Vrhnika - Ljubljana

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
fresher
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 113
Pridružen: 27.07.2008, 18:23

Re: Vrhnika - Ljubljana

Odgovor Napisal/-a fresher »

Predvidevam da so!
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Vrhnika - Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

AH14 napisal/-a:Avtocesta res poteka po delu trase, velja omeniti še, da je bila proga odprta za promet leta 1899, ukinjena pa 1966. Proga do Vrhnike je bila narejena šele kasneje, saj se je le ta končala malo pred Vrhniko, no vsaj tako so mi povedali domačin. Aja, pa odlično Fesher. =D>
Proga je bila res ukinjena leta 1966 kot nam poroča @AH14.
V knjižici: Železnica skozi občino Brezovica je Karol Rustja zapisal:
"V splošni evforiji ukinjanja železniških prog so 16. januarja 1966 ukinili promet in progo takoj za tem razdrli.. Nanjo nas spominjajo ostanki nasipa, nekaj opuščenih prepustov ter velik usek in podvoz pod cesto na Logu."

Potrebno pa je povedati, da je bila vrhniška železnica ves čas pasivna.
Mohorič piše na strani 189 takole:

" Podjetje vrhniške železnice je bilo pasivno in ni nikdar izplačalo dividende. Dostikrat je moralo apelirati na državo, da krije primanjkljaj, ker transportni dohodki niso krili niti obratnih stroškov. Država je vsako leto doplačevala tudi za kritje obresti prioritetnih obveznic. Do leta 1910 so predujmi, ki jih je izplačala država vrhniški železniški družbi, dosegli že 797693 kron, to je skoraj celotno vsoto prioritetnih obligacij, tako da je bilo vsak čas računati s podržavljenjem lokalke.
..
Lahko rečemo, da je bila torej že ob izbruhu prve svetovne vojne proga zaradi zadolženosti last države, ki je v javnem interesu doplačevala primanjkljaje, da se promet ni ustavil.
...
Ljubljanski župan Hribar piše v svojih "Spominih" o vrhniški železnici: "Kmalu se je pokazalo, da za izvozne namene vrhniška železnica ni bila tista pridobitev, kakor bi morala biti, ker se je ves bruto dovažal v Ljubljano na glavni kolodvor in tu šele uvrščal v tovorne vlake za izvoz, kar je pomenilo, da je bilo treba za izvoz proti Trstu dvakrat plačevati voznino Ljubljana-Brezovica".
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Thetezar
Poznavalec
Poznavalec
Prispevkov: 18
Pridružen: 10.07.2006, 16:59
Kraj: Lj

Re: Vrhnika - Ljubljana

Odgovor Napisal/-a Thetezar »

Ah, če bi bilo malo volje, še malo več pa pameti, bi tole progo usposobili za promet en dva tri. Tako pa zadeva žal propada, oz. kar je še huje na samo traso ali tik poleg se postavlja objekte, večinoma stanovanjske, kar bo le oteževalo kasnejšo obnovo (pač 1000 in ena občina in s svojimi veljaki in idejami).

Kot rečeno, če bi v tej zgodbi kakih 5 ljudi staknilo glave (župani občin, ministrstva) bi zadevo kmalu postavili na noge, pa še lep del denarja bi lahko dobili iz EU, iz kakega okoljevarstvenega, oz. trajnostnega naslova, posledice bi bile pa več kot očitne saj bi kar naenkrat dobili kvalitetno povezavo med Vrhniko in Ljubljano (verjetno bi marsikdo premislil o smiselnosti potovanja z avtom ali avtobusom, če pa bi imel na razpolago vlaki ki bi prevozil isto razdaljo v roku 15-20 min)
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Vrhnika - Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Tako močno ste si želeli progo nazaj, da je za vas začela delati fakulteta za gradbeništvo in geodezijo v Ljubljani (FGG)...vedno so videli malo naprej... :roll: :roll: (ali pa so pri viru informacij?)...

Torej diplomska naloga o trasi...iz leta 2006

AVTOR................... : Cikajlo, Laszlo - avtor
ODGOVORNOST............. : Zgonc, Bogdan - mentor // Černe,
Blagomir - komentor
NASLOV.................. : Analiza prometnega koridorja in projektiranje
trase primestne (lahke) železnice na odseku Ljubljana Vič - Vrhnika :

diplomska naloga = #The #analysis of traffic corridor and design of the
suburban (light) rail track in section Ljubljana Vič - Vrhnika : graduation
thesis
IMPRESUM................ : Ljubljana : [L. Cikajlo], 2006
FIZIČNI OPIS............ : X f., 68 str., 15 pril. : ilustr., načrti
; 30 cm

...leta 2009 pa že tehnični in ekonomski vidiki... 8) :idea: =D>

AVTOR................... : Mlekuž, Simon - avtor
ODGOVORNOST............. : Zgonc, Bogdan - mentor // Šemrov,
Darja - komentor
NASLOV.................. : Tehnični in ekonomski vidiki gradnje
železniške proge Ljubljana - Vrhnika
: diplomska naloga = Technical and
economic aspects of construction of the railway line Ljubljana -Vrhnika :
graduation thesis
IMPRESUM................ : Ljubljana : [S. Mlekuž], 2009
FIZIČNI OPIS............ :
IX, 60 str., 5 pril. : ilustr. ; 30 cm

Sem se zadnje čase potepal po Norveški: na fakultetah delajo diplomske naloge izključno samo za projekte, ki bodo nemudoma izpeljani :!: :!:


:^o [-o< =D> =D>
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Vrhnika - Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Ker se je @fresher tako potrudil in odkril traso, se lahko tudi mi potrudimo in pogledamo, kaj je napisal o vrhniški lokalni železnici Jože Jenko. Članek je objavil v Kroniki, št.10, leto 1962.

Pa poglejmo, kaj je odkril v arhivih:

"Za predkoncesijo vrhniške železnice je zaprosil 1.decembra 1894 rudarski inženir Avgust Glowacki iz Ljubljane. Trgovsko ministrstvo mu je 9. marca 1895 dovolilo, da je pričel s priravljalnimi tehničnimi deli za normalnotirno lokalno železnico. Dovoljenje je veljalo 6 mesecev, proga pa se naj bi odcepila od magistralne proge Dunaj-Trst med Ljubljano in Borovnico čez Log na Vrhniko.
Na Vrhniki so ustanovili začasni konzorcij, ki bi zgradil progo tako, da bi se odcepila pri km 440 južne železnice in potem bi šla mimo Brezovice in Lukovice v Log, od koder bi se po posebni progi ali pa po državni cesti bližala mimo Drenovega griča in Sinje gorice Vrhniki.
Ivan Hribar, občinski odbornik je o tem poročal na seji občinskega sveta 18. julija 1895, meseca avgusta 1895 pa je bil ustanovljen konzorcij za izgradnjo vrhniške železnice.Za predsednika so izbrali Ivana Hribarja iz Ljubljane, ostali člani so bili Vrhničani. Načrti za železnico so bili predloženi trgovinskemu ministru 26. septembra 1895 in pristojno ministrstvo je dovolilo revizijo obstoječe trase. Predpisani obhod trase je bil izvršen 24. oktobra 1895. Sklenjeno je bilo, da se odcepi vrhniška proga od glavne železnice proti Trstu pri čuvajnici št.448, kjer se zgradi nova postaja Brezovica.
Glede končne postaje je bil sklep, da je lega ugodna za nadaljevanje proge proti Logatcu in zamišljenemu koncu v Ajdovščini.

Na novo ustanovljeno železniško ministrstvo na Dunaju je izjavilo, da je pripravljeno zajamčiti državno poroštvo čistega letnega dohodka s 4 % obrestmi in razdolžiti prioritetno posojilo v največjem znesku 400.000 goldinarjev, ki se najame zaradi dobave denarja.
Pristojni minister bo že v pomladanskem zasedanju državnega zbora izposloval, da bi kranjska dežela in udeleženci skupno prevzeli najmanj za 50.000 goldinarjev osnovnih delnic. Deželni zbor pa je že 31. julija 1895 sprejel sklep, da bo kupil za 20.000 goldinarjev osnovnih delnic, tako da je železniški minister predlagal, naj podpišejo tudi Vrhničani in okoličani do 30.000 goldinarjev, sicer bi se moral kriti primanjklaj s primernim zvišanjem deželne podpore.
Z vabilom konzorcija lokalne železnice z dne 16. novembra 1895 so zbrali 15.100 goldinarjev! Kranjska hranilnica se je odločila prispevati 9. marca 1896 manjkajoči znesek 14.900 goldinarjev, tako da je deželni odbor lahko priporočil, da se naj gradnja lokalke pospeši.
Z zakonom z dne 21. julija 1896 državnega zakonika je bila dunajska vlada pooblaščena, da zagotovi gradnjo vrhniške lokalke.
Za koncesijo so zaprosili: Ivan Hribar, ki je že postal ljubljanski župan, vrhniški župan G. Jelovšek in upokojeni davkar Ivan Gruden. Koncesija je bila objavljena 26. junija 1897.
Gradnja komaj 11,5 km dolge proge brez večjih objektov se je silno vlekla. Tudi upravi južne železnice, bodoči upravljalki proge se ni nikamor mudilo. Vedno so se našli dodatni izgovori..."
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 24.05.2009, 22:09, skupaj popravljeno 1 krat.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Vrhnika - Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

En izmed izgovorov je bil tudi ta, da je treba sestaviti in zaključiti prevzemno pogodbo in se dogovoriti tudi z direkcijo državnih železnic v Beljaku zaradi skupne uporabe postaje Ljubljana.
Dne 6. decembra 1897 je bila ustanovljena delniška družba z naslovom: "Lokalna železnica Ljubljana-Vrhnika", ki je imela sedež na Dunaju. Sedež se lahko premesti v Ljubljano takrat, ko se spričo čistega donosa skozi 5 zaporednih let ne bo zahtevalo določeno državno poroštvo za obrestovanje in odplačilo 40.000 goldinarjev prioritetnih obveznic za dobo 76 let.
V upravnem odboru delniške družbe so bili: Franc Povše kot deželni odbornik; izmed delničarjev so bili izvoljeni Ivan Hribar, Gabrijel Jelovšek, Jože Lenarčič, Jože Luckmann, Jože baron Schwegel in Sigmund Werner. Izmed teh je bil predsednik Jože Schwegel, podpredsednik pa Ivan Hribar.

Končno je občinski odbor na Vrhniki povabil k slovesnosti, ko se bo 23. maja 1898 zasadila prva lopata.
Spored slavnosti je imel 3 točke:
-ob 9.uri zbirališče udeležencev v čitalnici
-ob 10.uri maša pri Sv. Trojici
-zakuska in organiziran ogled bodoče vrhniške postaje
Na tem mestu je potem ob 12,15 uri načelnik konzorcija Ivan Hribar slovesno zasadil prvo lopato. Sledili so govori, v katerih je bil povdarjen gospodarski pomen bodoče proge. Za povabljence je bil pripravljen slavnostni banket.

Gradbena dela so bila poverjena domačemu podjetju Filipa Zupančiča iz Ljubljane, za nadzornega inženirja je postavila vlada Dunajčana Antona Koleša.
Po izdani koncesiji bi morala biti proga že čez dve leti razglašeno za končano, a so jo komaj začeli graditi. Spričo tega je železniško ministrstvo podaljšalo gradbeno dobo do 1. junija 1899.

Gradbeniki so pohiteli z deli. Dne 10. aprila 1899 je vozila prva lokomotiva železniško komisijo ter posamezne člane odbora.Dne 2. junija 1899 je pregledal odposlanec železniškega ministrstva progo in dovolil takojšnjo otvoritev prometa.
Potrebno pa je bilo še počakati, da je bila sklenjena pogodba z upravo južne železnice, ki je prevzela upravljanje nove proge.

Slavnostni otvoritveni vlak je dne 23. julija 1899 odpeljal povabljene goste iz Ljubljane ob 9. uri, vrnil pa se je ob 17. uri po končanem slavnostnem banketu.

Redni promet se je pričel naslednji dan, dnevno pa so vozili po trije pari mešanih vlakov, v katerih so bili uvrščeni potniški vozovi III. in I. razreda.

Vrhniška železnica pa je bila pasivna zaradi pičlega tovornega in potniškega prometa. Spričo tega dohodki niso krili obratnih stroškov. Država je morala doplačevati prioritetne obresti. V teku prvih 10-tih let so znašali predujmi že 797.693 kron ter je ostala edina rešitev: podržavljenje.

Le v prvih mesecih okupacije v l. 1941 je prišla lokalka zaradi razstreljenih viaduktov v Borovnici in Štampetu med Verdom in Logatcem do večje veljave v potniškem prometu. Zvezo med Logatcem in delno med Verdom so vzpostavili Italijani z avtobusi."

Sedaj pa še nekaj besed o podaljšanju proge:

"V voznoredni dobi 1934/1935 se je proga podaljšala od glavne postaje Vrhnika do postajališča Vrhnika-trg za okoli 600 metrov.
Ta del se je zgradil po privatni iniciativi. Železniška uprava je odškodovala graditelje tako, da jim je plačevala za vsako prodano vozovnico po en dinar. V letu 1946/47 so preložili med Logom in Drenovim gričem traso ter jo proti koncu naselja Log položili pod naravno ježo. Odstranili so nevarno križanje državne ceste in železnice v nivoju tako, da so napravili cestni nadvoz. Opuščeno staro cestno traso pa so določili za kolesarsko stezo."
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Vrhnika - Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Sedaj, ko smo pogledali v Jenkov članek, se lahko delamo pametne :idea: :old

@fresher je startal ogled trase na postajališču Vrhnika-trg in pri prepustu na trasi zapisal, da je bil obnovljen leta 1934.

Slika

Ta del proge (600 m) je bil zgrajen leta 1934.


Tam, kjer je @fresher predvideval tovorno postajo Vrhnika, je bila postaja Vrhnika (seveda tudi s tovornim delom)

Slika



Zanimivo pa bi bilo odkriti prvo traso proge, pred spremembo trase leta 1946/47.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Ajznponar
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 858
Pridružen: 09.07.2009, 22:24

Re: Vrhnika - Ljubljana

Odgovor Napisal/-a Ajznponar »

Avtorju izvornega posta je nekako ušel tale kilometrski kamen v Drenovem Griču, nedaleč od fotografiranega mosta čez Zrnico

Slika

V smeri proti Vrhniki se ga dobro vidi, v obratni smeri pa se ga prav lahko zgreši.

Čez palec ocenjeno bi kar znal biti 8 km iz Brezovice. Lahko da je bil malo prestavljen, da leži na vogalu parcele. Tudi rdeča barva je pmsm "restavratorski" poseg.

Cel članek z več fotkami in (upam, da pravilnim) zemljevidom pa na http://sl.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelez ... _-_Vrhnika.

Na morebitne postreljene kozle me lahko opozorite tu ali pa jih kar sami popravite.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Vrhnika - Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pavliha je 26. januarja 1966 objavil članek o otvoritvi Vrhniške železnice leta 1899...

Slika

še malo večje črke...

Slika
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1420
Pridružen: 06.09.2006, 18:28

Re: Vrhnika - Ljubljana

Odgovor Napisal/-a 363 »

Nekaj o dveh parnih lokomotivah, ki sta vozili na tej progi. Zanimivo je, da nista bili kurjeni na premog.
http://www.eisenbahn-bilder.com/db/deta ... e_id=99416
(tekst je v nemščini)

Lp
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Vrhnika - Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Ja, tole si pa dobr našel =D> =D> =D>
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
leteči vlak
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 2574
Pridružen: 04.03.2009, 10:20
Kraj: Grosuplje

Re: Vrhnika - Ljubljana

Odgovor Napisal/-a leteči vlak »

Še nekaj mojih slik iz nekdanje proge Vrhnika - Brezovica:

Slika
Blizu gasilskega doma zagledamo manjšo hišo, ki ima podobne barve, kot jih imajo dananšnje železniške postaje. Očitno je tudi to bila nekoč postaja :lol:

Slika
Nekdanja postaja Vrhnika pobližje. Žal je prostor okoli nje polno zaseden z avtomobili :?

Slika
Še ena slika skozi razbito okno - prodajalna kart.

Trasa proge je šla (gledano proti Brezovici) ob levi strani postaje. Danes je začetni del preurejen v sprehajalno pot (začetek se vidi na moji prvi sliki).

Slika
Tik ob postaji najdemo kamen z napisom SŽ :shock:

Slika

Prvi metri trase.

Slika
Vodni kanal iz leta 1934

Slika
Zavoj v desno

Slika
Ostanki nakladalne rampe - pogled iz vrha.

Slika
Del rampe je že zelo zaraščen, tudi prostor, kjer potekla slepi tir. Vseeno mi je uspelo najti še nezaraščeno mesto.

-->
Zadnjič spremenil leteči vlak, dne 07.04.2010, 21:58, skupaj popravljeno 1 krat.
Aljaž
leteči vlak
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 2574
Pridružen: 04.03.2009, 10:20
Kraj: Grosuplje

Re: Vrhnika - Ljubljana

Odgovor Napisal/-a leteči vlak »

Slika
Še enkrat nakladalna rampa, tokrat pobližje. Je tisto na tleh še tolčenec??

Slika
N.r. v celoti.

Slika
Kilometrski kamen v Drenovem Griču.

Slika
Trasa skozi Drenov Grič.

Slika
Eden razpoznavnejših ostankov proge - usek in cestni most nad progo.

Slika

Slika
Kamnite škarpe...

Slika

Slika
.. in cestni most.

Z moje strani je to vse :wink:
Aljaž
Ajznponar
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 858
Pridružen: 09.07.2009, 22:24

Re: Vrhnika - Ljubljana

Odgovor Napisal/-a Ajznponar »

Aprilska Gea predlaga kolesarski izlet ob trasi Vrhničanke (in malo po Barju): link. V papirnati verziji je še zemljevid in nekaj kolesarsko - tehničnih podatkov.
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Vrhnika - Ljubljana

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Drobtinica :lol:

Opustitev nalaganja tovora na postajališču Log...

Slika
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Odgovori