Mala vprašanja

Vse okoli slovenskega nacionalnega železniškega operaterja.
Odgovori
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4114
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Mala vprašanja

Odgovor Napisal/-a mkx »

Eden od razlogov je, kot je bilo že omenjeno, zavorna pot. In ta je dostikrat pogojena z infrastrukturo: razdalja med signali (dolžina progovnega bloka), pa omejitev hitrosti pri nivojskih prehodih in podobno.
In potem je tukaj še konstrukcija proge (radiji zavojev, nadvišanja), in ne nazadnje konstrukcija VM (pol kompenzirana proti polno kompenzirana, zatezna sila).

Ali mi kahko kateri od znalcev pove, ali signali na JŽI RS kažejo (ne)zasedenost za dva bloka naprej? Se pravi nekaj v stilu "pričakuj stoj drugi blok"? V tem primeru bi lahko vozili z zavorno razdaljo dveh blokov ...
LP, Metod
Ljubitelj
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4762
Pridružen: 09.12.2006, 18:34

Re: Mala vprašanja

Odgovor Napisal/-a Ljubitelj »

DZM – dejanska zavorna masa je vsota vseh zavornih mas v vlak uvrščenih vozil s pravilno delujočo zavoro.
Govorimo o hitrostih 3 vrst potniških vlakov/garnitur. Vsak potniški vagon, pa magari je to en relativno star Gošin, in vsaka garnitura v izpravnem stanju zagotavlja DZM potreben za zaustavitev na predpisani zavorni razdalji. Če so vagoni deklarirani za 160km/h (bili so pred 40-50 leti, danes so nekateri samo za 120 km/h, verjetno cenejše vzdrževanje) imajo ustrezne zavore. O garniturah pa sploh ni govora, saj ne bi bile homologirane. DZM je pomembna pri tovornih vlakih, pri potniških pa še nisem slišal, da bi kdo računal zavorno maso. Vagonski potniški vlaki vozijo v stalnih sestavah in dokler ni kakšne okvare je govoriti o dejanski zavrti masi nonsens.
Sicer pa, kolikor vidim med vožnjo dosegajo vsaj ponekod vlaki spodobne hitrosti, pač starejše EM garniture so deklarirane za 140 km/h, nove pa za 160 km/h. Vprašanje za 1 M€ pa je, zakaj pri nas potniški vlaki vozijo po hitrostih za tovorne, končno so nove lokomotive opremljene z vsaj tako dobrim podvozjem kot garniture, vagoni, tudi stari, pa imajo neprimerno boljše parametre vožnje skozi krivine. Se mi pa dozdeva, da bi pri nas tudi RJ vozil po parametrih tovornih vagonov.....
038
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 873
Pridružen: 10.03.2009, 20:49

Re: Mala vprašanja

Odgovor Napisal/-a 038 »

mkx napisal/-a: 27.04.2023, 20:03 Ali mi kahko kateri od znalcev pove, ali signali na JŽI RS kažejo (ne)zasedenost za dva bloka naprej? Se pravi nekaj v stilu "pričakuj stoj drugi blok"? V tem primeru bi lahko vozili z zavorno razdaljo dveh blokov ...
V bistvu ja, "stari" tip APB-ja, kjer glavni signal predsignalizira naslednjega, torej če je prosto zagovo veš da sta dva odseka pred teboj prosta. (prosto, previdno, stoj). Sicer pa ne razumem zakaj bi vozil z zavorno razdaljo dveh blokov?
V praksi pa je žal tako da npr. "Fadarija" tista katera ima Vmax 100km/h na posameznih odsekih ne dosega zadostnega zavornega odstotka, zato se ji tam zmanjša hitrost obicajno za 5km/h. Podobno se je v preteklosti dogajalo npr. na Citadeli ali drugi klasiki kjer je bil samo pulman ali dva. Predpis zahteva svoje, zavorni učinek katerega pa začutiš ob zaviranju pa je daleč od tistega na papirju, se pa v zadnih letih občuti pogostejša uporaba kompozitnih zavornjakov.
Uporabniški avatar
Re 4/4
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4292
Pridružen: 01.09.2011, 20:55

Re: Mala vprašanja

Odgovor Napisal/-a Re 4/4 »

Ljubitelj napisal/-a: 27.04.2023, 20:18
Govorimo o hitrostih 3 vrst potniških vlakov/garnitur. Vsak potniški vagon, pa magari je to en relativno star Gošin, in vsaka garnitura v izpravnem stanju zagotavlja DZM potreben za zaustavitev na predpisani zavorni razdalji. Če so vagoni deklarirani za 160km/h (bili so pred 40-50 leti, danes so nekateri samo za 120 km/h, verjetno cenejše vzdrževanje) imajo ustrezne zavore. O garniturah pa sploh ni govora, saj ne bi bile homologirane. DZM je pomembna pri tovornih vlakih, pri potniških pa še nisem slišal, da bi kdo računal zavorno maso. Vagonski potniški vlaki vozijo v stalnih sestavah in dokler ni kakšne okvare je govoriti o dejanski zavrti masi nonsens.
Sicer pa, kolikor vidim med vožnjo dosegajo vsaj ponekod vlaki spodobne hitrosti, pač starejše EM garniture so deklarirane za 140 km/h, nove pa za 160 km/h. Vprašanje za 1 M€ pa je, zakaj pri nas potniški vlaki vozijo po hitrostih za tovorne, končno so nove lokomotive opremljene z vsaj tako dobrim podvozjem kot garniture, vagoni, tudi stari, pa imajo neprimerno boljše parametre vožnje skozi krivine. Se mi pa dozdeva, da bi pri nas tudi RJ vozil po parametrih tovornih vagonov.....
DZM sem omenil z razlogom, saj imata na enem obnovljenem odseku, pomanjkanje le te tako Pendolino, kot Desiro. Ostale za koga nerazumljive progovne hitrosti, pa velikokrat omejuje sam signalni pravilnik.

Tudi strojnim vožnjam lokomotiv se dodeli vozni red klasike. Ena izmed splošnih razlag, ki sem jo dobil je, drži se voznega reda, ki je pač že sestavljen. Nekaj se bo sicer nadgradila najava voznih poti, ampa je to še daleč od realizacije da bi vedeli ali bo lahko lokomotiva šla strojno 160 km/h
Uporabniški avatar
mkx
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4114
Pridružen: 20.03.2011, 9:03
Kraj: Dolenjska

Re: Mala vprašanja

Odgovor Napisal/-a mkx »

038 napisal/-a: 28.04.2023, 6:07 Sicer pa ne razumem zakaj bi vozil z zavorno razdaljo dveh blokov?

Takole čez palec poračunano bi lahko, če se vozi z zavorno razdaljo dveh blokov (torej dopuščena dvakrat daljša zavorna razdalja), vlak vozil z 40% višjo hitrostjo, torej recimo 170km/h namesto 120km/h (ali pa 140km/h namesto 100km/h). Seveda je to v primeru, da je omejitev zavorna razdalja ...

Na Britanskih železnicah na odsekih za visoke hitrosti (od 100mph = 160km/h navzgor) imajo "previdno" dveh stopenj in gredo luči v vrstnem redu: zelena - dve rumeni - ena rumena - rdeča ... in torej vozijo na tri dolžine blokov.
LP, Metod
038
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 873
Pridružen: 10.03.2009, 20:49

Re: Mala vprašanja

Odgovor Napisal/-a 038 »

Čisto preprost odgovor, za visoke hitrosti potrebuješ tudi progo in razdaljo da hitrost sploh dosežeš, kar pri nas praktično ni.
Imamo že deloma ECTS in ta omogoča ta vpogled kako daleč naprej imaš "zeleno" in je namenken višjim hitrostim...ampak tega ne bi debatiral tukaj.
V bistvu ni na železnici nič kaj drugace kot na cesti. Če imaš na cesti zeleni val in je ta dejansko usklajen zadeva laufa, podobno je APB, vendar pri visokih hitrostih ko se moras na zavorni razdaji ustaviti, takrat zaviraš skoraj na polno glede na razmere in se vcasih dobesodno vkoplješ, posledice se širijo nazaj na vlake za teboj. Zavora na vlaku ne deluje tako preprosto kot na vozilih, predvsem odviranje. Pride do učinka "nabijanja" ki ni zaželjen nikjer.
Ljubitelj
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4762
Pridružen: 09.12.2006, 18:34

Re: Mala vprašanja

Odgovor Napisal/-a Ljubitelj »

DZM sem omenil z razlogom, saj imata na enem obnovljenem odseku, pomanjkanje le te tako Pendolino, kot Desiro.
Marsikaj sem že prebral o vlakih za višje hitrosti, katerih poredstavnik je v izvirni izvedbi tudi Pendolino. In prav nikjer ni bilo podatka o dejanski zavorni masi. Tipično se govori o zavornih pojemkih in popseških pri speljevanju. In s tem nesrečnim Pendolinom, ki nima dovolj zavrte mase na nekih odsekih po Sloveniji sem prepotoval skoraj vso Finsko in nikjer ni bilo videti, da bi na povsem navadni progi vozil počasneje kot je dopuščala proga. Skratka, na SŽ človek zve vsak dan kaj presentljivega in me sploh ne čudi vse od takrat, ko so mi pred destletji železničarji razlagali zakaj take razlike med slovenskmi in sosednjimi železnicami, zanimivo takrat tudi hrvaškimi. Skratka, človek se vsak dan uči, tudi to, da se za garniture originalno narejene za hitrosti preko 200 km navaja pomanjkanje zavrte mase za obratovanje s 160 km/h, kar je neka standardna hitrost za navadne "počasne" železnice......
Jaz bi samo rekel, briga mene zavorna masa, oziroma njen primakljaj, merodajna je zavorna razdalja pri določeni hitrosti, stanju tirnic in nagibu proge.
Uporabniški avatar
Re 4/4
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4292
Pridružen: 01.09.2011, 20:55

Re: Mala vprašanja

Odgovor Napisal/-a Re 4/4 »

Tvoje pisanje o Allegro, ki nima popolnoma nobene veze s trenutno temo tukaj, lahko enačim s citatom gospoda Senior Engineer for Railroad Vehicle Testing pri enem izmed proizvajalcev železniških vozil. Ob TGV M so vsi naenkrat navdušeni. Ko bom jaz čez tri tedne tam, nikogar več ne bo zanimal.
desiro
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1586
Pridružen: 21.01.2008, 14:45
Kraj: Ljubljana

Re: Mala vprašanja

Odgovor Napisal/-a desiro »

Težava pri nas je togost zavorne razdalje, saj gre definicja nekako tako: je fiktivna razdalja na podlagi katere se vgrajujeo signalnovarnostne naprave, na tej razdalji se mora vstavito vsak vlak ob uporabi najhitrejšega možnega zaviranja.
In je 1000 oz 700 m.
Posledično je treba hitrost prilagoditi DZM (ki ga nedvomno imajo vsi vlaki tudi garniture), in nagibnim razmeram proge.

Avstrijska dikcja zavorne razdalje pa je nekako takšna:
Je razdalja na kateri se vgrajujejo signalnovarnostne naprave. Je takšna da se vsak vlak pri uporabi hitre zavore ustavi.
Znaša pa xy m. Ki se izračunajo na podlagi nagibnih razmer proge ter željenih hitrosti ter vlakov ki po progi vozijo. Lahko je to 450 m lahko pa tudi 2235 m.

In tu pridemo do osnove problema da smo balkan in da togih pravilnikov s časa juge pač nimamo namena spreminjati in iti v korak s časom.
The hardest part of my job is being nice to people who think they know how to do my job LOCOMOTIVE DRIVER
sraka1
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 117
Pridružen: 16.01.2013, 23:58

Re: Mala vprašanja

Odgovor Napisal/-a sraka1 »

desiro napisal/-a: 28.04.2023, 23:24 in da togih pravilnikov s časa juge pač nimamo namena spreminjati in iti v korak s časom.
Tole me moti že veliko let - zakaj ne? Zakaj ne pride nekdo na DRSI ali pa MzI, udari po mizi in reče, da se take nebuloze iz pravilnikov odstrani...
urban120
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 418
Pridružen: 10.05.2015, 19:05

Re: Mala vprašanja

Odgovor Napisal/-a urban120 »

Zdravo,

Včeraj sem se peljal z IC 526, ki ga je nadomeščal FLIRT.
A je to slučaj, ali Pendolino končno nadomešča FLIRT namesto Siemensa?
A je kdo slučajno ve ali IC 523 tudi vozi FLIRT?

Upam, da kdo, kaj opazi :)
desiro
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1586
Pridružen: 21.01.2008, 14:45
Kraj: Ljubljana

Re: Mala vprašanja

Odgovor Napisal/-a desiro »

urban120 napisal/-a: 04.06.2023, 10:04 Zdravo,

Včeraj sem se peljal z IC 526, ki ga je nadomeščal FLIRT.
A je to slučaj, ali Pendolino končno nadomešča FLIRT namesto Siemensa?
A je kdo slučajno ve ali IC 523 tudi vozi FLIRT?

Upam, da kdo, kaj opazi :)
Slučaj.
IC 523 je še vedno Siemens pravtako IC 512
The hardest part of my job is being nice to people who think they know how to do my job LOCOMOTIVE DRIVER
Uporabniški avatar
casio
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 192
Pridružen: 05.01.2016, 15:04
Kraj: Murska Sobota

Re: Mala vprašanja

Odgovor Napisal/-a casio »

Zanima me za IC 503 POHORJE zakaj se ni spremenilo ime vlaka :?: ob menjavi relacije ki vozi Hodoš - Koper in obratno.
urban120
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 418
Pridružen: 10.05.2015, 19:05

Re: Mala vprašanja

Odgovor Napisal/-a urban120 »

Zdravo,

A bi mi lahko kdo razložil, kaj je zavorni odstotek in gdaj je relevanten? Kakšen zavorni odstotek ima 310 - Pendolino.
Zanima me tudi, kako je določena zavorna razdalja na določenem odseku? in ali so, kakšne možnosti, da vlak hitreje npr. z blokado naslednjega odseka?
Uporabniški avatar
Re 4/4
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 4292
Pridružen: 01.09.2011, 20:55

Re: Mala vprašanja

Odgovor Napisal/-a Re 4/4 »

Zanimivo vprašanje, kdaj je relavanten? Je razmerje med zavorno maso in maso celotnega vlaka, tako da ugotoviš, če bo učinek zaviranja. Tako simpl odgovorjeno. Od tod naprej pa 65. člena dalje.

https://www.uradni-list.si/glasilo-urad ... 03-01-0230


Zavorna razdalja v Sloveniji je neka fiksna fiktivna številka znotraj katere se ustavi vlak. Od te številke pa se postavlja signalno-varnostna naprava.
Odgovori