružen: 10.05.2015, 20:05

Re: 20 novih e. lokomotiv.

Odgovor Napisal/-a urban120 »

Škoda, to pomeni, da jih lahko proizvajalec za naslednjih 40 lokomotiv lahko izsiljuje z višjo ceno.
Uporabniški avatar
Re 4/4
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4298
Pridružen: 01.09.2011, 21:55

Re: 20 novih e. lokomotiv.

Odgovor Napisal/-a Re 4/4 »

urban120 napisal/-a: 15.02.2024, 23:39 Škoda, to pomeni, da jih lahko proizvajalec za naslednjih 40 lokomotiv lahko izsiljuje z višjo ceno.
Obrni svojo miselnost. SŽ so želele "izsiliti" svoje pogoje. Proizvajalec bi moral sprejeti pogoj, da v naslednjih desetih letih po pogodbeni ceni za obstoječe, s popravkom cene po naročnikovi formuli, brez zagaranitanega nakupa neznane najmanjše fiksne količine, mora naročniku zagotavljati veljavnost pogodbe za dobavo do 40 dodatnih lokomotiv, ki bi morale upoštevati zadnje standarde. Niti ni upoštevano, kako se bo to "vklopilo" v ponudnikovo proizvodnjo v smislu čakalne vrste, ter njenega preskakovanja. Noben proizvajalec nima zapolnjene kapacitete tako, da ni možno preskakovati. Za primerno ceno preskočiš vrsto in lahko naslendji čakajoči, ob določenih pogojih dobi tudi odškodnino.
Sicer pa proizvajalec ne more izsiljevati. Odprt bo nov razpis, takrat U4 verjetno več ne bo pogoj, pa še konkurenca bo imela več možnosti.
Te U4 pa vprašanje, kako si SŽ predstavlja njeno prihodnost. Brez ETCS bo z leti neuporabna za čezmenjni promet. Dobro, sicer že gredo proti 20 letom, ampak uporabne pa so še.
sraka1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 120
Pridružen: 16.01.2013, 23:58

Re: 20 novih e. lokomotiv.

Odgovor Napisal/-a sraka1 »

Re 4/4 napisal/-a: 16.02.2024, 9:08 s popravkom cene po naročnikovi formuli
Narobe. Po ponudnikovi formuli! Torej so ponudniki imeli škarje in platno v rokah. Lahko bi v formulo integrirali tudi stanje čakalne vrste, želeno hitrost dobav itd.

Izsek iz predzadnjega čistopisa (pred izbrisom možnosti za opcije).
Strinjamo se, da si v primeru zagotovitve dodatnih finančnih sredstev naročnik pridržuje pravico, da naroči do največ 40 dodatnih lokomotiv, z najmanj enakovrednimi tehničnimi karakteristikami, kot lokomotive, ki so predmet tega naročila.
V primeru naročila do največ 40 dodatnih lokomotiv, morajo dodatno naročene lokomotive ustrezati vsem TSI standardom, veljavnim v času dobave dodatno naročenih lokomotiv in ponudnik mora pridobiti obratovalna dovoljenja v skladu z zahtevami naročnika.
To opcijo oz. pravico lahko naročnik izkoristi najkasneje 10 (deset) let po podpisu pogodbe za dobavo 30 lokomotiv. Ponudnik v tem obdobju garantira pogodbeno ceno za lokomotivo in upoštevaje popravek cene, ki se izračuna po ponudnikovi eskalacijski formuli.

Re 4/4 napisal/-a: 16.02.2024, 9:08 Te U4 pa vprašanje, kako si SŽ predstavlja njeno prihodnost. Brez ETCS bo z leti neuporabna za čezmenjni promet. Dobro, sicer že gredo proti 20 letom, ampak uporabne pa so še.
Za 541 (ter 643) je že bil razpis za ETCS, ki je bil ustavljen. Najbrž bo ponovljen. Dokumentacijo imajo pripravljeno.
Uporabniški avatar
Re 4/4
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4298
Pridružen: 01.09.2011, 21:55

Re: 20 novih e. lokomotiv.

Odgovor Napisal/-a Re 4/4 »

Dokumentacija za ETCS je najlažji del te zgodbe. Kolikor se spomnim mora biti vgrajen ETCS 2 BL 3.6 in mora biti naknadno odobren za obratovanje v Nemčiji, Avstriji, na Češkem, Slovaškem, Madžarskem, Hrvaškem in v Sloveniji. Z vgradnjo ETCS na serijo 541 v vseh obstoječih državah, kjer trenutno lahko vozi (D A SI HR), avtomatično izgubi odobritev. Zato je potrebno najprej poiskati prototipa izmed teh 32 lokomotiv, ki bo v vsaki državi posebej šel čez novi proces ponovne odobritve. To v kombinaciji z izjemno malo ponudbe na trgu in dokončno odobritvijo s strani evropske agencije, ter potem še vgradnjo v druge lokomotive, lahko traja tudi leta. Še posebej v luči, ker nimajo aktivnega Mirela in ker si bodo zakomplicirali življenje s sprego s prihajajočo 542. Naknadni testi so praktično obvezni, torej z vključenim in izključenim ETCS tudi v spregli. Odprto ostaja tudi vprašanje obvezne zamenjave paketa, ki sta trenutno B2 in na pol funkcionalni F. To zadnje pa se ne more narediti po četrtem železniškem paketu, torej na 541 se mora izvesti ponovna tipska homologacija od začetka. Pa se tega po znanih informacijah tudi prozvajalec izogiba ozirima opozarja na tveganja. Na koncu ko odobriš prototipa, pa se gre v odobritev še ostalih in sicer kot postopek skladnost s tipom in to potem traja vse skupaj do enega meseca. Veliko pove tudi to, da ÖBB zaenkrat ne miga najbolj na tem področju. Sicer imajo ETCS ampak staro verzijo 2.3. Pa še en problem. Cena vgradnje ali zamenjave je lahko tudi dražja od nove lokomotive. Če ti to pove sam tehnični direktor podjetja, ki posoja lokomotive, potem to že drži.
sraka1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 120
Pridružen: 16.01.2013, 23:58

Re: 20 novih e. lokomotiv.

Odgovor Napisal/-a sraka1 »

Re 4/4 napisal/-a: 16.02.2024, 12:17 Veliko pove tudi to, da ÖBB zaenkrat ne miga najbolj na tem področju. Sicer imajo ETCS ampak staro verzijo 2.3. Pa še en problem. Cena vgradnje ali zamenjave je lahko tudi dražja od nove lokomotive. Če ti to pove sam tehnični direktor podjetja, ki posoja lokomotive, potem to že drži.
Skupni razpis z ÖBB? Drugače pa zadnji stavek je pa žalosten odraz zbirokratiziranosti železnic (pa če drži ali ne).
Odgovori