Južna železnica

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Uporabniški avatar
raziskovalec
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 345
Pridružen: 03.10.2012, 15:56
Kraj: včasih na dolejnski, včasih na kraški progi

Re: Južna železnica

Odgovor Napisal/-a raziskovalec »

železocestnik napisal/-a:
Tale razmejitveni kamen si mislil?

http://shrani.si/f/3q/RT/4Ba4z2xK/1/sca ... -0001a.jpg


Tegale ja, eden pa je še v samem kraju Rakek napisan na dvoriščno ograjo
Lep pozdrav, raziskovalec.
Luč na koncu tunela ni nujno rešitev, lahko je vlak
Uporabniški avatar
kolomotiva
Poznavalec
Poznavalec
Prispevkov: 16
Pridružen: 14.01.2020, 21:46
Kraj: Škofljica

Re: Južna železnica

Odgovor Napisal/-a kolomotiva »

Trst, 8. december 2019 - Tržaška arheo-železniška dvojica je med sprehodom naletela na zanimive ostanke...

Z Opčin, natančneje od kasarne Brunner, sva najprej prečkala tir zanke med novo opensko železniško postajo in staro postajo Južne železnice (Poggioreale Campagna / Opicina Campagna). Ta zanka dolžine 2 km je bila v uporabi od 1906 in sicer hkrati z začetkom Bohinjske proge. Najin cilj sicer ni bila kakšna železniška znamenitost ampak podzemlje – Briška jama (Grotta Gigante). Zanko proge, ki jo na nekaterih delih že malo prerašča nizko rastlinje, sva na njenem severozahodnem delu prečkala še enkrat in jo lepo mahala po kraški pokrajini proti Briščikom. Malo pred avtocesto sva v gozdu opazila nekaj zanimivega:
Slika

Malo sva se ozrla naokrog in zadeva se nama je takoj zdela "sumljiva" – pogled na karto je pokazal, da se ne motiva in dejansko stojiva na trasi nekdanje proge Južne železnice med staro opensko postajo (Opicina Campagna) in južnim delom Briščikov, ki pa je bila opuščena leta 1963 ob poenotenju tras Bohinjske proge in Južne železnice (začetek del za poenotenje leta 1956, tovorni promet po novi trasi od 1960, potniški od 1963). Tirov več ni, ampak oblika terena je jasno nakazovala na železnico. Padla je ideja, da ta odsek nekdanje trase enkrat v prihodnosti prehodiva. ... Ob povratku iz jame nama je avtobus odpeljal direktno pred nosom in realizacija ideje se je nasmihala kar isti dan. Pot pod noge!

Najprej sva hodila po skromni potki po izravnanem terenu, ob strani je nekakšen preraščen kamnit zidek.
Slika

Malo naprej zadeva postane bolj očitna. Levo in desno je stena vkopa, hodila sva po tolčencu, na nekaterih mestih na debelo prekritem z listjem. Tračnic več ni.
Slika

Tu in tam je ob strani kak ostanek, morda odvodnjavanja.
Slika

No, občasno se najde tudi kak kos tračnice, a postavljen navpično glede na traso...
Slika

Trasi se da lepo slediti, le na enem delu je precej zaraščena z drevesi in grmičevjem. Poleti je verjetno tu prava džungla. Nato sva vendarle prispela do mesta, kjer se ta stara trasa Južne železnice (Ferrovia Meridionale) priključi na tire, ki vodijo proti nekdanji postaji Opicina Campagna. Zadeva postaja božičkova dežela, samo okraski manjkajo:
Slika

Vse skupaj je tam okrog zapuščeno, nekatere kretnice delno uničene, nekatere še "delujoče" – na ročni pogon, seveda. Nadaljevala sva po razvejenih tirih in prišla do stare postaje. Gledal sem stare posnetke in nisem prepričan, če je katera od teh stavb dejansko stara potniška postaja – mislim, da ni. Morda kdo ve, kako je tam s stavbami? :?:
Slika

Malce naprej sva smuknila pod Bohinjsko progo ter nadaljevala proti intermodalnemu tovornemu terminalu v Fernetičih (Interporto di Trieste Fernetti), a sva še pred tem zlezla s tirov in se vrnila v Opčine.
Slika

Pa še slika za predstavo, kje je kaj. Najprej karta (OpenRailwayMap, podlaga OpenStreetMap):
Slika

Še povezava na relevanten del karte na strežniku: OpenRailwayMap
(prehojena trasa stare proge črtkano rjavo, pod avtocesto, zanka med staro in novo postajo Južne železnice pa z neprekinjeno rjavo)

Tudi na zračnem posnetku terena se prav lepo vidi, kje je nekoč šla železnica med Opčinami in Briščiki - različno rastje.
Slika

Miha
Miha
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Južna železnica

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Miha, pozdravljen,

še dobro je, da vama je ušel avtobus.
Tako smo vsaj izvedeli, kako izgleda stanje na "terenu" :wink: :D
Enkrat v prihodnosti je zelo daleč :old

Morda je pravi trenutek, da povemo kaj več o postaji Opčine.
Ob izgraditvi proge Ljubljana-Trst leta 1857 je sploh ni bilo.

Zaman jo iščemo tudi med postajališči.

Šele leta 1864 je šlo "skozi" urade dovoljenje, da se lahko zgradi na željo prebivalcev postajališče OPČINA (Opčina Haltestelle), ki je pričelo obratovati 15.12.1864.

Postajališče je izgledalo takole...

Slika

Kaj več lahko izvemo v knjigi Paolo Petronio: Transalpina - Bohinjska železnica, ki je izšla leta 2000:

"Pred letom 1906 je na Južni železnici Dunaj-Trst, kije tekla daleč od kraja Opčine, stalo le postajališče na sredini med sežansko in proseško postajo.
Ko je bila leta 1906 dograjena Transalpina, je iz preprostega postajališča nastala postaja,in sicer v km 548,782 iz dunajske smer, Ker je bila proga last Južne železnice (Südbahn, SB) je dobila nova postaja ime Opčine Südbahnhof. Postavili so jo za cepno postajo, od koder je bila z zveznim lokom povezana z novo postajo Občine Staatsbahnhof (Opčina Državni kolodvor). Opčine so bile tržaško predmestje, zato je postaja dobila poleg slovenskega imena tudi italijansko ime: Opicina.
Ko je po prvi vojni prevzela postaji kraljevina Italija, sta postaji postali mejni državni postaji. Opicina na Transalpini je postala Villa Opicina, na Južni železnici so jo peimebali v Opcina Campagna."

V Petronijevi knjigi so opisana vse predelave postaj vse do danes. Mi bomo zaenkrat uporabili iz knjige le gafične prikaze predelav in nazive postaj.
Ko so prišli na oblast v Italiji fašisti, so preimenovali v letu 1943 postajo na Južni železnici Opicina Campagna v "Poggioreale Campagna", postajo na Bohinjski progi Vila Opicina v "Poggioreale del Carso".
Ti nazivi postaj so veljali vse do velike predelave prog in šele 26.5.1968 je bila "Poggioreale del Carso" preimenovana zopet nazaj v "Villa Opicina", "Poggioreale Campagna" pa je bila preimenovana v "Villa Opicina Parco", ki pa ni bila več dolgo v funkciji.

Poglejmo si sheme prog po letih v Petronijevi knjigi:

Slika


Slika


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Južna železnica

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

poglejmo si sedaj še nekaj fotografij železniške postaje Opčine na Južni železnici:

To je že italijanski čas, ko so Italijani zgradili to drugo zgradbo, skrajno desno.

Slika
Potovala naj bi leta 1938.

Sprejemna zgradba skrajno levo je bila razrušena med bombardiranji zaveznikov leta 1944:

Slika
Fotografija je iz knjige Roberto Carollo: Opicina e la Ferrovia, Museo Ferroviario Trst, 2013

Sedaj pa še enkrat zgradbi, ki nam jih je poslikal Miha:

Slika
Fotografija je iz knjige Roberto Carollo: Opicina e la Ferrovia, Museo Ferroviario Trst, 2013

Se pravi, da sta bili zgradbi le v sklopu postajnih zgradb, da pa jih niso zadeli z bombami leta 1944.


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
inovak
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 465
Pridružen: 22.03.2013, 10:29
Kraj: Ribnica

Re: Južna železnica

Odgovor Napisal/-a inovak »

Kar dobrih 7 let je minilo, ko je železocestnik objavil dve fotografiji mejnega kamna ob progi v bližini Rakeka. Na strani Ibeležja Cerknica sem našel opis s posnetki omenjenih kamnov, ki jih je naredil Miloš Toni.

https://obelezja.wordpress.com/2020/03/ ... zeleznici/
Uporabniški avatar
kolomotiva
Poznavalec
Poznavalec
Prispevkov: 16
Pridružen: 14.01.2020, 21:46
Kraj: Škofljica

Re: Južna železnica

Odgovor Napisal/-a kolomotiva »

Wow, železocestnik, koliko informacij =D> Super, hvala! Zdaj so stvari bistveno bolj jasne! :thumbupl Vsaj ena od hišk na sliki iz "italijanskega časa", tista majhna ta skrajno levo, menda še stoji, vsaj tako se spomnim s terena in tudi satelitska slika kaže nekaj takega tam, malce zahodno od ta visokih dveh.

Miha
Miha
inovak
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 465
Pridružen: 22.03.2013, 10:29
Kraj: Ribnica

Re: Južna železnica

Odgovor Napisal/-a inovak »

Po objavi povezave na stran Obeležja Cerknica sem dobil obvestilo, da je na strani stareslike.cerknica.org tudi zapis o nekdanji meji pri Rakeku. Ker je zanimiv, ga prilagam.

https://stareslike.cerknica.org/2016/12 ... zeleznici/
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Južna železnica

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Pozdravljeni,

ko sem iskal druge zadeve, sem po naključju našel osmrtnico arhitekta, ki je bil tehnićni vodja in predstavnik tržaškega podjetja podjetja, ki je gradilo odsek Južne železnice, od Zidanega Mostu do Ljubljane: Antonio Buttazzoni

Slika

"Nel '45, essendo in corso i lavori di costruzione della ferrovia Trieste-Vienna, si recò a Lubiana quale dirigente tecnico e rappresentante legale di una società di Triestini che aveva appaltato il tratto Lubiana-Steinbrück. I disagi, le fatiche e i pericoli che fu costretto ad affrontare finirono per minare la sua salute. Morì a Lubiana il 10 ag. 1848."

Sicer pa je bil tržaški arhitekt: http://www.treccani.it/enciclopedia/ant ... ografico)/

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Odgovori