Ljubljanski tramvaj

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Odgovori
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:880600


Pozdravljeni,

na strani 100 je @trackpan dodal fotografijo vrveža na ljubljanski avtobusni postaji na Trgu OF leta 1957. Tramvajski tiri so še , tramvaja ni na nobenega na fotografiji.

Slika
Foto: Miloš Švabić hrani Muzej novejše zgodovine Slovenije.

Fotografija je obstala, ker je na serverju goodlifestyle.

Izkoristimo to i dodajmo še nekaj fotk z njihove strani:

Mestni utrip na križišču Dalmatinove in Tyrševe ulice (danes Slovenske ceste). Obdobje med obema vojnama.

Slika
Foto: neznan, hrani Muzej novejše zgodovine Slovenije.


Tramvaj št. 15 na Šelemburgovi ulici (danes Slovenska cesta) pri kavarni Rio. Obdobje med obema vojnama

Slika
Foto: neznan, hrani Muzej novejše zgodovine Slovenije



Križišče med Šmartinsko in Vilharjevo cesto. Na sredini so opazni tiri.
Slika

Fotografija je obstala zato, ker je na serverju zmaga.com


trackpan je dodal tudi fotografijo obnovitve cestišča na Tromostovju (12.12.1945, fotograf Rudi Vavpotič, hrani MNZS),

Obnavljajo cestni tlak me obema tiroma. Vmesne rege zalivajo z bitumnom. Granitne kocke to niso. Ostanki levo spodaj bi lahko bili leseni. Uporabili so enako tehniko (leseno osnovo) kot pri gradnji "krožne proge" leta 1933.

Slika

Fotografija se je ohranila zato, ker je na serverju MNZS.

Trackpan je dodal še eno fotografijo Ambroževega trga iz leta 1901, kjer se vidijo tramvajski tiri.

Slika

Fotografija je iz wikipedije.


Na strani 101 imamo samo eno fotografijo tramvaja, ki ga je posnel švedski predstavnik SKF-a (tovarne ležajev).
Polovica tramvajev, ki so jih kupili v "Prvi jugoslovanski tovarni vagonov, strojev in mostov d.d." v Slavonskem brodu so bili opremljeni s kotalnimi ležaji.

Tako tudi ta tramvaj št.27, izdelan leta 1932:

Slika

Fotografija je obstala na forumu lokomotive.de. Zbirka: Bengt Dahlberg


@trackpan je dodal fotografijo gostilne "Keršič" (Frankopanska 1), ki so jo morali "poravnati", saj je preveč silila na Celovško cesto.

Slika

Fotografija je obstala na serverju flickr.


Zraven sta še dve razglednici Šiške...

Slika

Slika

Obstali sta zato, ker sta na serverju stara-siska.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:886300

Pozdravljeni,

nabralo se je preko 5.000 ogledov.
Operacija sive mrene še na drugem očesu je za mano. Vidim sedaj:
desno oko:100%
levo oko:100%
Skupaj: 200% :D :D

Kljub temu pa na spletni strani TMS nisem našel tele fotke, ki jo je TMS objavil ob 70-letnici. Skrivna so pota spletnih strani....

Slika

Jo je pa možno najti brez zapisa na fotografiji na Ptuj.info: https://ptujinfo.com/novica/kultura/zan ... cas/142854
Pod fotografijo pa piše:
Ljubljanski tramvaj po letu 1935, na sliki je tramvaj ''opatijec'', izdelan v Gradcu in pripeljan v Ljubljano iz Opatije. Z njim so leta 1935 poskušali obogatiti Lj. tramvajski vozni park; (foto: hrani arhiv TMS)

Verjetno je ohranjena tudi na FB, saj jo je tja "postavil" tudi TMS.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:918500

Pozdravljeni,

na ploščadi pred Muzejem novejše zgodovine Slovenije v Ljubljani si lahko do 5.maja 2022 ogledate fotografsko razstavo posvečeno pregledu razvoja mestnega potniškega prometa v Ljubljani: Avtobusi in trolejbusi Ljubljane 1927-1994
Avtor razstave je raziskovalec Jožef Trpin.

Na razstavi je tudi ta fotografija, na kateri so tudi tramvaji:

Slika

Andreja Zupanec Bajželj iz MNZS je na blogu zapisala:

"Za ljubitelje in fotografe vozil Ljubljanskega mestnega prometa je bilo leto 1957 odlično. Na fotografiji levo trolejbus št. 19, za njim št. 6 in desno št. 10. Na desni tudi avtobus FAP-SAURER ter množica tramvajev: »brodski« s kovinskimi okenskimi okviri in Lobetovi z lesenimi. Trolejbus levo vozi na začasni progi Stadion–Vič kot pomožni progi Ježica–Vič."

Ostale fotografije morajo v temo Ljubljanski trolejbus v Čveku oziroma bi bilo potrebno odpreti novo temo v Čveku o ljubljanskih avtobusih.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:918900

Pozdravljeni, glede na veliko zanimanje dodajam v tej temi samo fotografije z razstave, v katerih je "vpleten" tramvaj.

V prehodni fazi tramvaj-trolejbus ni šlo brez pomoči starega tramvaja.

Na delovno mesto je iz remize "privlekel" stari, odpisani tramvaj.
Seveda samo do Ajdovščine, potem ga je prevzelo cestno vlečno vozilo do začetne postaje v bližini Vilharjeve ceste.

Na razstavi je fotografija vleke trolejbusa pri kavarni Evropa...

Slika


Druga fotografija , na kateri je tramvaj, je pozimi 1956/1957 na Dunajski cesti pri trgovini Kolesar...

Tramvaj v hudi konkurenci z avtobusom in trolejbusom:

Slika


Ostale fotografije se selijo v Čvek. V temo Ljubljanski trolejbus. Za avtobuse bi bilo potrebno odpreti novo temo. Če koga zanimajo ljubljanski avtobusi, jo naj odpre.


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči :D

Najprej bi dodal par besed na fotografijo, kjer tramvaj vleče trolejbus. Predvidevam, da je bila posneta jeseni 1951. Tega leta so začeli z rušenjem Figovca in urejanjem Ajdovščine. Verjetno je tedaj izginil tudi eden od dveh tirov na ovinku (pri "Evropi"). Kdor je videl zemljevid Johna Charles Gillhama, bo videl, da so na sedanji Tivolski napeljali začasni električen vod (1952).

Bom kar tukaj nadaljeval. Na dveh fotografijah iz razstave podatki niso točni. "Čakajoči" trolejbusi so na Celovški cesti in ne na Viču.

Pri eni fotografiji italijanskega trolejbusa, postajališče ni na Ježici, temveč ob Livarski ulici (zgradba v ozadju).

Drugače, pa vredno ogleda.

LP Igor
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:929300


Pozdravljeni,

iz češkega narodnega muzeja v Pragi smo imeli že dve fotografiji z ljubljanskim tramvajem.

Dodajam tretjo...

Slika

dodajam še povezavo do fotke:
https://www.esbirky.cz/predmet/11039515 ... ePointer=5


Sedaj vemo, da so bile te tri fotke posnete med leti 1901 in 1905 :pamet

Zakaj?

Leta 1901 je "stekel" tramvaj.
Leta 1905 so zgradili Prešernov spomenik.

Prej so morali podreti gostilno "Pri Bučarji". Ja, prej pa še apoteko "Pri zlatem jelenu".

Slika

Fotograf: Fran Vesel, hrani: Zgodovinski arhiv Ljubljana


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4115
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a mkx »

železocestnik napisal/-a: 15.04.2022, 23:46 Dodajam tretjo...
... na kateri sta kar dva tramvaja, drugi stoji pri Robbovem vodnjaku (najbrž že videni, z reklamo za Angleško skladišče oblek na strehi).
LP, Metod
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O: 929500


Ja, res je.

To je ta s te fotke. Še kar čaka...

Slika


Ogledi pa v nebo....
Nočna in dopoldanska izmena sta "nabili" 200 ogledov. Botom je pa itak vseeno, kdaj se zapodijo na delo :roll:

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
jž 363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 221
Pridružen: 17.01.2014, 21:13

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a jž 363 »

Pozdravljeni,

zadnja fotografija je zame zanimiva predvsem zaradi enega detajla - izobešene slovenske narodne zastave na Magistratu. Glede na to da so takratne slovenske dežele bile del Avstroogrske monarhije, na kateri način (in v kakšni meri) je bila regulirana raba slovenskih nacionalnih simbolov?
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

To bi bilo potrebno pogledati v knjigo Plemenitega.

Jaz je nimam...
Niti nobene podobne :oops:
Razen knjigo Milana Škrabca: Slovenstvo na razglednicah.
Tukaj pa najdemo slovenske zastave v glavnem na prireditvah sokolov, prireditvah katoliške cerkve, predvsem pa pri otvoritvah šol.

Mislim pa, da je bila uporaba zastav odvisna predvsem od slovenskih županov in njihove korajže. Verjetno je zakonodaja to omogočala.

V tem primeru smo imeli takrat v Ljubljani srečo s Hribarjem.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
jž 363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 221
Pridružen: 17.01.2014, 21:13

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a jž 363 »

Pozdravljeni!

Ne vem če je za verjeti ali ne, toda, trenutno je naprodaj ljubljanska tramvajska prikolica ki je končala svojo pot v Subotici. Ker je snetje fotografij z izvirne oglaševalne spletne strani onemogočeno (oz. prepovedano?), podajam povezavo do oglasa:

https://novi.kupujemprodajem.com/nekret ... 1940796443
Uporabniški avatar
lokomotivček tomaž
Poznavalec
Poznavalec
Prispevkov: 14
Pridružen: 05.09.2022, 7:55

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a lokomotivček tomaž »

Pozdravljeni.

Če bi danes delali tramvajski sistem, katero napetost bi izbrali za tamvaje? In tudi kateri sistem prenosa energije?

Tako, kot je za klasične vlake 25 kV, 50 Hz najbolj optimalna izbira v tem trenutku.
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4115
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a mkx »

Tramvaj v Edinburgu (Škotska) je eden najnovejših. Pred začetkom gradnje leta 2008 v tem mestu ni bilo tramvaja, tudi trolejbusa ne (ki bi morda prejudiciral izbiro napajalnega sistema). In kot napajalni sistem uporablja 750V DC. Ter normalno tirno širino (1435mm).

https://en.wikipedia.org/wiki/Edinburgh_Trams

Pri izbiri napajalnega sistema tramvajev je treba upoštevati, da imajo relativno majhne moči (v primerjavi z železniškimi garniturami), po drugi strani pa potencialno veliko objektov v bližini voznega voda (stavbe, avtobusi in kamioni), kjer bi bil stik z visoko napetostjo lahko kar velik problem. Poleg tega pri uporabi 750V DC lahko delujejo brez lastnega transformatorja in usmernika, začne se z inverterjem - kar pomeni kar znatne prihranke pri ceni in teži vozil.
LP, Metod
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči,

na spletni strani "Stare fotografije in razglednice Ljubljane" so objavili fotografijo tramvaja na Zaloški cesti. Redko videno. Predvidevam, da je "brodski" (številka in oblika). Navedena je letnica 1959, pa bo verjetno bolj 1958. Okoli stebrov uličnih svetilk je videti pesek. To bi bila osnova za časovni okvir.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=59 ... 9026870091

LP Igor
Uporabniški avatar
trackpan
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 834
Pridružen: 18.03.2014, 11:06

Re: Ljubljanski tramvaj

Odgovor Napisal/-a trackpan »

Pozdravljeni pozitivno misleči,

v reviji "Tovariš" so imeli leta 1973 članek "Tramvaj čisti zrak". Preberite si zadnji del. Prva fotografija zelo verjetno ni bila posneta v Ljubljani.

https://www.dlib.si/listalnik/URN_NBN_S ... index.html

LP Igor
Odgovori