Vsi jeseniški kolodvori

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Vsi jeseniški kolodvori

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Gorenjsko progo Ljubljana-Trbiž je zgradila KRB (k.k.priv. Kronprinz Rudolf-Bahn). Prometu je bila predana 14.decembra 1870.
Do leta 1873 je bila izolirana lokalka, potem pa so zgradili progo od Beljaka dio Trbiža in odprlo se je okno v svet...

Železniške postaje je KRB gradil skoraj samo z enim načrtom...bilo je sicer nekaj izjem...
Tako se postaje Medvode, Podnart, Jesenice ne razlikujejo med sabo.

Poglejmo si prvo postajo Jesenice, ki bi se morala pravzaprav imenovati Sava...

Slika

Če pogledate na označevalno tablo postaje, vidite, da je najprej slovensko ime kraja: JESENICE in šele potem nemško ASSLING.
Tako, da bi rekel, da so verjetno ljubitelji železnice v Naklem malo pretiravali, ko so odkrili pod premazom napis NAKLAS-NAKLO...verjetno iz II. svetovne vojne ali pa je bil tam doma en hud nemškutar...
Po drugi strani pa so se na Ježici šele leta 1910 začeli boriti za slovensko ime postajališča.

Kolodvor je stal na nasprotni strani (na drugi strani tirov) sedanjega postajnega poslopja.

Poglejmo, kaj je Janez Koželj napisal v članku: 125 let gorenjske proge v Jeseniškem zborniku leta 1995 o prestavitvi postaje na Jesenicah.

Takole piše:
"Zaradi vseh sprememb, ki so se zgodile na Jesenicah, je treba razen postaje same vsaj deloma opisati tudi kraj. Nekako do gradnje karavanške in bohinjske železnice v začetku 20. stoletja je najvzhodnejša točka Jesenic nekje tam, kjer je sedaj hotel Korotan. Tam je tudi državna cesta zavila proti jugu na Savo. Žal na načrtu železniškega vodovoda "Ukova" iz leta 1882 in postaje Jesenice iz leta 1897 niso vrisane okoliške hiše; te so vrisane šele na načrtu razširjene postaje, in sicer so tri najbolj vzhodne hiše Plahutarjeva (hotel Korotan), Mesarjeva in Tancarjeva; še od teh sta bili Mesarjeva in Tancarjeva hiša zgrajeni šele leta 1906.
Od tod proti vzhodu pa so bila polja, ledinsko ime tega predela je Spodnje Polje. Stanko Hladnik v "Kroniki jeseniške postaje" o tem piše takole: " Z gradnjo novega kolodvora so bili uničeni najlepši travniki, vrtovi in njive. V bližini kolodvorskega poslopja je bil velik ribnik, vse od Mesarjeve hiše naprej do Romavha (zdaj je tam Osnovna šola Prežihovega Voranca in kopališče) pa je bilo najlepše jeseniško polje s številnimi kozolci in kolovozi."
Najbolj zahodna (uvozna) kretnica jeseniške postaje iz trbiške smeri je bila postavljena nekaj metrov vzhodno od državne ceste na naselje Sava, to je nasproti Mesarjeve hiše, ki je takrat še ni bilo. Postaja je imela prvotno samo štiri tire, postajno poslopje pa je stalo na desni strani proge, pravzaprav na Savi. Da je dobila postaja ime po Jesenicah, je verjetno odločilo dejstvo, da so bile Jesenice trg, Sava pa samo naselje.
Postajno poslopje je stalčo skoraj pred Ferjanovo hišo; danes so tam tiri v letih 1905/1906 razširjene postaje. V nekdanji Ferjanovi hiši je bila pozneje Humrova restavracija, zdaj pa v njej prodajajo pohištvo. Iz načrta razširjene postaje se da razbrati točna lokacija prvega postajnega poslopja. Središče poslopja je bilo od SZ ogla Ferjanove hiše oddaljeno cca 40 m proti severu in cca 11 m proti vzhodu. Ta simetrala sever-jug je bila od izhodišča proge na Trbižu oddaljena 38,457 m in je bila ob gradnji druge povezave s Trstom izbrana za končno točko karavanške železnice (km 43,954) in začetno točko bohinjske železnice (km 0,000).Odsek, imenovan "Karawankenbahn" vodi od Celovca do Jesenic s stranskim(!) odcepom iz Podrožce do Beljaka, "Wocheinerbahn" pa vodi od Jesenic do Nove Gorice.
Postaja Rudolfove železnice je nastala na parcelah Janeza Ferjana, Franca Papeža, Janeza Pšenice st. in Kranjske industrijske družbe. Postajno poslopje in ostale naprave so začeli graditi leta 1869, dela pa so bila končana oktobra leta 1870. Postaja sama je bila dolga 521,5 m.
Za planiranje postajnega platoja, za kar je bilo potrebnega precej nasipnega materiala, so za ta material izkopali kar severno od postaje. Tako sta nastala jarka, ki sta segala od cestnega prehoda na zahodu skoraj do konca postaje na vzhodu. Na načrtu postaje sta označena kot "Materialgraben". Zaradi ilovnatega terena se je v jarkih nabrala voda in tako je nastal tisti ribnik, o katerem še danes govore stari Jeseničani. Podobne, samo manjše in suhe jarke je še danes mogoče opazovati na levi strani proge med Žabnico in Škofjo Loko.
Postajno poslopje je bilo podobno tistemu v Podnartu ali Škofji Loki; podrli so ga koncem avgusta 1905.leta, ko se je znašlo sredi novih tirov. Material je odkupila Kranjska industrijska družba in poslopje v isti obliki postavila ob vhodu v železarno; v stavbi je danes OTK (Oddelek tehnične kontrole), je pa tako nadzidana in obzidana, da se da prvotno obliko samo slutiti. Poslopje je dolgo 30,2 m, široko v sredini 12 m, čez kraka pa po 10 m.V isti osi nasproti postajnemu poslopju, na levi strani proge je stal vodni stolp, podoben vodnemu stolpu v Podnartu (tam vodni stolp še stoji, kurilnica pa je porušena. Dolg je bil 14 m in širok 5,7 m. Vodo je dobival iz Ukove, rabili pa so jo za postajo in za opremo lokomotiv.
Ob prvem tiru 93 m od sredine postajnega poslopja proti vzhodu in ob drugem tiru 92 m proti zahodu sta stala napajalnika s čistilnim jaškom za čiščenje ognja. Vodovod iz Ukove so zgradili že ob gradnji postaje, vendar o tem niso znani dokumenti. Pač pa obstaja načrt o predelavi tega vodovoda z datumom 25.5.1882, naslov pa je "Project über Auswechslung von Asfaltrohren bei der Wasserleitung in Assling" (Projekt o zamenjavi asfaltnih cevi pri jeseniškem vodovodu).
Za vsak primer je bil na Potokih še pomožni napajalnik, ki pravzaprav še obstaja. Nekaj metrov zahodno od železniškega prehoda je ob poti v vas nasip, na vrhu katerega teče studenec; ta nasip se konča tik ob progi in voda pada dol ter teče pod progo in cesto proti Savi. Tukaj je bilo treba samo nastaviti žleb in voda je tekla naravnost v zalogovnik lokomotive.
81 m od sredine vodnega stolpa proti vzhodu je bilo skladišče premoga, dolgo 19,5 m in široko 7 m. Preden je bil leta 1893 zgrajen 5. tir, je bila širina skladišča 12 m.
110 m od postajnega poslopja proti vzhodu je bilo skladišče s klančino, dolgo 19,9 m in široko 6,5 m, 20 m proti zahodu pa je bilo stranišče. V skladiščnem tiru je bila tudi 6 m dolga tirna tehtnica. Dva metra levo in desno od postajnega poslopja so bile cvetlične grede in vrtovi, na zahodni strani 19m in na vzhodni strani 65 m dolgi.
227 m od postajnega poslopja proti zahodu je pri uvozni kretnici stala čuvajnica, v kateri je deloval zaporničar ob cestnem prehodu; 295 m proti vzhodu pa je ob izvozni kretnici v smeri proti Ljubljani stala signalna utica
Kot že omenjeno, so leta 1893 zgradili 5.tir na severni strani postaje, že leta 1889 pa so zgradili odcep za železarno, ki se je odcepil od skladiščnega tira. Ta industrijski tir je bil prvih 36 m še vodoraven, nato pa je padal proti železarni s 25 promilami. Po pogodbi s KID je v železarno vozila železnica s svojim strojem in osebjem. Obratno dovoljenje je izdalo Okrajno glavarstvo v Radovljici 14.8.1890. Pred tem je železarnaodvažala surovine in dovažala izdelke z volovsko vprego."

Slika

Slika

Zgornji opis g. Koželja železniške postaje Jesenice je vzorec, kako naj bi se napisalo zgodovino postaje.

Na katastrski mapi (Arhiv Slovenije) vidimo, kje so postavili kolodvor..

Slika

Slika

Poglejmo si še tirno shemo iz leta 1916
vir:Rauter,Rainer: Ein Verkhersweg erschlisst die Alpen, Band 2, Verlag Mlakar, St. Peter ob Judenburg
(se zahvaljujem g. Rauterju za dovoljenje za objavo na forumu)

Slika

Slika

Na otvoritev karavanško-bohinjske železnice se je pripeljal sam nadvojvoda Franc Ferdinand...

vir: Od trga do mesta, kratka zgodovina mesta Jesenice, 1999
razglednica iz zbirke Janeza Koželja

Slika
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Vsi jeseniški kolodvori

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Fotografije hrani Železniški muzej Ljubljana. Zahvaljujem se vodstvu muzeja za dovoljenje za objavo na forumu.

Kolodvor Jesenice je izgledal leta 1941 takole...

Slika


Leta 1945 pa takole...

Slika


Slika


Slika
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Vsi jeseniški kolodvori

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Če koga slučajno zanima, se na bolhi prodajajo fotografije bombardiranja postaje Jesenice...morda muzej na Jesenicah, če jih že nima...(ne prodajam jaz, sem samo našel na guglu na prvem mestu, ko sem vpisal Jesenice postaja razglednice :lol: )
http://www.bolha.com/oglas382523644/raz ... ka-postaja


MMG, jaz nimam več fotografij, gradiva...za postajo Jesenice.

Torej, navalite domačini s svojim gradivom in fotografijami...
Tudi fotografij nove (tretje) postaje nimam...še nikoli nisem bil na postaji Jesenice... :fraca :igraca :bicikl
363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1420
Pridružen: 06.09.2006, 18:28

Re: Vsi jeseniški kolodvori

Odgovor Napisal/-a 363 »

Bravo @ŽC =D> =D>

Še povezava na Milanovo stran z nekaj zagodovine in slikami razglednic:
http://www.vlaki.net/zanimiv34.html

Danes sem klical za fotografije na bolhi, a so bile že včeraj prodane.

Lp
whistler
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 716
Pridružen: 31.05.2007, 19:19
Kraj: Gorenjska

Re: Vsi jeseniški kolodvori

Odgovor Napisal/-a whistler »

Takole izgleda postajno poslopje iz smeri karavanškega tunela:
Slika
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Vsi jeseniški kolodvori

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

363 napisal/-a:
Še povezava na Milanovo stran z nekaj zagodovine in slikami razglednic:
http://www.vlaki.net/zanimiv34.html
Milanova stran + moj prispevek = odlična zadeva :lol: :lol:

Milan,čestitam ti za stran in zbrane razglednice jeseniške postaje =D> =D>
Lepo bi bilo, če bi kakšno prilepil v to temo (z opombo, da si lahko ostale ogledajo na tvoji strani).
milchy
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 5700
Pridružen: 11.09.2005, 17:48
Kontakt:

Re: Vsi jeseniški kolodvori

Odgovor Napisal/-a milchy »

kako je že ono .... saj ni res, pa je ......

v petek sem si pogledal razstavo razglednic, ki je v Kosovi graščini in tam so na ogled razglednice Jesenic od leta 1899 do 2009; ker se na razstavah ponavadi ne sme fotografirati, sem vseeno nekaj na skrivaj poslikal s telefonom in če bo sreča mila, jih jutri tudi prilepim semle (če ne bojo dobre, pa vajo ponovim); seveda pa vsem priporočam ogled te razstave.

M.
milchy
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 5700
Pridružen: 11.09.2005, 17:48
Kontakt:

Re: Vsi jeseniški kolodvori

Odgovor Napisal/-a milchy »

evo ....

pogled na jeseniški kolodvor leta 1906

Slika

leta 1913

Slika

leto 1929

Slika

leto 1930

Slika

dve neznanega datuma nastanka

Slika

Slika

most čez bohinjko, ki so ga podrli, a po nekaterih podatkih naj bi v kratkem postavili novega

Slika

Slika

pa še pogled na postajo leta 1953

Slika

in leta 1957

Slika

M.
cokla
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 11516
Pridružen: 10.08.2007, 21:50
Kraj: ob levem bregu Save

Re: Vsi jeseniški kolodvori

Odgovor Napisal/-a cokla »

milchy napisal/-a:


in leta 1957

Slika

M.
Hvala vsem za vpogled na različna obdobja postaje... =D> =D>

Se pa od leta 1957 ni kaj dosti spremenil pogled nanjo.. #-o
milchy
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 5700
Pridružen: 11.09.2005, 17:48
Kontakt:

Re: Vsi jeseniški kolodvori

Odgovor Napisal/-a milchy »

samo nekaj malenkosti je drugačnih ..... recimo vhod v bivšo kolodvorsko restavracijo, ki ga na zadnji sliki (še) ni, pa pred parimi leti so marmor očistili (je bil že kr rdečkast zaradi železarne)

Slika

Slika

Slika

se opravičujem za te slike, a če ne bi bilo železarne, je tudi vprašanje kako bi bilo s postajo Jesenice
milchy
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 5700
Pridružen: 11.09.2005, 17:48
Kontakt:

Re: Vsi jeseniški kolodvori

Odgovor Napisal/-a milchy »

izgled železniške postaje danes

Slika
milchy
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 5700
Pridružen: 11.09.2005, 17:48
Kontakt:

Re: Vsi jeseniški kolodvori

Odgovor Napisal/-a milchy »

železocestnik napisal/-a:
Poglejmo si prvo postajo Jesenice, ki bi se morala pravzaprav imenovati Sava...

img]http://www.shrani.si/f/3s/xH/C5UT2LA/scan0005.jpg[/img]
ko so prvotno poslopje podrli, material ni šel v nič .... KID (Kranjska Industrijska Družba) je iz tega materiala sezidala stavbo ob bivšem glavnem vratarju (vhodu) v fabrko - v njej je bil dolgo časa OTK (oddelek tehnične kontole ) in metalurški laboratorij ....

danes pa takole ...

Slika

Slika

M.
Uporabniški avatar
Planet 1830
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 972
Pridružen: 08.10.2007, 21:25

Re: Vsi jeseniški kolodvori

Odgovor Napisal/-a Planet 1830 »

Kolodvorska restavracija je bila le bežno omenjena. Tisti kolodvor iz let pred drugo svetovno vojno jo je zagotovo imel. Že takrat je tedanji restavrater Božidar Malešič poznal pomen oglaševanja. Takratni oglas pa je izgledal takole:

Slika

(vir: "Glasnik Željezničkih činovnika" - glasilo Udruženja željezničkih činovnika kraljevine Jugoslavije, 1939)
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Vsi jeseniški kolodvori

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

K smo pa že pri restavracijah...

Nekoč je vodil veliko kolodvorsko restavracijo na Jesenicah Jožef (Josef) Sorber...
Reklamiral se je tudi z razglednicami...
Tole sem poskeniral iz knjige Rauter, Rainer: Ein Verkehrsweg erschliesst die Alpen, Band 2 Verlag Mlakar, St. Peter ob Judenburg. Se zahvaljujem g. Rauterju za dovoljenje objaviti na forumu tu pa tam kakšen dokument, s tem, da moram napisati vir fotografije.
Tale razglednica restavracije je iz zbirke F. Schiestel.

Slika

:berr
664119
Vajenec
Vajenec
Prispevkov: 34
Pridružen: 16.06.2008, 19:48

Re: Vsi jeseniški kolodvori

Odgovor Napisal/-a 664119 »

Lepo je videti malo zgodovine. :x
Odgovori