Dolenjska železnica skozi čas
Dolenjska železnica skozi čas
Pa odprimo novo temo. Tukaj dajmo zbrati zgodovino naše proge (Karlovac) - Metlika - Grosuplje - Ljubljana. Verjamem, da ima marsikdo napisati in pokazati kaj zanimivega, pa doslej ni bilo ustrezne téme.
Pod roke mi je prišla ena stara fotografija železniške postaje Višnja Gora. Prilika ni ravno železničarska, najbrž pa je vseeno vredna objave.
Objavljeno z dovoljenjem lastnika fotografije, Štefana Stepica.
Fotografija ...
je kajpada v lepem okvirju.
Na zadnjo stran je originalni lastnik Peter Stepic napisal tudi nekaj besed o vsebini fotografije.
Mimogrede, Peter Stepic je bil železničar, rojen v mestu Višnja Gora. Danes bi rekli, da je delal v infrastrukturi, saj je služboval kot kretničar. Začel je v Višnji Gori, nato nekaj časa služboval na ŽP Šmarje-Sap, drugo polovico svoje delovne dobe pa v postavljalnici v Ljubljani.
To nam omogoča, da izvemo nekaj malega tudi o priliki ob kateri je fotografija nastala.
Nekaj malega o zgodovini orlovstva na Slovenskem lahko preberemo na tejle povezavi: http://www.reocities.com/siorli/zgodovina_orla.htm
Pod roke mi je prišla ena stara fotografija železniške postaje Višnja Gora. Prilika ni ravno železničarska, najbrž pa je vseeno vredna objave.
Objavljeno z dovoljenjem lastnika fotografije, Štefana Stepica.
Fotografija ...
je kajpada v lepem okvirju.
Na zadnjo stran je originalni lastnik Peter Stepic napisal tudi nekaj besed o vsebini fotografije.
Mimogrede, Peter Stepic je bil železničar, rojen v mestu Višnja Gora. Danes bi rekli, da je delal v infrastrukturi, saj je služboval kot kretničar. Začel je v Višnji Gori, nato nekaj časa služboval na ŽP Šmarje-Sap, drugo polovico svoje delovne dobe pa v postavljalnici v Ljubljani.
To nam omogoča, da izvemo nekaj malega tudi o priliki ob kateri je fotografija nastala.
Nekaj malega o zgodovini orlovstva na Slovenskem lahko preberemo na tejle povezavi: http://www.reocities.com/siorli/zgodovina_orla.htm
LP, Metod
- SZ ljubitelj
- Strojevodja I
- Prispevkov: 436
- Pridružen: 26.01.2007, 11:33
- Kraj: Nova Štifta
Re: Dolenjska železnica skozi čas
Dolenjci niso nič povabili na praznovanje
Čestitke ob jubileju in vse dobro za naprej. Naj raste promet.
http://www.radiokrka.com/poglej_clanek. ... nka=193861
Čestitke ob jubileju in vse dobro za naprej. Naj raste promet.
http://www.radiokrka.com/poglej_clanek. ... nka=193861
Lep pozdrav vsem
Tadej
Tadej
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Dolenjska železnica skozi čas
O:28670
Pozdravljeni,
tema nikakor ne more zaživeti
Jaz mislim, da se Metod, začetnik teme, premalo trudi
Potrudil pa se je Jakob Polenšek, ki je napisal »Blizo Bršlina vzdiguje se že kolodvor« s podnslovom: O železniški postaji Novo mesto do velike vojne, Novo mesto, avgust 2016.
Link do knjižice: http://kd-severinsali.si/wp-content/upl ... orNM_m.pdf
Zbral je gradivo iz arhivov (in ga tudi citiral), pa tudi stare fotografije.
Odlično
pozdrav
Darko
Pozdravljeni,
tema nikakor ne more zaživeti
Jaz mislim, da se Metod, začetnik teme, premalo trudi
Potrudil pa se je Jakob Polenšek, ki je napisal »Blizo Bršlina vzdiguje se že kolodvor« s podnslovom: O železniški postaji Novo mesto do velike vojne, Novo mesto, avgust 2016.
Link do knjižice: http://kd-severinsali.si/wp-content/upl ... orNM_m.pdf
Zbral je gradivo iz arhivov (in ga tudi citiral), pa tudi stare fotografije.
Odlično
pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Re: Dolenjska železnica skozi čas
Pred časom sem dobil priložnost napisati prispevek za časopis ene od svetniških skupin v občinskem svetu Mestne občine Novo mesto. Odločil sem za predstavitev mojih ljubiteljskih aktivnosti za zavarovanje kulturne dediščine na železniški postaji v Bršljinu (Novo mesto).
1) Ministrstvu za kulturo sem poslal pobudo, da se posamezni objekti na železniški postaji vpišejo v Register nepremične kulturne dediščine. Ministrstvo je pobudo poslalo v presojo ZVKDS. Tudi sam sem zadevo dodatno preučeval ter naknadno ugotovil še druge objekte in naprave (vse skupaj gre za postajno poslopje, kretniško postavljalnico, remizo, vodni stolp, okretnico in kurilnico), zato sem začel razmišljati, da bi se v register vpisalo celotno območje železniške postaje. Nedvomno se je postaja ohranila kot funkcionalna celota, kjer ni prišlo do prodaj posameznih objektov oziroma večjih predelav. Razviden je celoten sistem postajne infrastrukture. S postajo so povezani številni dogodki (sodelovanje v NOB, zažig škofa Antona Vovka, prizorišče zadnje vožnje na parno vleko v sklopu rednega potniškega prometa). Do enakih zaključkov je prišel ZVKDS, ki je opravil terenski ogled. ZVKDS ravno v tem času zaključuje aktivnosti na izdelavi predloga, ki bo ministrstvu omogočil vpis območja železniške postaje v register.
2) Ker so po mojem prepričanju izpolnjeni zakonski pogoji ter strokovni kriteriji vrednotenja v nadaljevanju dajem pobudo za razglasitev območja železniške postaje za kulturni spomenik lokalnega pomena. Zadevo obravnava ZVKDS, OE Novo mesto.
3) Na območju železniške postaje se nahaja muzejski eksponat, in sicer parna lokomotiva JŽ 25-019. Navedena lokomotiva je opravila zadnjo vožnjo na parno vleko v sklopu rednega potniškega prometa na Slovenskem (13. 5. 1978, relacija Novo mesto - Semič). Leta 1994 ob stoletnici dolenjske proge je bila obnovljena, vendar bo zaradi izpostavljenosti vremenskim vplivom potrebna nove obnove. Vendar propadanje ni edini problem lokomotive. Nahaja se namreč daleč stran od potniškega dela in je ljudem praktično nedostopna. Predlagam prestavitev parne lokomotive na območje med postajnim poslopjem in blagovnim skladiščem (dopuščam tudi drugačne predloge!), kjer je trenutno opuščena hiša (nekdaj gostilna). Ker je objekt že dolgo zapuščen, spremenjen in nima vidne vrednosti, menim, da bi ga lahko odstranili. Na ta način bi sprostili prostor za umestitev parne lokomotive. Predstavljam si ureditev urbane ploščadi s tipsko nadstrešnico za lokomotivo, postavitvijo klopi in druge opreme. V tlake bi lahko vgravili verze mestne godbe ob slovesu lokomotive. Ob nekdanjem letnem vrtu gostilne raste tudi večje drevo, ki bi se odlično vklopilo. Vse skupaj bi lahko poimenovali kot Park novomeških železničarjev.
4) Vodna črpalna postaja ob reki Krki (pumpenca) je od leta 2015 na mojo pobudo že vpisana v Register nepremične kulturne dediščine. Ta objekt ima poleg vloge v sklopu železniške postaje tudi izjemen pomen za mesto, saj so se prebivalci tekom 2. svetovne vojne in po njej oskrbovali z vodo (preko cevovoda do Marofa). Izpis iz registra je dostopen tukaj: http://giskd2s.situla.org/rkd/Opis.asp?Esd=30228
Prispevek, glej tukaj: https://drive.google.com/file/d/1f06vRS ... sp=sharing
Kaj menite?
PS. Ker sem bil omejen s prostorom, sem v prispevku moral nekatere stvari poenostaviti in posplošiti.
PS. Na območju Novega mesta so kot kulturna dediščina prepoznani tudi naslednji železniški objekti: Železniški predor in most čez reko Krko, ki sta vpisana v register, ter železniška postaja Kandija, ki je poleg tega tudi kulturni spomenik lokalnega pomena.
PS. Slava Jakobu Polenšku. Opravil izjemno delo!
1) Ministrstvu za kulturo sem poslal pobudo, da se posamezni objekti na železniški postaji vpišejo v Register nepremične kulturne dediščine. Ministrstvo je pobudo poslalo v presojo ZVKDS. Tudi sam sem zadevo dodatno preučeval ter naknadno ugotovil še druge objekte in naprave (vse skupaj gre za postajno poslopje, kretniško postavljalnico, remizo, vodni stolp, okretnico in kurilnico), zato sem začel razmišljati, da bi se v register vpisalo celotno območje železniške postaje. Nedvomno se je postaja ohranila kot funkcionalna celota, kjer ni prišlo do prodaj posameznih objektov oziroma večjih predelav. Razviden je celoten sistem postajne infrastrukture. S postajo so povezani številni dogodki (sodelovanje v NOB, zažig škofa Antona Vovka, prizorišče zadnje vožnje na parno vleko v sklopu rednega potniškega prometa). Do enakih zaključkov je prišel ZVKDS, ki je opravil terenski ogled. ZVKDS ravno v tem času zaključuje aktivnosti na izdelavi predloga, ki bo ministrstvu omogočil vpis območja železniške postaje v register.
2) Ker so po mojem prepričanju izpolnjeni zakonski pogoji ter strokovni kriteriji vrednotenja v nadaljevanju dajem pobudo za razglasitev območja železniške postaje za kulturni spomenik lokalnega pomena. Zadevo obravnava ZVKDS, OE Novo mesto.
3) Na območju železniške postaje se nahaja muzejski eksponat, in sicer parna lokomotiva JŽ 25-019. Navedena lokomotiva je opravila zadnjo vožnjo na parno vleko v sklopu rednega potniškega prometa na Slovenskem (13. 5. 1978, relacija Novo mesto - Semič). Leta 1994 ob stoletnici dolenjske proge je bila obnovljena, vendar bo zaradi izpostavljenosti vremenskim vplivom potrebna nove obnove. Vendar propadanje ni edini problem lokomotive. Nahaja se namreč daleč stran od potniškega dela in je ljudem praktično nedostopna. Predlagam prestavitev parne lokomotive na območje med postajnim poslopjem in blagovnim skladiščem (dopuščam tudi drugačne predloge!), kjer je trenutno opuščena hiša (nekdaj gostilna). Ker je objekt že dolgo zapuščen, spremenjen in nima vidne vrednosti, menim, da bi ga lahko odstranili. Na ta način bi sprostili prostor za umestitev parne lokomotive. Predstavljam si ureditev urbane ploščadi s tipsko nadstrešnico za lokomotivo, postavitvijo klopi in druge opreme. V tlake bi lahko vgravili verze mestne godbe ob slovesu lokomotive. Ob nekdanjem letnem vrtu gostilne raste tudi večje drevo, ki bi se odlično vklopilo. Vse skupaj bi lahko poimenovali kot Park novomeških železničarjev.
4) Vodna črpalna postaja ob reki Krki (pumpenca) je od leta 2015 na mojo pobudo že vpisana v Register nepremične kulturne dediščine. Ta objekt ima poleg vloge v sklopu železniške postaje tudi izjemen pomen za mesto, saj so se prebivalci tekom 2. svetovne vojne in po njej oskrbovali z vodo (preko cevovoda do Marofa). Izpis iz registra je dostopen tukaj: http://giskd2s.situla.org/rkd/Opis.asp?Esd=30228
Prispevek, glej tukaj: https://drive.google.com/file/d/1f06vRS ... sp=sharing
Kaj menite?
PS. Ker sem bil omejen s prostorom, sem v prispevku moral nekatere stvari poenostaviti in posplošiti.
PS. Na območju Novega mesta so kot kulturna dediščina prepoznani tudi naslednji železniški objekti: Železniški predor in most čez reko Krko, ki sta vpisana v register, ter železniška postaja Kandija, ki je poleg tega tudi kulturni spomenik lokalnega pomena.
PS. Slava Jakobu Polenšku. Opravil izjemno delo!
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Dolenjska železnica skozi čas
Luka, pozdravljen.
Kaj menimo ?
Menim, da moraš takoj pričeti objavljati tukaj celotno predstavitev. Brez poenostavitev in posplošitev
Tukaj se ne moreš zgovarjati, da ni prostora.
Dajemo ti ga na razpolago, kolikor hočeš.
Torej na delo
pozdrav
Darko
Kaj menimo ?
Menim, da moraš takoj pričeti objavljati tukaj celotno predstavitev. Brez poenostavitev in posplošitev
Tukaj se ne moreš zgovarjati, da ni prostora.
Dajemo ti ga na razpolago, kolikor hočeš.
Torej na delo
pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Re: Dolenjska železnica skozi čas
Se opravičujem za neodzivnost. Vse skupaj se je zaradi določenih okoliščin precej zavleklo, ampak ...
Ministrstvo za kulturo je s sklepom, št. Rkd-07-19-00075-03-0 z dne 20. 1. 2020, vpisalo železniško postajo v Bršljinu v register kulturne dediščine (EŠD: 30662). V spletnem pregledovalniku je prikazan še začasen vpis, saj bo naslednja posodobitev registra na začetku februarja.
https://gisportal.gov.si/portal/apps/we ... ind=790075
Železniško postajo sestavljajo dobro ohranjeni objekti in naprave, v preteklosti jo je zaznamovalo odmevno dogajanje. Ker ima velik pomen za mesto, bo verjetno razglašena za kulturni spomenik lokalnega pomena.
Ministrstvo za kulturo je s sklepom, št. Rkd-07-19-00075-03-0 z dne 20. 1. 2020, vpisalo železniško postajo v Bršljinu v register kulturne dediščine (EŠD: 30662). V spletnem pregledovalniku je prikazan še začasen vpis, saj bo naslednja posodobitev registra na začetku februarja.
https://gisportal.gov.si/portal/apps/we ... ind=790075
Železniško postajo sestavljajo dobro ohranjeni objekti in naprave, v preteklosti jo je zaznamovalo odmevno dogajanje. Ker ima velik pomen za mesto, bo verjetno razglašena za kulturni spomenik lokalnega pomena.
- železocestnik
- Strojevodja I
- Prispevkov: 9511
- Pridružen: 30.12.2007, 22:01
- Kraj: Ljubljana
Re: Dolenjska železnica skozi čas
Luka, pozdravljen,
kaj češ, vedno je tako, da nastopajo neke okoliščine, ki nas vržejo "s tira", da "ausglajzamo" (iztirimo)...
Jaz zmeraj najdem kaj novega, kar me zanima in takrat gre stara tema na "stranski tir" ali celo v "štuc" (slepi tir)...
Tudi, če je na pol narejena
Včasih me pa zaustavi pomanjkanje gradiva v arhivih...
Včasisi pa je arhivsega gradiva preveč in bi potreboval za obdelavo še kakšno rezervno življenje
Morda bi za začetek članek, ki si ga objavil in dodal v povezavi: https://drive.google.com/file/d/1f06vRS ... OMOae/view
spravil v obliki osnovnega zapisa na forum in dodal fotografije, da bo ostalo za vedno vidno.
Čeprav si spravil prispevek na Google Drive, imamo slabe izkušnje s serverji.
Poleg tega se link spregleda.
Saj to ni veliko dela...
Kaj meniš, bo šlo
OPOMBA:
Šele sedaj vidim, da železniški pomen besede "štuc" ni našel poti v SSKJ. Je pa res, da tudi marsikateri drugi pomen te besede ni našel poti v SSKJ...recimo štuc (puška).
pozdrav
Darko
kaj češ, vedno je tako, da nastopajo neke okoliščine, ki nas vržejo "s tira", da "ausglajzamo" (iztirimo)...
Jaz zmeraj najdem kaj novega, kar me zanima in takrat gre stara tema na "stranski tir" ali celo v "štuc" (slepi tir)...
Tudi, če je na pol narejena
Včasih me pa zaustavi pomanjkanje gradiva v arhivih...
Včasisi pa je arhivsega gradiva preveč in bi potreboval za obdelavo še kakšno rezervno življenje
Morda bi za začetek članek, ki si ga objavil in dodal v povezavi: https://drive.google.com/file/d/1f06vRS ... OMOae/view
spravil v obliki osnovnega zapisa na forum in dodal fotografije, da bo ostalo za vedno vidno.
Čeprav si spravil prispevek na Google Drive, imamo slabe izkušnje s serverji.
Poleg tega se link spregleda.
Saj to ni veliko dela...
Kaj meniš, bo šlo
OPOMBA:
Šele sedaj vidim, da železniški pomen besede "štuc" ni našel poti v SSKJ. Je pa res, da tudi marsikateri drugi pomen te besede ni našel poti v SSKJ...recimo štuc (puška).
pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers