diorama 0n30 - N.G.R.R.
diorama 0n30 - N.G.R.R.
Spet sem brskal in urejal "železniško modelarsko skladišče" in naletel na kopico zanimivih in predvsem novih artiklov: od H0 tirnic Atlas, H0 zgradb v KIT izvedbi DPM, N zgradb v KIT izvedbi DPM, materiala za oblikovanje in detajliranje pokrajine in še in še . . .
Hmmm, torej kaj storiti s tem materialom? Že od nekdaj me draži misel na izgradnjo manjše diorame v večjem merilu, npr. 1:48, za katero lahko uporabim tire Atlas. Že pred časom sem napravil nekaj podrobnejših načrtov v tem merilu oz. sistemu 0n30 (nič-en-trideset), kot ga imenujejo američani in uporablja tirno širino 16,5 mm kajti predstavlja ozkotirnico v merilu 0 (nič). Ogromno oznak in številk, ampak to v tem trenutku ni pomembno. Kogar zanima, bo na spletu našel ustrezno razlago in se podrobneje seznanil s tem zapletenim načinom in pomenom sistemov v malih železnicah. Skratka, merilo 1:48 mi bo omogočalo izdelati precej več in boljše detajle, kot merilo 1:87 - moje roke so že malce nerodne in oči precej slabovidne
Kot vedno, najprej koncep:
- ozkotirnica bo predstavljala transportno progo za prevoz rude iz manjšega rudnika in potrebnega materiala ter orodja do rudnika
- uporaba H0 tirnic Atlas s kodo 100
- vozni park bo Mehano, Bachmann in še kaj
- vse zgradbe v samogradnji !
- DCC upravljanje vožnje
To je vodilo, ki je bilo osnova za načrt diorame. Kot že znano, sem pristaš zidnih maket in tudi v tem primeru ne bo nič drugače. Diorama bo pritrjena na zid in sicer nad vzhodni segment H0 makete 1960a
Z umeščanjem ne bo težav, enostavno bo diorama nataknjena na dve zidni konzoli (kot je v primeru makete 1960a) in jo bom lahko prenašal kamorkoli in kadarkoli, tudi na srečanja malih železnic, ki jih že nestrpno pričakujemo.
Idej za načrt je bilo kar precej in najprej sem dimenzijsko omejil nosilno ploščo, potem pa ročno skiciral potek proge. To nikakor ni enostavno, saj so standardi in prosti profil popolnoma nekaj drugega, kot v manjših merilih. Vsekakor potrebujemo šablono svetlega profila, ki je na naslednji sliki. To je predloga po NMRA standardu in sicer za klasične modele 0n30, ki so deljeni v tri razrede: starejši modeli, klasični in sodobni modeli
In še pomoč pri načrtovanju zgradb:
Tirni polmeri so, kot povsod, odvisni od voznega parka. Na diorami N.G.R.R. (beri enđi rejlroud) pa bo najmanjši tirni polmer 38 cm! Kot sem že omenil, bo začetni vozni park Mehano (sem našel dva vagona serije Spectrum) delane za amekrikance in Bachmann. Bo pa vsekakor tudi nekaj samogradnje
In nastal je tale idejni načrt:
Toliko za uvod in dobrodošli ozkotirničarji!
Hmmm, torej kaj storiti s tem materialom? Že od nekdaj me draži misel na izgradnjo manjše diorame v večjem merilu, npr. 1:48, za katero lahko uporabim tire Atlas. Že pred časom sem napravil nekaj podrobnejših načrtov v tem merilu oz. sistemu 0n30 (nič-en-trideset), kot ga imenujejo američani in uporablja tirno širino 16,5 mm kajti predstavlja ozkotirnico v merilu 0 (nič). Ogromno oznak in številk, ampak to v tem trenutku ni pomembno. Kogar zanima, bo na spletu našel ustrezno razlago in se podrobneje seznanil s tem zapletenim načinom in pomenom sistemov v malih železnicah. Skratka, merilo 1:48 mi bo omogočalo izdelati precej več in boljše detajle, kot merilo 1:87 - moje roke so že malce nerodne in oči precej slabovidne
Kot vedno, najprej koncep:
- ozkotirnica bo predstavljala transportno progo za prevoz rude iz manjšega rudnika in potrebnega materiala ter orodja do rudnika
- uporaba H0 tirnic Atlas s kodo 100
- vozni park bo Mehano, Bachmann in še kaj
- vse zgradbe v samogradnji !
- DCC upravljanje vožnje
To je vodilo, ki je bilo osnova za načrt diorame. Kot že znano, sem pristaš zidnih maket in tudi v tem primeru ne bo nič drugače. Diorama bo pritrjena na zid in sicer nad vzhodni segment H0 makete 1960a
Z umeščanjem ne bo težav, enostavno bo diorama nataknjena na dve zidni konzoli (kot je v primeru makete 1960a) in jo bom lahko prenašal kamorkoli in kadarkoli, tudi na srečanja malih železnic, ki jih že nestrpno pričakujemo.
Idej za načrt je bilo kar precej in najprej sem dimenzijsko omejil nosilno ploščo, potem pa ročno skiciral potek proge. To nikakor ni enostavno, saj so standardi in prosti profil popolnoma nekaj drugega, kot v manjših merilih. Vsekakor potrebujemo šablono svetlega profila, ki je na naslednji sliki. To je predloga po NMRA standardu in sicer za klasične modele 0n30, ki so deljeni v tri razrede: starejši modeli, klasični in sodobni modeli
In še pomoč pri načrtovanju zgradb:
Tirni polmeri so, kot povsod, odvisni od voznega parka. Na diorami N.G.R.R. (beri enđi rejlroud) pa bo najmanjši tirni polmer 38 cm! Kot sem že omenil, bo začetni vozni park Mehano (sem našel dva vagona serije Spectrum) delane za amekrikance in Bachmann. Bo pa vsekakor tudi nekaj samogradnje
In nastal je tale idejni načrt:
Toliko za uvod in dobrodošli ozkotirničarji!
Zadnjič spremenil volkun, dne 18.04.2021, 14:28, skupaj popravljeno 2 krat.
Re: N.G.R.R.
Določil sem mere osnovne plošče, ki bo kot po navadi, topolova vezana plošča debeline 15 mm. Sicer pa v tlorisu meri plošča 108 x 26 cm - brez tirne kasete, meri v dolžino 30,5 cm. Tirna kaseta je odstranljiva - kot že ime samo pove in služi, kot podaljšek prvemu tiru, oz. kot sestavljalni tir s kapaciteto ene lokomotive in enega vagona. Enake velikosti, kot je nosilna - osnovna plošča, je tudi stirodur, ki služi za tirno podlago in osnova za oblikovanje pokrajine:
Stirodur sem prilepil z mizarskim lepilom Mekol. Čez noč sta se plošči med sabo dobro sprijeli in nadaljeval sem z zarisovanjem minimalne dovoljene oddaljenosti od roba plošče. V rdečem krožcu sem označil orientacijske strani L = levo, R = desno:
Nato sem po načrtu poskusno položil tirnice na dioramo. V levem kotu zgoraj, je zarisan položaj premičnega mostu, recimo temu pol okretnica (?). Kdo pozna pravi izraz, na dan z besedo.
Videti je, da je sprednji rob, glede na progo, precej ožji, kot določa zarisana črta . . . Ker sem pač uporabil standardne tirnice in ne upogljivih, je to največ, kar lahko iztržim s to postavitvijo. Torej bom sprednji rob malce povečal. Kako? Tako, da bom dodal 3 cm širok stirodur po vse dolžini - spredaj Ta trak sem enostavno odrezal z ostrim olfa nožem ob pomoči kovinskega tračnega merila:
Stirodur sem prilepil z mizarskim lepilom Mekol. Čez noč sta se plošči med sabo dobro sprijeli in nadaljeval sem z zarisovanjem minimalne dovoljene oddaljenosti od roba plošče. V rdečem krožcu sem označil orientacijske strani L = levo, R = desno:
Nato sem po načrtu poskusno položil tirnice na dioramo. V levem kotu zgoraj, je zarisan položaj premičnega mostu, recimo temu pol okretnica (?). Kdo pozna pravi izraz, na dan z besedo.
Videti je, da je sprednji rob, glede na progo, precej ožji, kot določa zarisana črta . . . Ker sem pač uporabil standardne tirnice in ne upogljivih, je to največ, kar lahko iztržim s to postavitvijo. Torej bom sprednji rob malce povečal. Kako? Tako, da bom dodal 3 cm širok stirodur po vse dolžini - spredaj Ta trak sem enostavno odrezal z ostrim olfa nožem ob pomoči kovinskega tračnega merila:
Re: diorama 0n30 - N.G.R.R.
Tirna situacija bo, kakršna je bila načrtovana, torej lahko napravim obris ob straneh vseh tirov. In tudi izrez za pol okretnico. Po manjših dimenzijskih popravkih, sem stirodur razrezal, kot je bilo zamišljeno:
Še enkrat sem poskusno sestavil vse dele stirodura in potem premazal z lepilom Mekol, počakal neka minut in zlepil ter seveda ustrezno obtežil - predvsem na vogalih oz. okrog vseh odprtin. označeno je tudi vrtišče premičnega mostu na osnovni plošči (glej levo v jašku za pol okrtenico je krožec s križcem)
Atlasove tirnice so sicer prave višine (code 100), pragovi pa so smešni in preveč skupaj, pa še prekratki in preozki in . . . Torej bo potrebna predelava. Opravil sem nekaj izračunov in meritev ter na tej osnovi napravil načrt v merilu 1:48, kakšni bodo pragovi in kako bodo razporejeni:
Vsekakor bodo pragovi leseni . Torej plastika stran, saj nikakor ne paše na dioramo N.G.R.R., ki bo ponazarjala začetek prejšnega stoletja cca. 1900. Razdalja med pragovi bo od 22 do 30 mm (ni kritično). In poskusno sem na delu proge odstranil nekaj tovarniških prgov in na njihovo mesto vstavil smrekovo letvico 5 x 2 x 37 mm. Tirnice bo treba na pragove pritrditi in za to sem napravil "žeblje" iz pisarniških sponk, kakršne so na sliki desno. Spnke sem razrezal na pol in nato odščipnil še deček, da ostane samo majhna krivina, ki drži tirnico na prag. Daljši del pa porinem z izvijačem v prag in to je vsa umetnost.
Še več pragov sem nadomestil z lesenimi in po progi zapeljal kovinska kolesa (H0):
Še enkrat sem poskusno sestavil vse dele stirodura in potem premazal z lepilom Mekol, počakal neka minut in zlepil ter seveda ustrezno obtežil - predvsem na vogalih oz. okrog vseh odprtin. označeno je tudi vrtišče premičnega mostu na osnovni plošči (glej levo v jašku za pol okrtenico je krožec s križcem)
Atlasove tirnice so sicer prave višine (code 100), pragovi pa so smešni in preveč skupaj, pa še prekratki in preozki in . . . Torej bo potrebna predelava. Opravil sem nekaj izračunov in meritev ter na tej osnovi napravil načrt v merilu 1:48, kakšni bodo pragovi in kako bodo razporejeni:
Vsekakor bodo pragovi leseni . Torej plastika stran, saj nikakor ne paše na dioramo N.G.R.R., ki bo ponazarjala začetek prejšnega stoletja cca. 1900. Razdalja med pragovi bo od 22 do 30 mm (ni kritično). In poskusno sem na delu proge odstranil nekaj tovarniških prgov in na njihovo mesto vstavil smrekovo letvico 5 x 2 x 37 mm. Tirnice bo treba na pragove pritrditi in za to sem napravil "žeblje" iz pisarniških sponk, kakršne so na sliki desno. Spnke sem razrezal na pol in nato odščipnil še deček, da ostane samo majhna krivina, ki drži tirnico na prag. Daljši del pa porinem z izvijačem v prag in to je vsa umetnost.
Še več pragov sem nadomestil z lesenimi in po progi zapeljal kovinska kolesa (H0):
Re: diorama 0n30 - N.G.R.R.
Hmmm, ni slabo, še vedno pa nisem zadovoljen! Za drug poskus sem iz balsove letvice s presekom 5 x 5 mm odrezal nekaj novih pragov in jih začasno razporedil po diorami poleg proge. S flomastrom sem označil položaj, kjer bo prag prilepljen na podlago:
No sedaj je stvar že bolj realistična. To pomeni, da smrekove letvice 5 x 2 mm odpadejo in bodo pragovi izdelani iz balsovih letvic 5 x 5 mm . Napravil sem jih 100, za kar sem potreboval cca. eno uro dela. Razrezal sem jih z ročno modelarsko žagico, za rezanje z nožem so predebele. Nato pa sem jih zelo na rahlo še obrusil.
Točno na zarisan položaj sem nanesel malo debelejšo plast mizarskega lepila (rdeče puščice) in čez približno 5 minut na ta mesta prilepil pragove:
S tirov sem odstranil vse PVC pragove, ostali samo samo na začetku in koncu, da proga ne razpade! Poskusna postavitev na dioramo:
In še testna vožnja z "referenco", ki je v tem primeru podstavni voziček nekega H0 vagona:
Referenca se gladko pomika po tirh, ki pa še seveda niso pritrjeni na pragove.
No sedaj je stvar že bolj realistična. To pomeni, da smrekove letvice 5 x 2 mm odpadejo in bodo pragovi izdelani iz balsovih letvic 5 x 5 mm . Napravil sem jih 100, za kar sem potreboval cca. eno uro dela. Razrezal sem jih z ročno modelarsko žagico, za rezanje z nožem so predebele. Nato pa sem jih zelo na rahlo še obrusil.
Točno na zarisan položaj sem nanesel malo debelejšo plast mizarskega lepila (rdeče puščice) in čez približno 5 minut na ta mesta prilepil pragove:
S tirov sem odstranil vse PVC pragove, ostali samo samo na začetku in koncu, da proga ne razpade! Poskusna postavitev na dioramo:
In še testna vožnja z "referenco", ki je v tem primeru podstavni voziček nekega H0 vagona:
Referenca se gladko pomika po tirh, ki pa še seveda niso pritrjeni na pragove.
Re: diorama 0n30 - N.G.R.R.
Še razlika med obema vrstama pragov:
Med tem sem nanesel lepilo povsod, kjer bodo leseni pragovi, razen pod kretnicami ne. Tam je zadeva zaradi gibljivih ostric malce drugačna in bodo temu prilagojeni tudi leseni pragovi v kombinaciji z originalnimi PVC:
Sedaj je čas za premični most, na katerem bo ostala tirnica v svoji originalni izvedbi, saj bodo vsi pragovi pokriti z deskami - ta pravimi, ne imitacijo Torej bo dolžina proge / premičnega mostu enaka dolžini tira 9" (devet inč). In še razporeditev tirov z njihovimi gabariti (številke in črke v rumeni barvi), če bo komu v pomoč ali navdih . . .
PS: uporabljam kar ameriške oznake, saj modeliram ameriško ozkotirnico. Legenda: LH = leva kretnica, RH = desna kretnica, R = radij v inčih
Za osnovo mostu sem uporabil topolovo vezano ploščo debeline 15 mm. Na enem skrajnem robu je luknja za vrtilni vijak in še ena manjša za dovod žičk, ki električno napajajo most - slika z zgornje strani:
S spodnje strani sta malce od drugega roba mostu privijačena dva lesna vijaka s polkrožnima glavama. Ta zagotavljata drsenje mostu v jašku pol okretnice (preizkušeno in deluje odlično, brez zatikanja). polkrožni glavi vijakov sem še malenkost obrusil, da sem zgladil ostre robe. Na desni strani pa je viden vrtilni vijak M4 x 50 mm in za njim še luknja za dovodni žički:
Most sem začasno pritrdil v jašek pol okretnice in večkrat preskusil premik levo / desno in prazen ter obremenjen z vagonom.
Med tem sem nanesel lepilo povsod, kjer bodo leseni pragovi, razen pod kretnicami ne. Tam je zadeva zaradi gibljivih ostric malce drugačna in bodo temu prilagojeni tudi leseni pragovi v kombinaciji z originalnimi PVC:
Sedaj je čas za premični most, na katerem bo ostala tirnica v svoji originalni izvedbi, saj bodo vsi pragovi pokriti z deskami - ta pravimi, ne imitacijo Torej bo dolžina proge / premičnega mostu enaka dolžini tira 9" (devet inč). In še razporeditev tirov z njihovimi gabariti (številke in črke v rumeni barvi), če bo komu v pomoč ali navdih . . .
PS: uporabljam kar ameriške oznake, saj modeliram ameriško ozkotirnico. Legenda: LH = leva kretnica, RH = desna kretnica, R = radij v inčih
Za osnovo mostu sem uporabil topolovo vezano ploščo debeline 15 mm. Na enem skrajnem robu je luknja za vrtilni vijak in še ena manjša za dovod žičk, ki električno napajajo most - slika z zgornje strani:
S spodnje strani sta malce od drugega roba mostu privijačena dva lesna vijaka s polkrožnima glavama. Ta zagotavljata drsenje mostu v jašku pol okretnice (preizkušeno in deluje odlično, brez zatikanja). polkrožni glavi vijakov sem še malenkost obrusil, da sem zgladil ostre robe. Na desni strani pa je viden vrtilni vijak M4 x 50 mm in za njim še luknja za dovodni žički:
Most sem začasno pritrdil v jašek pol okretnice in večkrat preskusil premik levo / desno in prazen ter obremenjen z vagonom.
Re: diorama 0n30 - N.G.R.R.
Nadaljujem z izdelavo premičnega mosta. Levo in desno od tirnice bosta dva koščka 3 mm izoflora (modra puščica), nato pa od roba tirnice, do konca mostu lesene deske (rdeča puščica). Kot lahko uganemo, so deske izdelane iz brezovih palčk / žličk, za mešanje kave. Seveda bodo primerno obdelane:
Med mojim delom je čas opravil svoje in pragovi so se lepo oprijeli podlage iz stirodura. Vidimo tudi, da stiirodur še ni obarvan niti leseni pragovi. To bom opravil kasneje. Za boljšo predstavo sem vstavil še premični most v jašek in podoba je na naslednji sliki:
Jašek pol okretnice (usa: sector plate) je globok enako kot je stirodur plošča visoka = 20 mm. Plošča mostu je visoka samo 15 mm, torej je razlika med nivojema 5 mm in upoštevati moram še višino praga s tirnico vred, kar znese dodatno 7,5 mm. Torej je razlika 12,5 mm! V vrtišču mostu bosta dve kovinski podložki zaradi zmanšanja trenaj med vrtenjem. Z lesnima vijakoma, ki sta spredaj pod mostom, pa reguliram višino stičišča. Najprej moram zvišati osnovo mostu s 3 mm izoflorom:
izoflor je prilepljen z mizarskim lepilom, ki tega materiala NE topi. Potem sem na vsako stran tirnice prilepil še ozka trakova 3 mm izoflora, da sem izničil višino pragov:
In za konec sem razrezal in obdela deske da sem nosegel nivo zgornjega roba tirnice na premičnem mostu:
Delo dobro napreduje in je prepolno izzivov, kar me še posebej veseli .
Med mojim delom je čas opravil svoje in pragovi so se lepo oprijeli podlage iz stirodura. Vidimo tudi, da stiirodur še ni obarvan niti leseni pragovi. To bom opravil kasneje. Za boljšo predstavo sem vstavil še premični most v jašek in podoba je na naslednji sliki:
Jašek pol okretnice (usa: sector plate) je globok enako kot je stirodur plošča visoka = 20 mm. Plošča mostu je visoka samo 15 mm, torej je razlika med nivojema 5 mm in upoštevati moram še višino praga s tirnico vred, kar znese dodatno 7,5 mm. Torej je razlika 12,5 mm! V vrtišču mostu bosta dve kovinski podložki zaradi zmanšanja trenaj med vrtenjem. Z lesnima vijakoma, ki sta spredaj pod mostom, pa reguliram višino stičišča. Najprej moram zvišati osnovo mostu s 3 mm izoflorom:
izoflor je prilepljen z mizarskim lepilom, ki tega materiala NE topi. Potem sem na vsako stran tirnice prilepil še ozka trakova 3 mm izoflora, da sem izničil višino pragov:
In za konec sem razrezal in obdela deske da sem nosegel nivo zgornjega roba tirnice na premičnem mostu:
Delo dobro napreduje in je prepolno izzivov, kar me še posebej veseli .
Re: diorama 0n30 - N.G.R.R.
Progo, ki bo na diorami sem moral ponekod še prirezati, saj sega čez rob plošče oz. predaleč v notranjost jarka za premični most. To opravim z mini ročnim vrtalnikom v katerega vpnem rezilno ploščo in je delo opravljeno hitro ter brez težav. Opravil sem še barvanje kompletne deske, z vseh strani in z pragovi vred. barval sem z barvo za beton, ki pa se suši precej dlje, kot navadna akrilna barva. Za barvanje večje površine odlično služi navaden malce širši čopič, ki ga po končanem delu operem z mlačno tekočo vodo:
Vsa pobarvana plošča pa je taka:
Sedaj lahko točno izmerim minimalne predpisane razdalje za sistem 0n30 in dodam potrebne trakove iz strodura. Najprej sem napravil šablone iz pisarniškega papirja in poizkušal. Ko je bila šablona ustrezna in ko se je prilegala že izdelanemu delu diorame, sem obdelal že izrezane trakove stirodura in jih prilepil k diorami. nato pa seveda obarval z isto, betonsko barvo:
Hkrati sem z navadnimi akril barvami obarval tudi notranji del jaška za premični most, ki je v betonski barvi (ne z barvo za beton, ki je povsem nekaj drugega!). Barvanje jaška sem čez približno eno uro ponovil.
Vsa pobarvana plošča pa je taka:
Sedaj lahko točno izmerim minimalne predpisane razdalje za sistem 0n30 in dodam potrebne trakove iz strodura. Najprej sem napravil šablone iz pisarniškega papirja in poizkušal. Ko je bila šablona ustrezna in ko se je prilegala že izdelanemu delu diorame, sem obdelal že izrezane trakove stirodura in jih prilepil k diorami. nato pa seveda obarval z isto, betonsko barvo:
Hkrati sem z navadnimi akril barvami obarval tudi notranji del jaška za premični most, ki je v betonski barvi (ne z barvo za beton, ki je povsem nekaj drugega!). Barvanje jaška sem čez približno eno uro ponovil.
Re: diorama 0n30 - N.G.R.R.
Nadaljeval sem z osnovno barvo lesenih pragov, v tem primeru z vodo zelo redčena akrilna siva barva. Odprtino - jašek pol okretnice sem zaščitil s pisarniškim listom, da pač ne popacam notranjosti:
Ko se je prvi premaz osušil, sam nadaljeval z redčeno bež barvo. Pragovi se suše, jaz pa sem izrezal prostorske šablone, kjer bodo stale zgradbe in ostali material. Označil sem jih s črkami od A do C. Najprej na desnem delu, kjer bo v sektorju A stal premogovnik:
Nato še šablona za sektor B, tik pred jaškom pol okretnice, kjer bo podest oz. nakladalna rampa z manjšim skaldiščem:
med pragovi sem s flomastrom zarisal krožce, ki označujejo lokacijo fiksirnih žebljev (!) in luknje za dovodne žičke. Kaj so fiksirni žeblji? Vse tirnice na diorami 0n30 bodo med sabo spajkane. Da zagotovim stabilnost po X in Y osi (torej levo / desno, ali naprej / nazaj, če hočete) sem na nekaterih mesti na spodnjo stran tirnice prispajkal tanke jel+klene žebljičke. Modri puščici označujeta spjakan spoj tirnic in rdeči puščici fiksirna žebljička:
In poskusno postavljanje proge z žebljički na lesene pragove:
Torej je dela z dioramo res v izobilju
Ko se je prvi premaz osušil, sam nadaljeval z redčeno bež barvo. Pragovi se suše, jaz pa sem izrezal prostorske šablone, kjer bodo stale zgradbe in ostali material. Označil sem jih s črkami od A do C. Najprej na desnem delu, kjer bo v sektorju A stal premogovnik:
Nato še šablona za sektor B, tik pred jaškom pol okretnice, kjer bo podest oz. nakladalna rampa z manjšim skaldiščem:
med pragovi sem s flomastrom zarisal krožce, ki označujejo lokacijo fiksirnih žebljev (!) in luknje za dovodne žičke. Kaj so fiksirni žeblji? Vse tirnice na diorami 0n30 bodo med sabo spajkane. Da zagotovim stabilnost po X in Y osi (torej levo / desno, ali naprej / nazaj, če hočete) sem na nekaterih mesti na spodnjo stran tirnice prispajkal tanke jel+klene žebljičke. Modri puščici označujeta spjakan spoj tirnic in rdeči puščici fiksirna žebljička:
In poskusno postavljanje proge z žebljički na lesene pragove:
Torej je dela z dioramo res v izobilju
Re: diorama 0n30 - N.G.R.R.
Kot že omenjeno, so kretnice poglavje zase. Nisem jih hotel povsem razdret, kajti ponovno sestavljanje in točno pozicioniranje vrtišč ostric in poteka vzvodov za premik, mi ni dišalo (rdeč oval na sliki). Mogoče se kdaj kasneje odločim tudi za to možnost. Kretnico so precej osiromašene, kar se tiče PVC pragov - ostali so le pragovi pri vitalnih delih kretnice. In zato sem moral pripraviti še podložno ploščo (moder oval na sliki) za vzvod premika, kajti kretnica je 5 mm više od tal! To sem rešil z 3 mm izoflorom in širokim delom brezove žličke za mešanje kave :
Po tem delu sem pripravil še različno dolge pragove, ki bodo podpirali kretnico. S številkami pa sem označil enako dolge dele, da jih kasneje laže namestim in ne iščem brezglavo med podobno dolgimi pragovi:
lepilo potrebuje svoj čas in pripravil sem podložne plošče na mestih, kjer bodo stale zgradbe. Te plošče so seveda izoflor, debeline 3 mm. Poskusno sem jih postavil na dioramo in nato na določenih mestih obrusil robove, da bo prehod na osnovno ploščo pod čim manjšim kotom:
Na vrsti je barvanje izoflor plošč z belo barvo za beton. Ko bodo suhe, jih prilepim na stirodurno osnovo. med tem poskušam dokončati premični most. prispajkal sem dve mehki žički za dovod toka na most. Vrtilni vijak sem vlepil v vgreznjeno luknjo z lepilom 3M in drži odlično! In z lesom sem "oblekel" še zgornji del, tik pod deskami ob progi. Še pred tem, pa sem desko mostu (topol 15 mm) 2 x obarval z betonsko akril barvo:
Osnovna barva desk na mostu in okrog njega je umazano bela, z rdeče rjavimi odtenki na spojih, pri žebljih in na konceh desk:
Deske sem na konceh tudi malce "pokrtačil" s kovinsko ščetko. S tem dosežemo videz obrabljenosti robov deske. In še poskusna postavitev premičnega mostu v jašek pol okretnice:
Še most v drugem skrajnem položaju.:
Po tem delu sem pripravil še različno dolge pragove, ki bodo podpirali kretnico. S številkami pa sem označil enako dolge dele, da jih kasneje laže namestim in ne iščem brezglavo med podobno dolgimi pragovi:
lepilo potrebuje svoj čas in pripravil sem podložne plošče na mestih, kjer bodo stale zgradbe. Te plošče so seveda izoflor, debeline 3 mm. Poskusno sem jih postavil na dioramo in nato na določenih mestih obrusil robove, da bo prehod na osnovno ploščo pod čim manjšim kotom:
Na vrsti je barvanje izoflor plošč z belo barvo za beton. Ko bodo suhe, jih prilepim na stirodurno osnovo. med tem poskušam dokončati premični most. prispajkal sem dve mehki žički za dovod toka na most. Vrtilni vijak sem vlepil v vgreznjeno luknjo z lepilom 3M in drži odlično! In z lesom sem "oblekel" še zgornji del, tik pod deskami ob progi. Še pred tem, pa sem desko mostu (topol 15 mm) 2 x obarval z betonsko akril barvo:
Osnovna barva desk na mostu in okrog njega je umazano bela, z rdeče rjavimi odtenki na spojih, pri žebljih in na konceh desk:
Deske sem na konceh tudi malce "pokrtačil" s kovinsko ščetko. S tem dosežemo videz obrabljenosti robov deske. In še poskusna postavitev premičnega mostu v jašek pol okretnice:
Še most v drugem skrajnem položaju.:
Re: diorama 0n30 - N.G.R.R.
Tirnice so med sabo spajkane. Fiksirni žebljički so na svojih mestih. In to pomeni, da lahko tirnice obarvam. Tokrat to ne bo kalsična barva, kot je v naših krajih in bližnji okolici, ampak povsem svoja svetla peščena barva. Zmešal sem tri različne akrila in nastalo je to, kar je na sliki:
Poskusna postavitev proge na lesene pragove in takoj zatem pritrjevanje. Na nekaj mestih sem s kapljico 3M lepila pritrdil tirnice na pragove, sicer pa progo zelo dobro drže žebljički! In poskusno sem vstavil še žebelj za pritrjevanje proge na prag (v rdečem krožcu):
Na vrsti je jašek pol okretince. Na nekaterih delih bo jašek z notranje strani obdan z deskami, ki ga varujejo pred vsipom materiala od zunaj. Stebre sem izdela iz 5 x 2 mm smrekove letvice, deske pa so že standarde brezove "kafe palčke". Vse sestavne dele sem prirezal na ustrezne mere in obarval z zelo redčeno akrilno svetlo sivo barvo (voda : barva = 7:1). Moj način barvanja lesa: les premažem z vodo na vseh straneh, tudi robove. Pripravim na papirju vodo in nekaj kapljic barve. Les barvam ko je še moker in sicer vse strani naenkrat. Ko se barva osuši, po potrebi postopek ponovim, ali dodam kakšen pigment (stvar želja in okusa):
Deske sem prilepil na notranjo stran jaška z 3M lepilom (s tem namenom je tudi jašek 2 x prebarvan, da ga lepilo ne razjeda - stirodur!). Najprej daljša stran jaška ob kateri so trije kompleti desk (rdeče puščice) in ob kateri bo kasneje manjša vzpetina polna peska in zemlje . . .
Nato še stran jaška do katere pripelje ozkotirna proga. Tukaj sta dva kompleta desk:
In še stebri, ki deske drže na svojih položajih:
Diorama N.G.R.R. dobro napreduje
Poskusna postavitev proge na lesene pragove in takoj zatem pritrjevanje. Na nekaj mestih sem s kapljico 3M lepila pritrdil tirnice na pragove, sicer pa progo zelo dobro drže žebljički! In poskusno sem vstavil še žebelj za pritrjevanje proge na prag (v rdečem krožcu):
Na vrsti je jašek pol okretince. Na nekaterih delih bo jašek z notranje strani obdan z deskami, ki ga varujejo pred vsipom materiala od zunaj. Stebre sem izdela iz 5 x 2 mm smrekove letvice, deske pa so že standarde brezove "kafe palčke". Vse sestavne dele sem prirezal na ustrezne mere in obarval z zelo redčeno akrilno svetlo sivo barvo (voda : barva = 7:1). Moj način barvanja lesa: les premažem z vodo na vseh straneh, tudi robove. Pripravim na papirju vodo in nekaj kapljic barve. Les barvam ko je še moker in sicer vse strani naenkrat. Ko se barva osuši, po potrebi postopek ponovim, ali dodam kakšen pigment (stvar želja in okusa):
Deske sem prilepil na notranjo stran jaška z 3M lepilom (s tem namenom je tudi jašek 2 x prebarvan, da ga lepilo ne razjeda - stirodur!). Najprej daljša stran jaška ob kateri so trije kompleti desk (rdeče puščice) in ob kateri bo kasneje manjša vzpetina polna peska in zemlje . . .
Nato še stran jaška do katere pripelje ozkotirna proga. Tukaj sta dva kompleta desk:
In še stebri, ki deske drže na svojih položajih:
Diorama N.G.R.R. dobro napreduje
Re: diorama 0n30 - N.G.R.R.
Tako, osnova je izdelana! Sedaj pa precej zahteven del: samoizdelava zgradb, kar pomeni, da bom moral tudi načrte izrisati sam. Zakaj? Zato: ameri imajo mere, ki so podane na načrtih, v merilu 1:1!?. Precej časa sem porabil, ko sem raziskoval njihov način branja in risanja načrtov. Merske enote me ne motijo, je pa težava, ko je treba vse preračunavati in še večji kaos je, ko je na enem načrtu mera v decimalkah, na drugem pa v tisočinkah!!! Skratka mala katastrofa. Najlaže bi bilo kupiti KIT komplete. Plastični izdelki so dokaj poceni, leseni imajo pa LESENO ceno. In za povrh vsega, zelo rad delam z lesom . Lahko bi si z USA načrti pomagal, če bi imel njihov razmernik - pa ga žal nimam, oz. imam metričnega:
Torej samogradnja v merilu 1:48 dobesedno od A do Ž; to pa bo veselja in čas bo letel, da bo kaj! Najprej je na vrsti podest, ki istočasno služi kot nakladalno razkladalna rampa med progo in pol okretnico. Torej je nameščena v že prej omenjen prostorski sektor C:
Z ene strani bodo na podest vodile stopnice, na nasprotni strani pa bo manjša lesena zgradba, ki služi kot skladišče. Tudi podest bo lesen in sicer vsa konstrukcija od tal do vrha. Napravil sem načrt, glede na razpoložljiv prostor, ki ga pa ni v izobilju (to je namreč merilo 1:48!). Kot nosilni stebri in prečni nosilci, bo služila balsa 5 x 5 mm, ki sem jo razrezal in nežno obrusil:
Nato sem poskusno postavil elemente na načrt, ter zarisal smer poteka diagonalnih povezav med stebri (glej puščice):
Sledilo je leplenje nosilne konstrukcije. Lepil sem z mizarskim lepilom:
To je za sedaj dovolj, z delom na diorami N.G.R.R. sem začel 12.marca 2021. Večino materiala imam doma, le nekaj dodatnih balsinih letev sem dokupil in dva tovorna vagona (Bachmann), dva vagona naložena z debli pa že imam (Mehano Spectrum), zamenjati jima moram spenjače s Kadee
lp vsem ljubiteljem ozkotirnic
Torej samogradnja v merilu 1:48 dobesedno od A do Ž; to pa bo veselja in čas bo letel, da bo kaj! Najprej je na vrsti podest, ki istočasno služi kot nakladalno razkladalna rampa med progo in pol okretnico. Torej je nameščena v že prej omenjen prostorski sektor C:
Z ene strani bodo na podest vodile stopnice, na nasprotni strani pa bo manjša lesena zgradba, ki služi kot skladišče. Tudi podest bo lesen in sicer vsa konstrukcija od tal do vrha. Napravil sem načrt, glede na razpoložljiv prostor, ki ga pa ni v izobilju (to je namreč merilo 1:48!). Kot nosilni stebri in prečni nosilci, bo služila balsa 5 x 5 mm, ki sem jo razrezal in nežno obrusil:
Nato sem poskusno postavil elemente na načrt, ter zarisal smer poteka diagonalnih povezav med stebri (glej puščice):
Sledilo je leplenje nosilne konstrukcije. Lepil sem z mizarskim lepilom:
To je za sedaj dovolj, z delom na diorami N.G.R.R. sem začel 12.marca 2021. Večino materiala imam doma, le nekaj dodatnih balsinih letev sem dokupil in dva tovorna vagona (Bachmann), dva vagona naložena z debli pa že imam (Mehano Spectrum), zamenjati jima moram spenjače s Kadee
lp vsem ljubiteljem ozkotirnic
Re: diorama 0n30 - N.G.R.R.
Spodnji, nosilni del podesta, je potrebno še sestaviti v celoto. Za to sem pripravil vezne diagonalne letve iz balse 3 x 1,5 mm in začel z najkrajšim podporjem:
Vsako vzdolžno podporje je med sabo neodvisno povezano:
Ko sem končal s podporami, sem le te še povezal med sabo in nastala je nosilna konstrukcija podesta. vse je lepljeno z Mekol lepilom:
Upodobil sem tudi žeblje, ki so na spojih diagonale s stebrom (mehak svinčnik) :
Nato pa še barvanje. Najprej z zelo redčeno sivo barvo, nato pa še en zelo tanek premaz z malo manj redčenim svetlo sivim akrilom:
Vsako vzdolžno podporje je med sabo neodvisno povezano:
Ko sem končal s podporami, sem le te še povezal med sabo in nastala je nosilna konstrukcija podesta. vse je lepljeno z Mekol lepilom:
Upodobil sem tudi žeblje, ki so na spojih diagonale s stebrom (mehak svinčnik) :
Nato pa še barvanje. Najprej z zelo redčeno sivo barvo, nato pa še en zelo tanek premaz z malo manj redčenim svetlo sivim akrilom:
Re: diorama 0n30 - N.G.R.R.
Sledila je izdelava pokrivnih desk, ki bodo pritrjene na podest. Te sem izdelal iz "kafežlic". Po načrtu sem jih razrezal na ustrezen dolžine, na konceh malce postrgal s kovinsko ščetko in namočil v mlačno vodo. Vseh deska je natanko 20 in sicer treh različnih dolžin , odvisno od položaja:
Čez nekaj minut sem še mokre deske obarval, spet z zelo redčeno akrilno barvo - sivo in to na obeh straneh, kot tudi vse robove. mogoče je bil potreben še kak popravek in sledilo je sušenje. Po sušenju pa sem vsak desko posebej zelo na rahlo in z občutkom pobrusil z brusilno deščico za negovanje nohtov (se odlično obnese!). S tem sem nianso precej osvetlil. podest sem začasno postavil na dioram v sektor C in za poskus začasno položil deske nanj. Za potrebe točnega položaja podesta, sem v jašek vstavil premični most in na tir postavil vagon naložen s hlodi:
Čez nekaj minut sem še mokre deske obarval, spet z zelo redčeno akrilno barvo - sivo in to na obeh straneh, kot tudi vse robove. mogoče je bil potreben še kak popravek in sledilo je sušenje. Po sušenju pa sem vsak desko posebej zelo na rahlo in z občutkom pobrusil z brusilno deščico za negovanje nohtov (se odlično obnese!). S tem sem nianso precej osvetlil. podest sem začasno postavil na dioram v sektor C in za poskus začasno položil deske nanj. Za potrebe točnega položaja podesta, sem v jašek vstavil premični most in na tir postavil vagon naložen s hlodi:
Re: diorama 0n30 - N.G.R.R.
Šablona prostega profila predpisuje razdaljo me središčnico proge in robom podesta z 34,9 mm. V mojem primeru je razdalja malce večja: 38 mm:
To je namenoma, zaradi pretovarjanja težjih tovorov, ki bodo z vagona nameščeni pred podest in ne nanj. Še podest z druge strani:
In ogled s tretje strani:
Natančno sem namestil podporje podesta in zarisal njegov položaj. Na rob podesta sem prilepil dve deski, ostale pa odstranil. Na vrsti je leplenje podesta na podlago. Kot lepilo spet služi Mekol.. Z razlogom sem pritrdil samo dve deski na konstrukcijo: namreč nemogoče je podlago posipati, če bi bile pritrjene vse deske. Torej po leplenju konstrukcije podesta, je sledil posip z zemljo v dveh odtenkih in nato še s finim svetlim peskom:
Pod podest sem dodal še dve večji veji in ena je vidna takoj na začetku. Veje sem nabral zunaj okrog raznih vrst grmovja in nizkega drevja - ležijo po tleh in ni potrebno delati škode s trganjem ali lomlenjem vej z dreves
To je namenoma, zaradi pretovarjanja težjih tovorov, ki bodo z vagona nameščeni pred podest in ne nanj. Še podest z druge strani:
In ogled s tretje strani:
Natančno sem namestil podporje podesta in zarisal njegov položaj. Na rob podesta sem prilepil dve deski, ostale pa odstranil. Na vrsti je leplenje podesta na podlago. Kot lepilo spet služi Mekol.. Z razlogom sem pritrdil samo dve deski na konstrukcijo: namreč nemogoče je podlago posipati, če bi bile pritrjene vse deske. Torej po leplenju konstrukcije podesta, je sledil posip z zemljo v dveh odtenkih in nato še s finim svetlim peskom:
Pod podest sem dodal še dve večji veji in ena je vidna takoj na začetku. Veje sem nabral zunaj okrog raznih vrst grmovja in nizkega drevja - ležijo po tleh in ni potrebno delati škode s trganjem ali lomlenjem vej z dreves
Re: diorama 0n30 - N.G.R.R.
Dostop na palto podesta je možen prek stopnic, ki bodo lesene, kot vse ostalo. Najprej načrt - torej preračunavanje, iskanje vzorcev na usa maketah in risanje. shem. Izbral sem vrsto stopnic, ki so najbolj množično zastopane pa še enostavne za izdelavo. Za osnovni stranici sem izbral balso s profilom 10 x 3 mm, vezni prečki sta prav tako iz balse 3 x 1,5 mm in stopnice so iz breze 6 x 1,5 mm:
Izreze sem napravil z ročno žagico, in dokončno oblikoval s trikotno modelarsko pilico. Levi kos balse je surov neobdelan in desni že izrezan, vendar po višini še ni določen:
Končna obdelava bočnih stranic in sestavljanje / leplenje ogrodja stopnic:
In še prilepljene štiri deske:
Pomembno: letnice bočnih stranic naj bodo vzdolžne oz. pod kotom, kot tečejo stopnice. To namreč zelo zmanjša možnost zloma balse pri obdelavi z orodjem
Izreze sem napravil z ročno žagico, in dokončno oblikoval s trikotno modelarsko pilico. Levi kos balse je surov neobdelan in desni že izrezan, vendar po višini še ni določen:
Končna obdelava bočnih stranic in sestavljanje / leplenje ogrodja stopnic:
In še prilepljene štiri deske:
Pomembno: letnice bočnih stranic naj bodo vzdolžne oz. pod kotom, kot tečejo stopnice. To namreč zelo zmanjša možnost zloma balse pri obdelavi z orodjem