Stran 1 od 14

Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozilih

Objavljeno: 12.08.2011, 2:04
Napisal/-a železocestnik
Tako kot je prva svetovna vojna potekala na območju Slovenije in povzročila ogromno materialne škode, je tudi zaradi druge svetovne vojne nastalo ogromno gospodarske škode.
Tukaj ne bomo govorili o izgubah človeških življenj, tukaj govorimo izključno samo o škodi, ki je bila povzročena zaradi napada na kraljevino Jugoslavijo.
Upoštevali pa bomo samo škodo, povzročeno na železniški infrastrukturi in železniških vozilih.
Tukaj bomo objavili samo razbitine: podrte mostove, viadukte, železniške postaje in lokomotive ter vagone.
Posebno temo pa bomo potem zastavili za obnovo vseh teh razbitin.
Čisto iz praktičnih razlogov, ker so članki o obnovi takšni, da zajemajo več različnih sanacij, pa se mi jih ne da ločevati, jih bomo samo poskenirali...


Začel bom z umikom kraljeve jugoslovanske vojske s položajev na meji. Ne bomo govorili o cestnih mostovih, ki jih je rušila kraljeva vojska, ki se je umikala, ampak samo o uničeni železniški infrastrukturi. Želeli so pač upočasniti napredovanje sovražnika: ali nemške ali italijanske vojske :saluti

Najprej bom zapisal porušen borovniški viadukt. Veliko ljudi, ki jih ni zanimala vojaška zgodovina, je prepričanih, da so borovniški viadukt podrli partizani. Vendar ni tako...

Ivan Mohorič: Zgodovina železnic na Slovenskem

"Na notranjski progi je jugoslovanska vojska porušila dvonadstropni železniški viadukt pri Borovnici, most pri Rakeku in Štampetov viadukt."


Takole je izgledal podrt borovniški viadukt...

Slika

O sanaciji vojne škode bomo govorili v posebni temi. Rezultat pa je sedanja 11 km daljša obvozna proga.

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

Objavljeno: 12.08.2011, 7:36
Napisal/-a Regan 664
železocestnik napisal/-a:Rezultat pa je sedanja 11 km daljša obvozna proga.
Če misliš obvoz okoli Borovnice, ne bo držalo. [-X
Razlika v dožini proge po viaduktu in okoli Borovnice je manj kot 4 km. :wink:

Če ne verjameš - izmeri na geopedii.

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

Objavljeno: 12.08.2011, 8:57
Napisal/-a železocestnik
Preverjam budnost :lol: :lol:
...in če sploh bere kdo to...če je sploh zanimivo in če se sploh splača nadaljevati...

Trenutno imam nedokončan ljubljanski tramvaj, kjer sem imel zveste obiskovalce, čeprav smo nazadnje obdelovali neke zapisnike, torej suhoparna zadeva...in kjer imamo preko 17.000 ogledov :shock:
Vmes sem "prešaltal" na tramvajski forum foruma zeljeznice.net in začel obdelovati začetke tramvaja v Dubrovniku. To delo je en velik preboj v raziskavi začetkov tramvaja v Dubrovniku, saj do sedaj niso imeli dovolj dokumentov za celovit pogled...vendar nimam več kot 1000 ogledov (ker obupujem, mi sicer zagotavljajo, da imajo drug način merjenja obiskov :wink: ).

Vsekakor bom potreboval, če bom nadaljeval tole temo sedaj, tudi pomoč forumašev, ki poznajo zadeve in še lahko prispevajo kakšno fotko...ki jih jaz trenutno nimam časa iskati...
Recimo: most pri Rakeku in Štampetov viadukt že nimam fotk (porušitev s strani jugoslovanske kraljeve vojske).


Da se vrnemo na obnovo borovniške proge...
V Mohoriču piše:
"Po načrtu je bila nova proga dolga 11.083 m ter za 3.209,85 m daljša od prvotne proge čez voiadukt."
Za točno razliko, ki pa je nastala po izvedbi proge pa bi bilo potrebno pogledati in staro in novo kilometražo...

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

Objavljeno: 12.08.2011, 10:08
Napisal/-a Regan 664
železocestnik napisal/-a:...
Recimo: most pri Rakeku in Štampetov viadukt že nimam fotk (porušitev s strani jugoslovanske kraljeve vojske).
Me zanima, kateri most med Rakekom in Postojno bi to lahko bil? Verjetno se je nahajal pred mejo z Italijo. Mogoče je tisti med PsB in UsB? :roll:
Mogoče veš stacionažo mosta??

So pa to čisto navadni mostovi - podvozi, pod katerimi je speljana cesta - nič impozantnega. :D

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

Objavljeno: 12.08.2011, 16:50
Napisal/-a Drotar
Regan 664 napisal/-a:
železocestnik napisal/-a:...
Recimo: most pri Rakeku in Štampetov viadukt že nimam fotk (porušitev s strani jugoslovanske kraljeve vojske).
Me zanima, kateri most med Rakekom in Postojno bi to lahko bil? Verjetno se je nahajal pred mejo z Italijo. Mogoče je tisti med PsB in UsB? :roll:
Mogoče veš stacionažo mosta??

So pa to čisto navadni mostovi - podvozi, pod katerimi je speljana cesta - nič impozantnega. :D

V časopisu Jutro z dne 4.5.1941 ja na strani 4 novica s sliko o porušenem mostu Borovnica-Verd-

link
http://www.dlib.si/?urn=URN:NBN:SI:DOC-21XZAHG0

Časopis slovenec z dne 10.5.1941 na strani 3 piše o popravljenih mostovih pri Rakeku.
Link: http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-MPFBJRRF


Časopis Slovenec z dne 25. 4 1941 objavlja na strani 3 novico o popravilu Borovniškega mostu katerega je razstrelila Jugoslovanska vojska.

link: http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-71KSYPZL

Slovenec dne 22.6.1941 pa na strani 3 objavlja novico, da je Borovniški viadukt že zvezan , priložene so tudi slike.

link: http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-2NJG02CP


Morda nisem s povezavami preveč nadležen.

Drotar

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

Objavljeno: 12.08.2011, 17:29
Napisal/-a železocestnik
Ja, tako se pa da delati... =D>
Tono bi takoj rekel, da sem delegiral delo :wink:

Drotar, se zahvaljujem za linke...
...tako da se bomo proti večeru lahko prestavili na severno mejo...

V knjigi Anke Vidovič Miklavčič: Slovenski železničarji pod italijansko okupacijo v ljubljanski pokrajini piše:

"Nadalje so porušili železniški nadvoz pri Preserjah, dne 10. aprila borovniški viadukt, dalje železniški nadvoz pri Verdu, Kraljev (dolski) most pri Borovnici, Štampetov most in železniški most pri Rakeku."

fotka iz knjige:

Slika

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

Objavljeno: 15.08.2011, 0:38
Napisal/-a železocestnik
O:300

Selimo se na sever...

Marjan Žnidarič piše v knjigi: Železničarji in železnice v času okupacije in narodnoosvobodilnega boja na slovenskem Štajerskem takole:

"Na območju slovenske Štajerske so bili porušeni oziroma minirani naslednji železniški objekti:
Južna železnica:
-predor v Šentilju
-pesniški viadukt
-predor v Košakih pri Mariboru
-železniški most prek Drave v Mariboru, ki je bil miniran 7. aprila popoldne
-črešnjevski predor (med Pragerskim in Celjem), ki je bil miniran 9. aprila

Koroška proga:
-železniški most prek Drave v Dravogradu
-most prek Meže pri Dobrijah blizu Raven
-most pri Prevaljah
-delno porušen predor Holmec

Proga Dravograd-Celje:
-železniški predor blizu Čebularja v Mislinji

Proga Pragersko-Ormož:
-most prek Drave na Ptuju
-most prek Mure v Veržeju
-most prek rokava Mure pri Veržeju

Med bombardiranjem postaje Zidani Most 6. aprila 1941 so Nemci poškodovali tretji tir in vodno postajo.


Porušen železniški most preko Drave v Mariboru...

Slika


Porušen železniški most čez Dravo pri Dravogradu...

Slika



V kolikor še ima kdo kakšne fotke miniranih objektov s strani starojugoslovanske vojske, navedenih zgoraj, jih naj prileoi tukaj...

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

Objavljeno: 15.08.2011, 7:45
Napisal/-a Ajznponar
Pesniški viadukt??? Ali ni buil zasut že dosti prej?

Menda je bil v planu za rušenje tudi most med Radgonama, ampak so petokolonaši to preprečili. Dokončno pa ga je 4 leta kasneje porušila umikajoča se nemška vojska.

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

Objavljeno: 15.08.2011, 10:55
Napisal/-a Barbarpapa1
Pozdrav

Razen, če pri pesniškem viaduktu ni bil mišljen most čez Pesnico.... :hmm (bil njega dni sestavni del pesniškega viadukta)

Nasploh je kraljevska jugoslovanska vojska bila zelo temeljita, so praktično vse pomembne premostitvene objekte v takratni Dravski banovini "v luft spustili". Pri Dravogradu so nudili celo zelo žilav odpor, ki je Nemce zadržal za par dni....

LP

Jože

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

Objavljeno: 16.08.2011, 20:04
Napisal/-a ivy
Ajznponar napisal/-a:Pesniški viadukt??? Ali ni buil zasut že dosti prej?
To je res!

Je pa ostal most čez reko Pesnico

Slika

In nadvoz čez cesto Maribor-Lenart

Slika

Katerega od teh dveh objektov pa obnavljajo na tej fotki, pa nisem prepričan :hmm

Slika

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

Objavljeno: 16.08.2011, 20:59
Napisal/-a Dirigent
Ali ni tisto desno vozilo podobno Šeki?

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

Objavljeno: 16.08.2011, 22:47
Napisal/-a Barbarpapa1
Pozdrav

Iste misli sem imel tudi jaz, @Dirigent, ko sem videl sliko. Če pa malo pogledaš vagon, potem prideš do zaključka, da je vozilo precej manjše od Šeke.

Sem pa mnenja, da gre pri tem za popravilo mostu čez Pesnico. Par indicev kaže na to....

LP

Jože

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

Objavljeno: 17.08.2011, 11:57
Napisal/-a Gorchi
Peter, mogoče veš, kdaj je bila posneta zadnja slika?
Mi je pa žal, da sta oba mostova tako lepo obdana z betonom, na tej sliki deluje kamniti most mnogo lepše...

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

Objavljeno: 17.08.2011, 12:57
Napisal/-a železocestnik
Barbarpapa1 napisal/-a:
Sem pa mnenja, da gre pri tem za popravilo mostu čez Pesnico. Par indicev kaže na to....

LP

Jože



Tokrat pa so indici zavedli Jožeta :wink: :lol:

Pravilni odgovor je:

ivy napisal/-a:@železocestnik, spet bomo nabili nekaj ogledov :lol: :lol: :lol:

Slika

Obnova viadukta nad cesto Maribor-Lenart, ki je bil porušen tik pred prihodom nemških čet, aprila 1941.

Fotografija je v lasti gospoda Borisa Horvata

Smo pa zpet "sfalili" razlog za praznovanje: 20.000 ogled Pesniške doline :roll: :cry: :berr

Re: Vojna škoda v WW II na železniški infastrukturi in vozil

Objavljeno: 22.08.2011, 17:11
Napisal/-a Drotar
Pa še malo uničenega mosta v Zidanem Mostu po bombandiranju 17. in 18. 11 1944.
Da ne boste mislili, da ste imeli samo drugod uničenje v vojni.

Slika

Slika

Na prvi sliki je že položen nosilec za začasno ureditev vožnje vsaj po enem tiru.

Lp Drotar