Diorama 1960a

Vse okoli izdelovanja maket in elementov na njej.
Odgovori
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

Nadaljujem s seznamom vagonov. Sledi 8 x tovorni Gdvg - JŽ:
Slika

odprt tovorni vagon z visoko stranico 6 x Kdv - JŽ:
Slika

3 x cisterna, ki je še v predelavi, Ukk-vzz - JŽ. Jedkanice in ostalo je že doma:
Slika

In sedaj še vagoni z Roco spenjačami. Eden je službeni Dd - JŽ seveda, nato 1 x zaprt tovorni Giov - JŽ:
Slika

In zbirka šestih Gv - JŽ:
Slika

In tu sta še dva gostujoča tovorna vagona nemških železnic DB:
Slika

Slika

In to znese skupaj 35 vagonov, kar je več, kot je kapaciteta tirov na maketi :D . In zakaj dve vrsti spenjač? Zato, ker se mi ne da predelovat nekaterih vagonov, ki imajo priključke brez NEM jaška . . . To so predvsem starejši modeli, katerega koli proizvajalca. In s tem namenom sem tudi opremil lokomotive: parna 154-004 ima Fleischmann spenjače in dizlovka 643-025je opremljena z Roco spenjačama. In vagonov je dovolj, da lahko za vsako lokomotivo pripravim vsaj dve garnituri :D. Torej voženj različnih garnitur in njihovih kombinacij, če rob mize!
lp
Zadnjič spremenil volkun, dne 15.02.2021, 20:24, skupaj popravljeno 1 krat.
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

Začasne sheme sem zamenjal s "stalnimi"; A3 tirna situacija je natisnjena na 300g šeleshamer in zaščitena s steklom, ter obešena na steno - nad vzhodnim in zahodnim segmentom- se razume.
Slika

Skoraj kočana je tudi tiskovina, ki je hranjena v debelem fasciklu - mapi. Ne zaupam elektronskim medijem - imam slabe izkušnje - in na papirju ostane vse! V mapi so med drugim zloženi tudi A3 načrti, ki sem jih ustrezno prepognil:
Slika

Mapa vsebuje 24 poglavij in zajema vse, kar je potrebno vedeti o maketi, tako besedila, kot fotografije, sheme in načrte, kot tudi seznam vseh nakupov, ki je kar zajeten . . .
lp
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

Nekaj dodatnega tovora, ki je že izdelan in pripravljen za natovarjanje. Na vagonu z nizko stranico je armaturna mreža na lesenih podstavkih in v vagonu z visoko stranico premog. Oba vagona stojita na tirih depoja.
Slika

In vlak s t.i. spenjačami Roco, ki je na poti v oddaljeno Krnico: dizlovka 643-025 in 6 x JŽ Gv zaprtimi vagoni.
Slika

Tovorni vlak je pripeljal na prvi postajni tir v Krnico.
Slika

trenutno je v delu še nekaj tovora za nakladanje in razkladanje na odprte vagone. In pa končanje usmerniškega sklopa za upravljanje ozkotirne proge.
lp
Uporabniški avatar
miranzor
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 556
Pridružen: 28.09.2005, 20:03
Kraj: Celje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a miranzor »

Zdravo Vojko!

Zanimiv vozni park in slikovit referat; potrebuješ pa še tajnico za urejanje dokumentacije in arhiva, za fikus pa že zmanjka prostora (šalim se!)!

Tovori ti dobro uspevajo in imel boš kaj početi, da ga boš uspel vsega razvozit!

Odlično in zelo mi je všeč! Komaj čakam nadaljevanja z vožnjami!
LP, Miran
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

Hoj Miran,
sem v fazi lebdenja :? Malo ustvarjam, pa spet ne, pa spet ja. Saj sam dobro veš, kako to gre. . . Sem pa opravil generalno čiščenje makete zgoraj in spodaj, sodelovali so: radirka za tire, mehki čopiči, rahlo navlažena vileda krpa in sesalec za prah. Moral bom še očistiti ves vozni park z alkoholom in stelexom, da bo pripravljen za vožnje v letu 2021. Med tem pa sem oplemenitil vozni park (čeprav sem sklenil, da ne kupujem ničesar več!? 8) ) z dvema JŽ cisternama (Pego hvala!). Moram reč da zelo dobro teče po tirnicah:
Slika

In ostale bodo kar originalne spenjače. Kar dokazuje tudi naslednja vlakovna garnitura:
Slika

lp
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

Hoj železniškim maketarjem!
Malce detajliram maketo, izdelujem različne tovore za odprte vagone, sortiram in pripravljam podroben spisek voznega parka in pišem protokol vožnje, da bosta dve sezoni voženj povsem nared za uporabo. In pa še fotografija celotne makete, katerega sem bil še dolžan objavit po končani gradnji, manjkata le skrajna majhna južna kotička levo in desno, kar pa je zanemarljivo.
Slika

Ta fotografija nam predoči pravo velikost makete, oz. njeno majhnost, ki pa kljub vsemu nudi obilico dela na, ob in z njo :D S projektom "diorama 1960a" sem zelo zadovoljen in povsem služi svojemu namenu in mojemu zastavljenemu konceptu. Resda je bilo kar nekaj odstopanj, ki pa niso bistveno vplivala na končno podobo, le izboljšala so operativnost in manevrske sposobnosti makete. Hkrati lahko aktivno sodelujeta dve vlakovodji, le dogovoriti se morata glede pomikanja znotraj ovala. Pogoj je, da oba sedita, saj je s tem obema omogočen zadosten pregled nad tirno situacijo, k čemur seveda pripomoreta tudi oba načrta nad maketo - levo in desno, oz. nad vzhodnim in zahodnim segmentom. Seveda je pomična miza , ki je vidna pod vzhodnim segmentom, spuščena, kadar sta v akciji dve vlakovodji.
lp
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

Tudi vozni park je bogatejši za odličen primerek JŽ tovornega pokritega vagona serije Gdo 189898. Zakaj ga omenjam? Ker še ni bil predstavljen v seriji vagonov mojih garnitur in ker sem končno našel ustrezna kolesa zanj. V originalu so le ta plastična z visokimi venci, ki udarjajo po notranji strani pragov - preprosto nesprejemljivo! So pa v premeru precej mala. Na fotografiji so levo nova kolesa - kovinska s kovinsko osjo :D in desno je še stara PVC izvedba.
Slika
In razlika je seveda očitna!

Še manekenski pogled s profila:
Slika

Tudi spenjača je v pravi višini in vagon je s streho v špičasti izvedbi - zelo zanimiv. Žal imam samo enega in seveda bo podvržen staranju, kajti streha se sveti da je kaj . . .
lp
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

Nekaj izbranega tovora, ki počiva, se suši na krpi. Črne gumice bodo imitirale zvito pločevino, potem so štirje končniki za instalacijske PN cevi, ki bodo imitirali turbinske pokrove. In še dve različni velikosti turbinskih ohišij, ki jih predstavljajo plastične kabelske uvodnice. Vse imitacije bodo na ustreznih lesenih podstavkih in seveda primerno obarvano.
Slika

In še prikaz prilagoditve prehoda predora iz zahodnega na vzhodni segment. Okno odpiram povsem normalno (glej sliko!) in tudi maketa je na tem delu široka le 25 cm, s čimer je okenska kljuka normalno dostopna, kot tudi čiščenje okna 8)
Slika
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

In kako skrbimo za tire na maketi? Kakor kdaj, po navadi šele, ko začne lokomotiva izgubljati stik oz. "cuka", ali se na prehodih preko kretnic ustavlja in podobno. Na maketi 1960a je čiščenje tirov OBVEZNO pred vsako prvo vožnjo v dnevu. To opravim z Roco radirko, radirka je v osnovi črna:
Slika

Enkrat mesečno, ali po daljšem času, kadar ne vozim vlakov, pa poleg Roco radirke uporabim še navadno srednje trdo radirko - pred čiščenjem:
Slika

In radirka po čiščenju:
Slika

Čeprav sem najprej zgornji ustroj proge očistil z Roco radirko, je šolska radirka še vseeno zelo umazana :?
In na koncu sem še vso mikro umazanijo odstranil s suho vatirano palčko - no ja bilo jih je precej več, kot le ena! Za vso progo, ki je na maketi 1960a dolga nekaj čez 21m, sem porabil cca 20 minut:
Slika

In ne smemo pozabiti na kolesa voznega parka. Predvsem kritična so kolesa lokomotiv. Njih čistim z vatiranimi palčakami, namočenimi v Stelex ali alkohol.
Torej za brezskrbno vožnjo vlakov na naših maketah je pogoj čistost zgornjega ustroja proge :D
Veliko veselja pri "glancanju štrekne" vam želim, lp.
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

Pozdrav železniškim maketarjem, po daljšem času. Pretekle tedne sem se ukvarjal z malenkostmi na diorami 1960a, kot tudi modificiranjem vožnje vlakov. In nekaj spremeb ter zaključkov je zapisanih v nadaljevanju tega sestavka.
Trajalo je, da sem zapletene opise voženj vlakov uspel toliko poenostaviti, da lahko sedaj opravlja vlakovni promet na diorami 1960a kdorkoli. Tudi manj veščim in začetnikom v železniškem maketarstvu so napisani scenariji sedaj bolj razumljivi.
Vožnje vlakov ne delim več na potniške, tovorne in mešane vlake, pač pa na število vagonov, ki so v začetni postavitvi. Praktično le to določa zahtevnost scenarija.
Slika

Ogromno poskusov sem opravil s sestavljanjem, vožnjami in razstavljanjem vlakov. Nešteto popisanega papirja in pritiskov na štoperico. To je privedlo do korenite spremembe Protokola vožnje, ki je zastavljen popolnoma na novo in časovno občutno skrajšan. Nemogoče je uro in pol obdržati popolno koncentracijo ob vožnji vlakov po scenariju, ko je hkrati množica premikov vagonov in nakladanja / razkladanja tovora. Sedaj so posamezni scenariji v časovnih okvirih od 15 minut do 25 minut. V ta čas je všteto postavljanje voznega parka na tire, pretovarjanje vagonov in sama vožnja vlakov, oz. posamezni manevri z voznim parkom.
In kot prvo, sem moral vse spenjače voznega parka zamenjati in sedaj so to spet Roco. Razlog je v tem, da so pri ostrejših zavojih na maketi vagonski odbojniki brusili drug ob drugega, povzročali so tudi iztirjanje! Torej je bila medsebojna razdalja prekratka (glej sliko).
Slika

Vsaka maketa ima svoje karakteristike in svoj namen, kar se tiče vožnje vlakov. To se posebej odraža pri ročno vodenih maketah, ne glede na način upravljanja – analogno ali digitalno. Vsaka operacija na maketi zahteva tudi svoj čas: poleg vožnje vlakov in pretovarjanja blaga, so tu še premiki kretnic, zapiranje odpiranje zapornic in postavljanje signalov. Vse to moramo upoštevati pri pisanju scenarija. Zakaj sem vsak scenarij časovno opredelil? Preprost razlog je ta, da mi ni potrebno razmišljati o ničemer, ker je scenarij že zapisan; tako po številu vagonov, manevrih in trajanju samem. Torej je od moje trenutne volje odvisno, za kater scenarij se bom odločil :)
Nekaj ključnih ugotovitev in dejstev (velja za dioramo 1960a):
- maketa je v svoji osnovi enotirna proga z dvema končnima postajama, kar zahteva prilagojen režim vožnje več vlakov od ene do druge postaje
- najpomembnejši so progovni parametri z uporabnimi dolžinami posameznih progovnih odsekov (glej ločnice med tir!)
- ob začetni postavitvi vagonov in lokomotiv, vsi tiri ne smejo biti zasedeni, zaradi potrebnih premikov lokomotiv in vagonov pri sestavljanju / razstavljanju vlakov
- razpoložljivi tiri omogočajo začetno postavitev največ 13 vagonov s povprečno dolžino 106 mm (dolžina v mojem primeru pomeni razdaljo med odbojniki)
- še smiselna vožnja na diorami 1960a, je z vlakom, ki šteje največ 11 vagonov, če je na tire postavljeno več vagonov je v scenarij vključenih tudi več transportnih kartonov, torej to pomeni tudi več vlakov / več voženj / več manevrov / daljše trajanje - zahtevnejši scenarij
- vsi vlaki so oštevilčeni po ključu: potniški vlaki so označeni s št. 1001 in naprej, tovorni vlaki z 3001 in naprej, mešani vlaki pa z 2001 in naprej. Neparna števila so namenjena vlakom iz Prelog in parna iz Krnice. Strojni vlak, torej lokomotiva sama zastopa svojo številko tudi v tabeli
- scenariji so napisani tako, da lahko vožnjo in manevre opravlja ena sam oseba

In še moj predlog oz. osnovni napotki za vse vrste železniških maket:
- upoštevati je potrebno dolžino vsakega vagona, ki stoji samostojno ali pa v garnituri na določenem tiru
- vagonska garnitura se lahko razteza največ do ločnice ob progi
- slepi tiri naj bodo smiselno zasedeni, nikakor pa ne vsi
- predvideti progovne odseke za hrambo lokomotiv, kadar niso operativne
- na vsaki postaji določiti vsaj en, dovolj dolg manevrski tir, ki je ves čas nezaseden!
- dolžina vlaka naj ne bo daljša od najdaljšega postajnega tira, to nam bo morebitna olajšalo srečanja vlakov na postajih in tudi izgled na oko je povsem drugačen, kot vlak z 20 ali več vagoni .......

In za primer bom predstavil enega od osnovnih scenarijev, s sedmimi vagoni, eno lokomotivo in trajanjem 21 minut. V ta namen sem pripravil risbe, ki predstavljajo trenutno situacijo posameznega manevra oz. vožnje vlaka. Čas velja seveda le na diorami 1960a :)
Zadnjič spremenil volkun, dne 29.09.2021, 19:04, skupaj popravljeno 1 krat.
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

Kot že omenjeno, najprej potrebujemo natančno spisano tabelo progovnih parametrov, ki nam bo sploh omogočila delo pri pisanju scenarija. Tudi sicer bo ta tabela dobrodošla kadarkoli, saj vsebuje vse potrebne podatke o določenem odseku proge, kjerkoli na maketi! Na spodnji sliki je primer take tabele na diorami 1960a:
Slika

Nato sem glede na blagovne zahteve določil vozni park. V ta namen sem sestavil tabelo transporta blaga med kraji na maketi, naslednja slika:
Slika

ob prebiranju obeh omenjenih tabel, z lahkoto spišem Operatvni list, ki zajema Začetno postavitev voznega parka in potrebno število Transportnih kartonov.
Slika

Torej je prvi, najzahtevnejši del - pisanje scenarija končan. Na podlagi Operatvnega lista postavimo vagone in lokomotive na točno določene tire. Slika prikazuje začetno postavitev. Seveda na shemi ni glvane proge (ovala), ki niti ni potreben v tem primeru. prek ovala vlak nemoteno pelje, v tem primeru, brez zaustavitve v postajališču Kamnolom.
Slika

Ko primerjamo tabelo (začetna postavitev vagonov in lokomotiv) ter shemo tlorisa makete, opazimo, da se popolnoma skladata: zelena lokomotiva 643-025, ja na tiru 7c, kot piše v tabeli. Enako velja za vseh šest vagonov, ki so postavljeni na tir 7a - Po pomeni progovni odsek. Zadnji, sedmi vagon je na industrijskem tiru 4 - glej tabelo Začetna postavitev.... Pozornost moramo posvetiti zaporedju vagonov: ko bo vlak pripeljal na postajo krnica in bomo lokomotivo odpeli od vlaka, bo zaporedje vagonov obratno! :) Torej pri načrtovanju manevrov / ranžiranja vagonov moramo upoštevati zaporedje vagonov, da je premikov čim manj. S tem bo upravljanje vožnje vlakov lažje - manj zapletena. Se nadaljuje .....
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

In k zgornji shemi spada spodnji operativni list - glej desni del, transportni karton 1. prvi stolpec opisuje vrsto in številko vagona - drugi stolpec je vrsta tovora, ki je v dotičnem vagonu - tretji stolpec odhodna postaja in tir na katerem vagon stoji pred vožnjo - četrti stolpec pa je ciljna postaja in tir, kamor moramo dostaviti vagon / blago / tovor. V spodnji vrstici je zapisan še orientacijski čas, potreben za to operycijo: torej postavljanje vagonov in lokomotiv na tire - nalaganje vagonov s tovorom - sestavljanje vagonske garniture - premiki lokomotiv in vagonov - vožnja vlaka od ene do druge postaje - premiki in razpenjanje vagonov na določenih tirih.
Slika

Samoumevno je, da vse vagone in lokomotive spenjamo in odpenjamo brez rok, torej z odklopilno palico ali pa s pomočjo elektromagnetnih odklopilniokov, če so vgrajeni med trie. Če uporabljamo odklopilno palico, naj bo ta iz izolacijskega materiala in spodnji del mora biti širok toliko, da seže pod oba jezika spenjače. Držalo pa naj sega precej visoko nad streho vagona ali lokomotive, da ne bomo z roko premikali voznega parka med odklaplanjem. Naslednji dve sliki, prva je odklopilna palica dolžine 15 cm in druga je palica v položaju za odklaplanje vagonov:
Slika

Slika

Ob maketi 1960a sta dve odklopilni palici, vsak namenjena svoji postaji - ena ob ranžirni postaji Preloge in druga za postajne tire Krnica, tire v depoju in industrijski tir K.O.K.
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

Pri postavitvi vagonov in lokomotiv je pomembno, da so v brezhibnem stanju, kajti le to prepreči neželjeno medsebojno zatikanje (z odbojniki ali spenjačami), ali celo iztirjanje, kadar kašen del, ki ni prilepljen (vagonski / lokomotivski odbojniki!), pade med tire in tega ne opazimo. Torej temeljito preglejmo vozni park, pred nameščanjem na tire. Naslednja slika, ki prikazuje izvržen odbojnik, je tipičen primer. Vendar odbojnikov seveda NE lepimo, kajti s tem je zlom in uničenje odbojnika ob grobem ali neveščem spajanju neizogiben. Odbojniki ostanejo samo vpeti v pušo!
Slika

Nekomu predstavlja nameščanje voznega parka velik izziv; nikakor nam ne uspe kolesa pravilno nasaditi na tirnice, hec je, ko je teh koles več kot le štiri in se odstavni vozički vrtijo sem ter tja :) . pomagamo si lahko z vpeljevalno klančino, ki je odličen in enostaven pripomoček. Le taga položimo prek tirov, sprednji del nasadimo med tirnice - prva slika:
Slika

vagon nežno položimo na zadnji del klančine - druga slika:
Slika

In vagon enostavno spustimo iz rok, brez potiskanja in bo sam navzdol odkotali na progo - težnost opravi svoje - tretja slika:
Slika

Se nadaljuje
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

Pred vožnjo vlaka je potrebno vagone natovoriti; v tem primeru je pripravljena armaturna mreža, ki bo nameščena na Kklmm vagon:
Slika

Glede na začetno postavitev po Operacijskem listu in v primerjavi s prej prikazano risbo (tlorisom), je izgled voznega parka na maketi sledeč; najprej progovni odsek 7a, kjer stojijo tovorni vagoni:
Slika

Sledi programirni tir 7c, kamor po navadi postavljam lokomotive in tokrat je to dizlovka JŽ 643-025:
Slika

Povsem na drugem koncu makete, se pravi več kot 16km daleč :) , pa na indusrtijskem tiru 4 , čaka vagon serije Giov, ki ga bodo med tem napolnili z lesenimi zaboji kovinskih izdelkov obrata K.O.K. Seveda te zaboje do nakladalne rampe dostavi viličar, težje kose pa pripeljejo z vagončki iz delavnice - temu je tudi namenjen ozkotirna proga, ki seže od rampe v notranjost delavnice:
Slika
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: Diorama 1960a

Odgovor Napisal/-a volkun »

Še ena zadeva, na katero moramo biti pozorni pri zasedenosti tirov; to je oddalejnost od kritičnih delov na tirih. Najprej ločnica: na sliki je vagon nekaj cm oddaljen od nje, pač zaradi morebitnega mikro premika pri spajanju v vagonsko garnituro.
Slika

Enako je na drugem koncu istega tira. Vagon je tudi tukaj nekaj cm oddaljen od konca proge z istim, že omenjenim razglom.
Slika

Torej sta obe razdalji namenjeni mikro manevrom med pripenjanjem lokomotive oz. spajnju vagonov med sabo. Sedaj vidimo, kakšno vlogo igra tabela Progovnih parametrov, s pomočjo katere lažje sestavljamo garniture na določenem tiru, kar je odvisno od njihove posamezne dolžine. Kadar želimo sesatviti daljšo vagonsko garnituro, pa to storimo tako, da jo razdelimo v dva dela ali tri, če so tiri zelo kratki. Nato vse te tri garniture sestavimo v en vlak, ki ga odvlečemo s postaje do svojega cilja. To bo prikazano v enem naslednjih prispevkov.
Odgovori