diorama 0n30

Vse okoli izdelovanja maket in elementov na njej.
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

diorama 0n30

Odgovor Napisal/-a volkun »

Pomotoma sem pred tednom dni vse fotografije, ki sodijo v to temo, zbrisal s serverja – se zgodi. Po dogovoru z admini, bom temo obnovil predvsem z namenom, da še koga navdušimo za ta sistem ameriške ozkotirnice.

Spet sem brskal in urejal "železniško modelarsko skladišče" in naletel na kopico zanimivih in predvsem novih artiklov: od H0 tirnic Atlas, H0 zgradb v KIT izvedbi DPM, N zgradb v KIT izvedbi DPM, materiala za oblikovanje in detajliranje pokrajine in še in še . . .
Hmmm, torej kaj storiti s tem materialom? Že od nekdaj me draži misel na izgradnjo manjše diorame v večjem merilu, npr. 1:48, za katero lahko uporabim tire Atlas. Že pred časom sem napravil nekaj podrobnejših načrtov v tem merilu oz. sistemu 0n30 (nič-en-trideset), kot ga imenujejo američani in uporablja tirno širino 16,5 mm kajti predstavlja ozkotirnico v merilu 0 (nič). Ogromno oznak in številk, ampak to v tem trenutku ni pomembno. Kogar zanima, bo na spletu našel ustrezno razlago in se podrobneje seznanil s tem zapletenim načinom in pomenom sistemov v malih železnicah. Skratka, merilo 1:48 mi bo omogočalo izdelati precej več in boljše detajle, kot merilo 1:87 - moje roke so že malce nerodne in oči precej slabovidne.

Kot vedno, najprej koncept:
- ozkotirnica bo predstavljala transportno progo za prevoz rude iz manjšega rudnika in potrebnega materiala ter orodja do rudnika
- uporaba H0 tirnic Atlas s kodo 100
- vozni park bo Mehano, Bachmann in še kaj
- vse zgradbe v samogradnji !
- DCC upravljanje vožnje

To je vodilo, ki je služilo kot osnova, za načrt diorame. Kot že znano, sem pristaš zidnih maket in tudi v tem primeru ne bo nič drugače. diorama 0n30 bo pritrjena na zid in sicer nad vzhodni segment H0 makete 1960a .
Z umeščanjem ne bo težav, enostavno bo diorama nataknjena na dve zidni konzoli (kot je v primeru makete 1960a) in jo bom lahko prenašal kamorkoli in kadarkoli, tudi na srečanja malih železnic, ki jih že nestrpno pričakujemo.

Idej za načrt je bilo kar precej in najprej sem dimenzijsko omejil nosilno ploščo, potem pa ročno skiciral potek proge. To nikakor ni enostavno, saj so standardi in prosti profil popolnoma nekaj drugega, kot v manjših merilih. Vsekakor potrebujemo šablono svetlega profila, ki je na naslednji sliki. To je predloga po NMRA standardu in sicer za klasične modele 0n30, ki so deljeni v tri razrede: starejši modeli, klasični in sodobni modeli:
Slika

In še pomoč pri načrtovanju zgradb z nekaj osnovnimi merami:
Slika

Tirni polmeri so, kot povsod, odvisni od voznega parka. Na diorami 0n30 pa bo najmanjši tirni polmer 38 cm! Kot sem že omenil, bo začetni vozni park Mehano (sem našel dva vagona serije Spectrum) delane za Amerikance in Bachmann. Bo pa vsekakor tudi nekaj samogradnje. Nastal je tale idejni načrt:
Slika

Toliko za ponovni uvod v ameriške ozkotirnice v merili 1:48!
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: diorama 0n30

Odgovor Napisal/-a volkun »

Določil sem mere osnovne plošče, ki bo kot po navadi, topolova vezana plošča debeline 15 mm. Sicer pa v tlorisu meri plošča 108 x 26 cm - brez tirne kasete, katera meri v dolžino 30,5 cm. Tirna kaseta je odstranljiva - kot že ime samo pove in služi, kot podaljšek prvemu tiru, oz. kot sestavljalni tir s kapaciteto ene lokomotive in enega krajšega vagona. Enake velikosti, kot je nosilna - osnovna plošča, je tudi 2 cm debel stirodur, ki služi za tirno podlago in osnova za oblikovanje pokrajine:
Slika

Stirodur sem prilepil z mizarskim lepilom Mekol. Čez noč sta se plošči med sabo dobro sprijeli in nadaljeval sem z zarisovanjem minimalne dovoljene oddaljenosti od roba plošče. Nato sem po načrtu poskusno položil tirnice na dioramo. V levem kotu zgoraj, je zarisan položaj premičnega mostu, recimo temu pol okretnica (?). Kdo pozna pravi izraz, na dan z besedo:
Slika

Videti je, da je sprednji rob, glede na progo, precej ožji, kot določa zarisana črta . . . Ker sem pač uporabil standardne tirnice in ne upogljivih, je to največ, kar lahko iztržim s to postavitvijo. Torej bom sprednji rob malce povečal. Kako? Tako, da bom dodal 3 cm širok stirodur po vse dolžini - spredaj Ta trak sem enostavno odrezal z ostrim olfa nožem ob pomoči kovinskega tračnega merila:
Slika

Tirna situacija bo, kakršna je bila načrtovana, torej lahko z navadnim mehkim svinčnikom napravim obris ob straneh vseh tirov. In tudi izrez za pol okretnico. Po manjših dimenzijskih popravkih, sem stirodur razrezal, kot je bilo zamišljeno:
Slika

Še enkrat sem poskusno sestavil vse dele stirodura in jih potem premazal z lepilom Mekol, počakal neka minut in zlepil ter seveda ustrezno obtežil - predvsem na vogalih oz. okrog vseh odprtin. Označeno je tudi vrtišče premičnega mostu na osnovni plošči (glej levo v jašku, kjer je krožec s križcem):
Slika

Tirnice Atlas so sicer prave višine (code 100), pragovi pa so smešni in preveč skupaj, pa še prekratki in preozki. Torej bo potrebna predelava. Opravil sem nekaj izračunov in meritev ter na tej osnovi napravil načrt v merilu 1:48, kakšni bodo pragovi in kako bodo razporejeni:
Slika

Vsekakor bodo pragovi leseni. Torej plastika stran, saj se nikakor ne sklada z dioramo 0n30, ki bo ponazarjala začetek prejšnega stoletja cca. 1900. Razdalja med pragovi bo od 22 do 30 mm (ni kritično). In poskusno sem na delu proge odstranil nekaj tovarniških pragov in na njihovo mesto vstavil smrekovo letvico 5 x 2 x 37 mm. Tirnice bo treba na pragove pritrditi in za to sem napravil "žeblje" iz pisarniških sponk, kakršne so na sliki desno. Sponke sem razrezal na pol in nato odščipnil še deček, da ostane samo majhna krivina, ki drži tirnico na prag. Daljši del pa porinem z izvijačem v prag in to je vsa umetnost:
Slika

Še več pragov sem nadomestil z lesenimi in po progi zapeljal kovinska kolesa (H0):
Slika
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: diorama 0n30

Odgovor Napisal/-a volkun »

Hmmm, ni slabo, še vedno pa nisem zadovoljen! Za drug poskus sem iz balsove letvice s presekom 5 x 5 mm odrezal nekaj novih pragov in jih začasno razporedil po diorami poleg proge. S flomastrom sem označil položaj, kjer bo prag prilepljen na podlago:
Slika

No sedaj je stvar že bolj realistična. To pomeni, da smrekove letvice 5 x 2 mm odpadejo in bodo pragovi izdelani iz balsovih letvic 5 x 5 mm. Napravil sem jih 100, za kar sem potreboval cca. eno uro dela. Razrezal sem jih z ročno modelarsko žagico, za rezanje z nožem so predebele. Nato pa sem jih zelo na rahlo še obrusil:
Slika

Točno na zarisan položaj sem nanesel malo debelejšo plast mizarskega lepila (rdeče puščice) in čez približno 5 minut na ta mesta prilepil pragove:
Slika

S tirov sem odstranil vse PVC pragove, ostali samo samo na začetku in koncu, da proga ne razpade! Poskusna postavitev na dioramo in sledila je testna vožnja z "referenco", ki je v tem primeru podstavni voziček razdrtega H0 vagona:
Slika
Referenca se gladko pomika po tirih, ki pa še seveda niso pritrjeni na pragove.

Med tem sem nanesel lepilo povsod, kjer bodo leseni pragovi, razen pod kretnicami ne. Tam je zadeva zaradi gibljivih ostric malce drugačna in bodo temu prilagojeni tudi leseni pragovi v kombinaciji z originalnimi PVC (rdeč oval). Na mestu, kjer je premikalni vzvod, pa bo podložna plošča iz izoflora in tankega lesa, ki je v tem primeru del žličke za mešanje kave v lončku (moder oval):
Slika

Sedaj je čas za premični most, na katerem bo ostala tirnica v svoji originalni izvedbi, saj bodo vsi pragovi pokriti z deskami - pravimi, ne imitacijo. Dolžina proge na premičnem mostu je enaka dolžini enega tira 9" (devet inč). In še razporeditev tirov z njihovimi gabariti (številke in črke v rumeni barvi), če bo komu v pomoč ali navdih . . .
PS: uporabljam kar ameriške oznake, saj modeliram ameriško ozkotirnico. Legenda: LH = leva kretnica, RH = desna kretnica, R = radij v inčih
Slika

Za osnovo mostu sem uporabil topolovo vezano ploščo debeline 15 mm. Na enem skrajnem robu je luknja za vrtilni vijak in še ena manjša za dovod žičk, ki električno napajajo most. S spodnje strani sta malce od drugega roba mostu privijačena dva lesna vijaka s polkrožnima glavama. Ta zagotavljata drsenje mostu v jašku pol okretnice (preizkušeno in deluje odlično, brez zatikanja). Polkrožni glavi vijakov sem še malenkost obrusil, da sem zgladil ostre robe. Na desni strani pa je viden vrtilni vijak M4 x 50 mm in za njim še luknja za dovodni žički:
Slika
Most sem začasno pritrdil v jašek pol okretnice in večkrat preskusil premik levo / desno, kot tudi nezaseden, ter drugič zaseden z vagonom.
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: diorama 0n30

Odgovor Napisal/-a volkun »

Nadaljujem z izdelavo premičnega mosta. Levo in desno od tirnice bosta dva koščka 3 mm izoflora (modra puščica), nato pa od roba tirnice, do konca mostu lesene deske (rdeča puščica). Kot lahko uganemo, so deske izdelane iz brezovih palčk / žličk, za mešanje kave. Seveda bodo primerno obdelane:
Slika

Jašek pol okretnice (usa: sector plate) je globok enako kot je stirodur plošča visoka = 20 mm. Plošča mostu je visoka samo 15 mm, torej je razlika med nivojema 5 mm in upoštevati moram še višino praga s tirnico vred, kar znese dodatno 7,5 mm. Torej je razlika 12,5 mm! V vrtišču mostu bosta dve kovinski podložki zaradi zmanjšanja trenja med vrtenjem. Z lesnima vijakoma, ki sta spredaj pod mostom, pa reguliram višino stičišča tirnic, ki prihajajo do jaška. Najprej moram zvišati osnovo mostu s 3 mm izoflorom:
Slika

Izoflor je prilepljen z mizarskim lepilom, ki tega materiala ne topi. Potem sem na vsako stran tirnice prilepil še ozka trakova 3 mm izoflora, da sem izničil višino pragov:
Slika

In za konec sem razrezal in obdelal deske, s čimer sem izenačil nivo zgornjega roba tirnice na premičnem mostu:
Slika

Tirnice, ki bodo na diorami, sem moral ponekod še prirezati, saj segajo čez rob plošče oz. predaleč v notranjost jaška za premični most. To opravim z mini ročnim vrtalnikom v katerega vpnem rezilno ploščo in je delo opravljeno hitro ter brez težav. Opravil sem še barvanje nosilne topolove deske, z vseh strani in s pragovi vred. Barval sem z barvo za beton, ki pa se suši precej dlje, kot navadna akrilna barva. Za barvanje večje površine odlično služi navaden malce širši čopič, ki ga po končanem delu operem z mlačno tekočo vodo:
Slika

Vsa pobarvana plošča z zgornje strani pa je sedaj taka:
Slika
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: diorama 0n30

Odgovor Napisal/-a volkun »

Sedaj lahko točno izmerim minimalne predpisane razdalje za sistem 0n30 in dodam potrebne trakove iz strodura. Najprej sem napravil šablone iz pisarniškega papirja in poizkušal. Ko je bila šablona ustrezna in ko se je prilegala že izdelanemu delu diorame, sem obdelal že izrezane trakove stirodura in jih prilepil k diorami. nato pa seveda obarval z isto, betonsko barvo:
Slika

Hkrati sem z navadnimi akril barvami obarval tudi notranji del jaška za premični most, ki je v betonski barvi (ne z barvo za beton, ki je povsem nekaj drugega!). Barvanje jaška sem čez približno eno uro ponovil. Nadaljeval sem z osnovno barvo lesenih pragov, v tem primeru z vodo zelo redčena akrilna siva barva. Odprtino - jašek pol okretnice sem zaščitil s pisarniškim listom (rdeč črtkan okvir), da pač ne popacam notranjosti:
Slika

Ko se je prvi premaz osušil, sam nadaljeval z redčeno bež barvo. Pragovi se suše, jaz pa sem izrezal prostorske šablone, kjer bodo stale zgradbe in ostali material. Označil sem jih s črkami od A do C. Najprej na desnem delu, kjer bo v sektorju A stal premogovnik in čez progo pomožni prostor (B):
Slika

Nato še šablona za sektor C, tik pred jaškom pol okretnice, kjer bo podest oz. nakladalna rampa z manjšim skladiščem:
Slika

Med pragovi sem s flomastrom zarisal krožce, ki označujejo lokacijo fiksirnih žebljev (!) in luknje za dovodne žičke. Kaj so fiksirni žeblji? Vse tirnice na diorami 0n30 bodo med sabo spajkane. Da zagotovim stabilnost po X in Y osi (torej levo / desno in naprej / nazaj) sem na nekaterih mesti na spodnjo stran tirnice prispajkal tanke jeklene žebljičke. Modri puščici označujeta spjakan spoj tirnic in rdeči puščici fiksirna žebljička:
Slika

In poskusno postavljanje proge z žebljički na lesene pragove:
Slika

Dela z dioramo res v izobilju, saj je vse izdelano ročno :D
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: diorama 0n30

Odgovor Napisal/-a volkun »

Pripravil sem podložne plošče na mestih, kjer bodo stale zgradbe. Te plošče so seveda izoflor, debeline 3 mm (svetlo zelen plošče na diorami). Poskusno sem jih postavil na dioramo in nato na določenih mestih obrusil robove, da bo prehod na osnovno ploščo čim manj strm:
Slika

Na vrsti je barvanje izoflor plošč z belo barvo za beton. Ko bodo suhe, jih prilepim na stirodurno osnovo. med tem poskušam dokončati premični most. Naspajkal sem dve mehki žički za dovod toka na most. Vrtilni vijak sem vlepil v vgreznjeno luknjo z lepilom 3M in drži odlično! In z lesom sem "oblekel" še zgornji del, tik pod deskami ob progi. Še pred tem, pa sem desko mostu (topol 15 mm) 2 x obarval z betonsko akril barvo:
Slika

Osnovna barva desk na mostu in okrog njega je umazano bela, z rdeče rjavimi odtenki na spojih, pri žebljih in na konceh desk:
Slika

Deske sem na konceh tudi malce "pokrtačil" s kovinsko ščetko. S tem dosežemo videz obrabljenosti robov deske. In še poskusna postavitev premičnega mostu v jašek pol okretnice:
Slika

Tirnice so med sabo spajkane. Fiksirni žebljički so na svojih mestih. To pomeni, da lahko tirnice obarvam. Tokrat to ne bo barva, kot je v naših krajih in bližnji okolici, ampak povsem drugačna, svetla, peščena barva. Zmešal sem tri različne akrilne barve in nastalo je to, kar je na sliki:
Slika

Poskusna postavitev proge na lesene pragove in takoj zatem pritrjevanje. Na nekaj mestih sem s kapljico 3M lepila pritrdil tirnice na pragove, sicer pa progo zelo dobro drže žebljički! In poskusno sem vstavil še žebelj za pritrjevanje proge na prag (v rdečem krožcu):
Slika
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: diorama 0n30

Odgovor Napisal/-a volkun »

Na vrsti je jašek pol okretince. Na nekaterih delih bo jašek z notranje strani obdan z deskami, ki ga varujejo pred vsipom materiala od zunaj. Stebre sem izdela iz 5 x 2 mm smrekove letvice, deske pa so že standarde brezove "kafe palčke". Vse sestavne dele sem prirezal na ustrezne mere in obarval z zelo redčeno akrilno svetlo sivo barvo (voda : barva = 7:1). Moj način barvanja lesa: les premažem z vodo na vseh straneh, tudi robove. Pripravim na papirju vodo in nekaj kapljic barve. Les barvam ko je še moker in sicer vse strani naenkrat. Ko se barva osuši, po potrebi postopek ponovim, ali dodam kakšen pigment (stvar želja in okusa). In če želim še svetlejši odtenek, deske enostavno zelo na rahlo pobrusim s smirkovim papirjem 8) :
Slika

Deske sem prilepil na notranjo stran jaška z 3M lepilom (s tem namenom je tudi jašek 2 x prebarvan, da ga lepilo ne razjeda - stirodur!). Najprej daljša stran jaška ob kateri so trije kompleti desk (rdeče puščice) in ob kateri bo kasneje manjša vzpetina polna peska in zemlje . . .
Slika

Nato še stran jaška do katere pripelje ozkotirna proga. Tukaj sta dva kompleta desk:
Slika

In še stebri, ki deske drže na svojih položajih:
Slika

Diorama 0n30 dobro napreduje :D
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: diorama 0n30

Odgovor Napisal/-a volkun »

Tako, osnova je izdelana! Sedaj pa precej zahteven del: izdelava zgradb, kar pomeni, da bom moral tudi načrte izrisati sam. Zakaj? Zato: ameri imajo mere, ki so podane na načrtih, v merilu 1:1!?. Precej časa sem porabil, ko sem raziskoval njihov način risanja in branja načrtov. Merske enote me ne motijo, je pa težava, ko je treba vse preračunavati in še večji kaos je, ko je na enem načrtu mera v decimalkah, na drugem pa v tisočinkah! Skratka mala katastrofa. Najlaže bi bilo kupiti KIT komplete. Plastični izdelki so dokaj poceni ampak mi sploh niso všeč, leseni imajo pa LESENO ceno. In za povrh vsega, zelo rad delam z lesom. Lahko bi si z USA načrti pomagal, če bi imel njihov razmernik - pa ga žal nimam, oz. imam metričnega.
Torej samogradnja v merilu 1:48 dobesedno od A do Ž; to pa bo veselja in čas bo letel, da bo kaj! Najprej je na vrsti podest, ki istočasno služi kot nakladalno / razkladalna rampa in je postavljen med progo in pol okretnico. Torej je v že prej omenjen prostorski sektor C.
Z ene strani bodo na podest vodile stopnice, na nasprotni strani pa bo manjša lesena zgradba, ki služi kot skladišče. Tudi podest bo lesen in sicer vsa konstrukcija od tal do vrha. Napravil sem načrt, glede na razpoložljiv prostor, ki ga pa ni v izobilju (to je namreč merilo 1:48!). Kot nosilni stebri in prečni nosilci, bo služila balsa 5 x 5 mm, ki sem jo razrezal in nežno obrusil:
Slika

Nato sem poskusno postavil elemente na načrt, ter zarisal smer poteka diagonalnih povezav med stebri (glej puščice):
Slika

Sledilo je leplenje nosilne konstrukcije. Lepil sem z mizarskim lepilom:
Slika

Z delom na diorami sem začel 12.marca 2021 in dobra stran pri tej samogradnji je, da imam večino materiala doma, le nekaj dodatnih balsinih letev sem dokupil in dva tovorna vagona (Bachmann), dva vagona naložena z debli pa že imam (Mehano Spectrum), zamenjati jima moram spenjače s Kadee.
Spodnji, nosilni del podesta, je potrebno še sestaviti v celoto. Za to sem pripravil vezne diagonalne letve iz balse 3 x 1,5 mm in začel z najkrajšim podporjem:
Slika

Vsako vzdolžno podporje je med sabo neodvisno povezano:
Slika

Ko sem končal s podporami, sem le te še povezal med sabo in nastala je nosilna konstrukcija podesta. vse je lepljeno z Mekol lepilom:
Slika

Upodobil sem tudi žeblje, ki so na spojih diagonale s stebrom (mehak svinčnik) 8)
Slika

Nato pa še barvanje. Najprej z zelo redčeno sivo barvo, nato pa še en zelo tanek premaz z malo manj redčenim svetlo sivim akrilom:
Slika
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: diorama 0n30

Odgovor Napisal/-a volkun »

Sledila je izdelava pokrivnih desk, ki bodo pritrjene na podest. Te sem izdelal iz "kafežlic". Po načrtu sem jih razrezal na ustrezen dolžine, na konceh malce postrgal s kovinsko ščetko in namočil v mlačno vodo. Vseh deska je natanko 20 in sicer treh različnih dolžin , odvisno od položaja:
Slika

Čez nekaj minut sem še mokre deske obarval, spet z zelo redčeno akrilno barvo - sivo in to na obeh straneh, kot tudi vse robove. mogoče je bil potreben še kak popravek in sledilo je sušenje. Po sušenju pa sem vsak desko posebej zelo na rahlo in z občutkom pobrusil z brusilno deščico za negovanje nohtov (se odlično obnese!). S tem sem nianso precej osvetlil. podest sem postavil na dioram v sektor C in za poskus začasno položil deske nanj. Za potrebe točnega položaja podesta, sem v jašek vstavil premični most in na tir postavil vagon naložen s hlodi:
Slika

Šablona prostega profila predpisuje razdaljo me središčnico proge in robom podesta z 34,9 mm. V mojem primeru je razdalja malce večja: 38 mm:
Slika

To je namenoma, zaradi pretovarjanja težjih tovorov, ki bodo z vagona nameščeni pred podest in ne nanj. Še podest z druge strani:
Slika

In ogled s tretje strani:
Slika

Natančno sem namestil podporje podesta in zarisal njegov položaj. Na rob podesta sem prilepil dve deski, ostale pa odstranil. Na vrsti je leplenje podesta na podlago. Kot lepilo spet služi Mekol.. Z razlogom sem pritrdil samo dve deski na konstrukcijo: namreč nemogoče je podlago posipati, če bi bile pritrjene vse deske. Torej po leplenju konstrukcije podesta, je sledil posip z zemljo v dveh odtenkih in nato še s finim svetlim peskom. Pod podest sem dodal še dve večji veji in ena je vidna takoj na začetku. Veje sem nabral zunaj okrog raznih vrst grmovja in nizkega drevja - ležijo po tleh in ni potrebno delati škode s trganjem ali lomlenjem vej z dreves :D
Slika
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: diorama 0n30

Odgovor Napisal/-a volkun »

Dostop na podest je možen prek stopnic, ki bodo lesene, kot vse ostalo. Najprej načrt - torej preračunavanje, iskanje vzorcev na usa maketah in risanje shem. Izbral sem vrsto stopnic, ki so najbolj množično zastopane pa še enostavne za izdelavo. Za osnovni stranici sem izbral balso s profilom 10 x 3 mm, vezni prečki sta prav tako iz balse 3 x 1,5 mm in stopnice so iz breze 6 x 1,5 mm:
Slika

Izreze sem napravil z ročno žagico, in dokončno oblikoval s trikotno modelarsko pilico. Levi kos balse je surov neobdelan in desni že izrezan, vendar po višini še ni določen:
Slika

Končna obdelava bočnih stranic in sestavljanje / leplenje ogrodja stopnic in še prilepljene štiri deske:
Slika
Pomembno: letnice bočnih stranic naj bodo vzdolžne oz. pod kotom, kot tečejo stopnice. To namreč zelo zmanjša možnost zloma balse pri obdelavi z orodjem 8)

Preden sem stopnice dokončno pritrdil na dioramo, sem prilepil vse deske na ogrodje podesta. Sledilo je barvanje stopnic, ki so tokrat precej temnejše, kot ostali les, ki je že na diorami:
Slika

Še pogled z drugega zornega kota:
Slika

Stopnice so povsem preprosto prislonjene ob konstrukcijo podesta in prilepljene nanjo, kot tudi v tla. Nato sem robove desk na stopnicah rahlo obrusil in s tem ponazoril obrabljenost.
Zaradi dela s posipnim materialom in ponekod ponovnim barvanjem, sem stranice jaška s pol okretnico zaščitil z izoflor ploščo in upogljivimi trakovi, ki delujejo kot vzmet in zadovoljivo pritisnejo ploščo ob steno jaška:
Slika

Omeniti moram še, da so pragovi visoki 5 mm, kar je precej in je proga vidno dvignjena nad ploščo. tako bo tudi ostalo, saj so ozkotirne proge na zahodu postavljali za določen čas! Le kjer je nujno potrebno, sem med pragove prilepil izravnavo - 3 mm izoflor, ki to višinsko razliko občutno zmanjša. Dela je precej s temi polnili, saj je razdalja med pragovi skoraj povsod različna + / - 0,5 do 2,5 mm. Robove plošč izoflora sem zalil z lepilom Mekol, kar je vidno tudi na slikah. Enako sem napravil z manjšimi vdolbinami ali razpokami.
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: diorama 0n30

Odgovor Napisal/-a volkun »

Če bom zadovoljen s končno podobo diorame, imam v načrtu ozkotirnico podaljšati še z dvema segmentoma in v končni podobi bo tloris tvoril obliko črke U. Sicer pa je to "prva vaja" zame v tem sistemu. Kot sem že omenil, bo ta diorama pritrjena na steno 45 cm nad dioramo 1960a. Torej maketa nad maketo - spet ameriška izpeljanka. Spodaj je zamegljen idejni osnutek razširitve, nekoč v prihodnosti . . .
Slika
V sredini slike je orientacijski rumen tloris makete z osnovnimi merami.

Mogoče bi za lažjo predstavo malce podrobneje opisal sistem ozkotirnih modelnih železnic v segmentu 0 s trinim razmikom 16,5. Kajti znotraj tega segmenta so tri različne skupine:
a) merilo 7 mm, ki je v razmerju 1:43,5 - oznaka 016,5 oziroma 2 ft 4 in (2 foot 4 inch) ali v metričnem načinu tirni razmik 711 mm
b) merilo 0, ki je v razmerju 1:45 - oznaka 0e s tirnim razmikom 750 mm
c) merilo 1/4", ki je v razmerju1:48 - oznaka 0n30, 2 ft 6 in, ali v metričnem načinu tirni razmik 762 mm
Malce zapleteno in potrebno je prebrati nekaj čtiva, da se znajdemo v tej "paleti" različnih merskih sistemov in označb . . . Sicer pa segment 0 vsebuje še deset različnih podskupin (če koga zanima, naj se poda v širjave medmrežja 8).

Na vrsti je malo bolj zapleten projekt: načrt in izdelava zgradbe v merilu 1:48. Nekaj mer lahko razberemo iz druge slike, ki je na prvi strani te teme. Za vse ostalo pa sem moral mere preračunati in seveda upoštevati USA način in standarde, kolikor je pač mogoče. Zato sem najprej napravil manjšo stavbo - skladišče, ki bo stalo na tovornem podestu s precej skromnimi merami, kajti na podestu ni prostora v izobilju. . Ker je prostora bol malo, bodo tudi vrata temu prilagojena, torej drsna. In še pri tem sem našel najbolj ugodno različico: drsna vrata bodo na notranji strani objekta :)
. . . sicer pa je vse tako ali drugače postavljeno samo za kratek čas in bo po zaprtju izkoriščenega rudnika odstranjeno, s progo vred . . .
Načrt sem pripravljal, preračunaval in opravil izmere na papirni šabloni ves dan. Nosilno ogrodje bo iz smrekovih letev 2 x 2,5 mm. Proti večeru sem napravil čistoris (končni načrt), pripel list - načrt na debelo stirodur ploščo in nanj pomožne šablone (3 mm izoflor) za leplenje okvira:
Slika

Vogali letev so leplejeni z M3, pozneje pa je vse prelepljeno še z Mekol lepilom. Za pravokotnost sem si pri sestavljanju pomagal z rezilno podlogo in izoflor koščki:
Slika

Zlepljeno ogrodje; z modro črtkano linijo je označen položaj vrat in okna:
Slika

Za ostrešno ogrodje pa sem uporabil balsa letve 3,5 x 1,5 mm, ki sem jih primerno obdelal in napravil kotne izreze:
Slika

Naslednja slika predstavlja končano leseno ogrodje majhnega skladišča. Sledi priprava strešne kritine . . .
Slika
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: diorama 0n30

Odgovor Napisal/-a volkun »

Zadnja stran skladišča bo povsem prekrita z deskami in oblikoval sem jih po profilu strehe. Srednja letev je ožja, saj istočasno služi kot diletacija med levim in desnim delom:
Slika

Običajen postopek: razrez desk, močenje z vodo in barvanje z vseh strani. Obarval sem tudi ogrodje skladišča:
Slika

Strešna konstrukcija je najprej prekrita z 1 mm balso in obarvana:
Slika

Poskusno "oblačenje" stavbe z deskami. V notranjosti stavbe je kovinski meter, ki služi kot stabilizacijska utež - stavba je lesena, torej lahka in ne miruje, kadar motovilim s prsti okoli nje :D
Slika

Končno barvanje desk za streho na levi in deske za stene na desni (strešne deske imajo svetlejši odtenek):
Slika
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: diorama 0n30

Odgovor Napisal/-a volkun »

Deske so pritrjene na streho. Po slemenu pa je kot tesnilo razpeljana strešna lepenka (fin smirkov papir, ki je bil v vodi namočen cca. 30 minut - da se je dobro omehčal). Ves material je na streho lepljen z lepilom 3M:
Slika

Precej časa je vzelo "nabijanje" desk na vse štiri stene stavbe in sedaj je podoba skladišča že drugačna:
Slika

Notranjost stavbe sem še enkrat rahlo obarval. Nato je na vrsti zahtevnejši del: drsne letve za vrata v notranjosti. V ta namen služijo smrekova letev (1,3), kot tudi balsina (2), vse v rdečem ovalu:
Slika

S tako postavitvijo letev je nastal utor, v katerem drse vrata - enostavno in zanesljivo . Napravil sem še prečko v okenski odprtini; letev 0,5 x 0,3 mm:
Slika
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: diorama 0n30

Odgovor Napisal/-a volkun »

Sledila je izdelava vrat, notranjega okenskega okvira s šipo (PVC folija) polica, ki je na zadnji notranji steni skladišča in kljuka za drsna vrata (prirejena pisarniška sponka), ki bo v tem primeru samo na zunanji strani vrat.
Slika

Vrata so z notranje strani okrepljena z "Z" postavljenimi letvami (balsa). Vrata so namreč debela samo 1mm! Pripravil sem tudi naletno letev, ki bo tik pred koncem vrat in na katero bosta pritrjena kljuka in ročaj:
Slika

Levo kljuka (3 mm dolga bucika z glavo), desno ročaj za drsna vrata na zunanji strani:
Slika

Notranji okenski okvir iz balse 0,7 x 1,0 mm s folijo:
Slika

Pogled v notranjost stavbe:
Slika

Na zadnjo steno je pritrjena polica:
Slika

Seveda hiše takrat niso bile izolirane in taki enostavni industrijski objekti so imeli deske samo na zunanji steni. Dobro so vidne špranje med pokončnimi deskami, skozi katere uhaja svetloba (zgornja slika).
Tudi drsna vrata so v utorih in lepo drsijo sem ter tja. Še zadnje delo na zunanjosti zgradbe: zunanji okenski okvir:
Slika

In končna podoba skladišča (usa: storehouse) na podestu, z drsnimi vrati in zunanjim okenskim okvirjem:
Slika
Uporabniški avatar
volkun
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 598
Pridružen: 01.03.2009, 21:54
Kraj: Velenje

Re: diorama 0n30

Odgovor Napisal/-a volkun »

Podest je od sredine proge odmaknjen 38 mm. Torej več, kot bi lahko bil. To pa z razlogom: težki tovori ne bodo odloženi na podest, ampak pred njim. To pomeni med podest in progo - na tla. Ker so tla zemlja in pesek, bo na to mesto potrebno položiti deske:
Slika

Razdalja (a) med podestom in odprtino tovornega vagona znaša cca 13 mm:
Slika

Za premostitev med vagonom in podestom, sem izdelal premično / prenosno rampo iz treh desk in dveh ožjih letev:
Slika

Končna podoba prenosne rampe je na naslednji sliki (rumen oval). Nad to rampo bom pozneje prilepil tablo z ustreznim napisom: kaj to je, čemu služi in kje mora biti!
Slika

Pri podrobnem pregledu slike ugotovimo, da je proga opremljena že tudi z žeblji za pritrditev tirnic (trenutno vsak drugi prag). Na tleh so tudi vse potrebne deske (lepljene z lepilom 3M):
Slika

Premična rampa v svoji operativni nalogi; naslonjena na rob vagona in na rob nakladalne rampe. Dve prečni letvi pod premično rampo preprečujeta zdrs z vagona ali rampe. Prvi pogled:
Slika

in drugi pogled:
Slika
Odgovori