Stare lokomotive jeseniške železarne

Vse o zanimivi zgodovini železne ceste skozi čas.
Odgovori
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:212300

Pozdravljeni,

ne smemo pozabiti napisati odgovora na pompozno najavo neznanke iz voznega parka jeseniške železarne :old

Začeti moramo z našim znanjem matematike spreminjati neznanke v znanke :batina

železocestnik napisal/-a:O:212100

Pozdravljeni,

......
Za nekaj lokomotiv so si jih pridobili v Gornjesavskem muzeju na Jesenicah in jih bomo uporabili pri zboljšanju dosedanjih opisov. Ostale bi morali poiskati v arhivu železarne.

V Gornjesavskem muzeju imajo prepise naslednjih lokomotivskih knjig za parno vleko, ozki tir: O-II, O-V i O-VII
Vse te lokomotive imajo tudi razstavljene v Gornjesavskem muzeju, plus še O-I, za katero pa nimajo prepisa lokomotivske knjige.

Kako pomembne so lokomotivske knjige za proučevanje zgodovine izgleda da ve bolj malo ljudi, sicer jih ne bi metali med odpadni papir.
Te knjige so za časa "življenja" uradni dokument, saj se v njih piše vse spremembe na lokomotivi, vpisujejo se predpisani pregledi lokomotive in tudi parnega kotla, V kotlovski del knjige vpisuje pristojni inšpektor parnih kotlov vsa popravila kotla in tudi dovoljenja oziroma prepovedi obratovanja.

En tak primer lokomotivske knjige, ki je pred kratkim "rešena", si bomo pogledali v naslednjem prispevku.
Te lokomotive do sedaj ni bilo v nobenih statistikah jeseniške železarne tudi Pospichalovi je (še) ni.


Slika


pozdrav
Darko


V Gornjesavskem muzeju so si pred kratkim pridobili v hranjenje tole lokomotivsko knjigo:

Slika

Se pravi lokomotivska knjiga za normalnotirno parno lokomotivo (rimska 2): NP-II


Pogledam v Pospichalovo statistiko:

Essl N II

Se pravi, da nima nobenega drugega podatka, kot da je to bila lokomotiva izdelana v tovarni Esslinge.
Ne ve se niti to, ali ta N-II pomeni prvo numeriranje iz KID ali drugo iz časa Železarne Jesenice.

Odpreti je potrebno prvo stran lokomotivske knjige, da vidimo oznako lokomotive.

Na prvi strani piše: 62-027 :shock:

V seznamu Pospichalove statistike je pri železarni Jesenice sam ena lokomotiva serije 62: N X
ĐĐ 645/58 Ct-n2 62-645 N X
ki jo je g. Pospichal prepisal iz naših seznamov tukaj na forumu. Drugi del joznake je vsekakor napačen, saj niso izdelali toliko lokomotiv te serije.
G. Pospichal jih ima za celotno Jugoslavijo zabeleženih 127 :!:
Morda bi moralo pisati 62-045 :-k

Najdem pa v tem seznamu JŽ 62-027 (NP-II), ki je bila po vojni na Reki. V Pospichalovi statistiki ni podatka, kam je "izginila" iz Reke...
Torej se ne ve, kdaj je prišla v Železarno Jesenice.

To nam bo razkrila lokomotivska knjiga NP-II :idea:


Takoj ko rešimo problem s Shrani.si.
Izgleda, da bi bil rešen takoj, če bi ga uvrstili v kakšen paket v zvezi s korona virusom.Samo rečemo, da so dobili pri Shrani.si virus, pa bo takoj rešeno. Preko noči... [-X

Zopet imam težavo s Shrani. si
Z Dropboxom imam začetniške težave in predolgo traja nalaganje fotke. Pri shrani.si jo naložim v sekundi, pri dropboxu zgubivam minute.

Torej bomo počakali na Shrani.si :roll:

Ali mi lahko kdo napiše kakšno enostavno pot za nalaganje fotk v Dropboxu?
Za začetnike...ali telebane :wink: ...v temo Splošno, kjer je že nekaj napisanega.
Morda kakšen trik, da bi šlo hitreje.


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
363
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 1420
Pridružen: 06.09.2006, 18:28

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a 363 »

Essl N II

Se pravi, da nima nobenega drugega podatka, kot da je to bila lokomotiva izdelana v tovarni Esslinge.
Ne ve se niti to, ali ta N-II pomeni prvo numeriranje iz KID ali drugo iz časa Železarne Jesenice.
Železar 1961 / 5 .
https://www.jlib.si/pdfs/1961-II-05.pdf
Stran 4.

Lp
Peter 5
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 609
Pridružen: 20.01.2013, 13:40
Kraj: Maribor

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a Peter 5 »

Dober večer, Darko!
Žal dvoosne lokomotive na okretnici ne prepoznam.

Slika lokomotive ED 3/3 je pa tista, ki sem jo omenil v prejšnjem postu. Ni pa enaka lokomotivi , ki velja za prvo normalnotirno parno lokomotivo Jeseniške železarne, saj se dovod pare v valje kar precej razlikuje.Tukaj bi skorajda potrebovali posnetek bočne strani. Tudi ni jasno, ali je 2 ali 3 osna.

Lahko pa dam komentar k številčenju lokomotiv serije 62. Imamo 3 skupine:
1.) lokomotive ameriške izdelave (USTC S.100) s tekočimi številkami od 001 do 106, ki so jih za potrebe ameriške vojske v Evropi med 2. sv. vojno izdelovale 3 ameriške tovarne (Porter, Vulcan in Davenport) in so prišle k JDŽ preko UNRRA.
2.) lokomotive s tekočimi številkami od 107 do 129 izdelane za JDŽ pri tovarni Đuro Đaković v Slavonskem Brodu
3.) lokomotive izdelane za jugoslovanska industrijska in rudarska podjetja. Vse so nosile oznako JDŽ ( oz. kasneje JŽ ) in serijsko številko 62, namesto tekoče številke pa je bila navedena Đakovićeva 3-mestna tovarniška številka. In tu se pojavijo številke , ki se nam zdijo nelogične, ker so prevelike.
Lokomotive ĐĐ so bile nekoliko rekonstruirane in se v nekaterih detajlih razlikujejo od ameriških "originalnih", kar je prepoznavno tudi vizualno.

LP - Peter
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Peter, pozdravljen,

hvala za trud, včasih pač nimamo dovolj pogledov na lokomotivo.

Hvala za oštevilčenje serije 62. Šele danes sem videl na fotografijah te "nenormalne" ĐĐ trimestne tovarniške številke za oznako serije 62.

Tako da sem napisal to narobe: Morda bi moralo pisati 62-045 :-k
Izgleda, da je v Pospichalovi statisiki potem kar pravilen zapis:

ĐĐ 645/58 Ct-n2 62-645 N X

Seveda bo ta zapis za lokomotivo N-X še preveriti v lokomotivski knjigi.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:212450

363, pozdravljen,

hvala za fotko N-II starega številčenja. Izgleda, da sta rimsko št 2 (N-II) nosili vsaj dve lokomotivi v starem številčenju, saj si ta in ona na okretnici pač nista podobni.

Slika

Predno pregledaš vse Železarje, rabiš kar nekaj časa.
Škoda da niso zapisali kakšnih podatkov zraven slik, ko so jih še imeli.
Če ne bomo našli starih lokomotivskih knjig in/ali drugih podatkov v arhivu Železarne Jesenice, nikoli ne bomo vedeli, kaj so bile to za ene lokomotive!



Poglejmo na prvo stran lokomotivske knjige za N-II novega (zadnjega) oštevilčenja lokomotiv Železarne Jesenice

Slika

premikalka, širina tira: normalni, stara oznaka: JŽ UNRRA, št.1969; leto izdelave kotla in lokomotive: 1943

Če pogledamo podatke za 62-027 v Pospichalovi statistiki, vidimo, da se "pokrivajo", torej je lokomotiva JŽ 62-027 res "priromala" na Jesenice tista, ki je bila na Reki.

VulcW 4442/43 1969 62-027 Rijeka
Vulcaniron & Locomotive Works, Wijkers – Barne, leto izdelave 1943, tov. št. 4442; št. UNRRA lokomotive: 1969; JDŽ 62-027; kurilnica Reka


Fotografija iste serije (62-019), vendar drugega proizvajalca (HK Porter Locomotive Works, Pittsburg), je na voljo iz časa, ko je bila razstavljena pred mariborsko postajo:

Slika


V nadaljevanju bomo videli, kdaj je ta lokomotiva, ki je bila včasih na Reki, prispela v Železarno Jesenice in do kdaj je obratovala...

Slika


pozdrav
Darko
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 31.05.2020, 17:46, skupaj popravljeno 1 krat.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:212550

Pozdravljeni,

lahko nadaljujemo, Shrani.si je eden zadnjih na respiratorju....

Kdaj je bila nastavljena nova lokomotivska knjiga za 62-027 ?

Slika

15.11.1973.

V knjigi so tudi starejši zapisi.
Pri lokomotivi se pričnejo v letu 1972.

Zapisi o prevoženih kilometrih od leta 1973 do 1977:

Shrani. si mi javlja, potem ko je "spustil skozi" popolnoma enako fotko (predhodnico):
! Slika IMG_0725.JPG ni dovoljenega formata


Cel dan Shrani.si ni "prišel k sebi".

Nadaljujemo z Dropbox-om.

Slika

Prevoženi kilometri so vpisani od januarja 1973 (2820 km) do 22.6.1973, ko lokomotiva odide na popravilo u "Gredelj2 v Zagrebu.
Zato v juliju, avgustu in septembru ni kilometraže.
Popravilo je trajalo do 18.9.1973, vključno z mrzlim tlačnim preizkusom. Potem so opravili v Ljubljani še topli tlačni preizkus 27.9.1973.

V letu 1973 je lokomotiva prevozila 28.500 km.

V letu 1974 se zadeve spremenijo: nekaj mesecev vozi zelo malo, v marcu, maju, juliju in novemra pa čisto nič (garažirana). Kaj je bil vzrok, ne vemo.
V celotnem letu 1974 je prevozila le 13440 km.

V letu 1975 je lokomotivo pričakal Generalni remont (GR), ki so ga opravili v "Gredlju" v Zagrebu.



pozdrav
Darko
Zadnjič spremenil železocestnik, dne 31.05.2020, 23:56, skupaj popravljeno 2 krat.
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Peter 5
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 609
Pridružen: 20.01.2013, 13:40
Kraj: Maribor

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a Peter 5 »

Zdravo!
Samo dopolnilna informacija - lokomotiva 62-019 je še vedno v Mariboru in sicer pred vhodom v železničarsko šolo na Studencih!

Pozdrav - Peter
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:212750

Peter, pozdravljen,

hvala za dodatno pojasnilo.



Nadaljujemo z dokumenti parnega kotla in parnega stroja, dokler Shrani.si še deluje...

Slika

Slika

Slika

Slika

Jaz mislim, da je dovolj podatkov, da je 62-027, ki je bila včasih na Reki/Rijeki, res "delala" v železarni Jesenice vsaj od leta 1973 do 1977 in da bo g.Pospichal ta podatek vnesel v njegovo statistiko.
Njena oznaka je bila N-II, novo oštevilčenje (po WW2).


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O: 213000

Pozdravljeni,

zahvalimo se lahko @363, da je fotografiral fotografijo na steni v železarni Jesenice. Tako imamo dokaz o N-X (62-645) :thumbupr
363 napisal/-a:Tukaj je ena slika izpred normalnotirne kurilnice. Kvaliteta ni dobra, ker ni bilo originalna slike in je zato slikana povečava slike na steni.
Slika

Na sliki so tri lokomotive.
Čisto levo je N-I je bila izdelana leta 1929 v tovarni AEG pod tovarniško številko 4340.
Za njo je dizel lokomotiva mažarske izdelave. Na Mažarskem jo poznajo pod vrsto M31
Tukaj nekaj slik te serije:
http://www.railfaneurope.net/pix/hu/die ... 1/pix.html
Na desni strani pa je 62-645 izdelana v ĐĐ leta 1958. V železarni je imela oznako N-X in je danes v Srbiji.

Je bilo še več starih skeniranih slik namenjenih za na forum, a je šla njihova digitalna oblika rakom žvižgat.

Lp
Škoda, da so šle ostale stare fotke rakom žvižgat :(

V Pospichalovi statistiki je lokomotiva N-X pravilno vpisana, ne ve pa se, od kdaj do kdaj je delala v železarni Jesenice:

ĐĐ 645/58 Ct-n2 62-645 N- X

detajl iz zgornje fotke, da se vidi oznaka lokomotive:
Slika

Kaj pa lahko napišemo, kdaj je posneta ta zgornja fotografija :?:
Vsekakor leta 1961 ali kasneje :wink:
Najmlajša lokomotiva na fotografiji je ND-1. V Pospichalovi statistiki je zapisano, da je bila izdelana ta dizl lokomotiva leta 1961 v madžarski tovarni Ganz.
Lahko pa malo ugibamo, da je bila fotografija posneta pred letom 1963, ko so dobili že drugo dizl lokomotivo ND-II. Če bi jo že imeli v železarni, bi jo sigurno postavili v prvi plan.

Seveda to ne bi veljalo, če bi bil šef transporta paroljubec :wink: :D

Ko je @363 leta 2009 poslikal jeseniško železarno, je remiza izgledala takole:

Slika


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:213100

Pozdravljeni,


glede na to, da so na fotografiji tri lokomotive, je potrebno "obdelati" vse tri...

V kot na levi strani je stisnjena dizel lokomotiva, izdelana v madžarskem GANZ-MAVAG-u.

@Florjan je napisal: » 01.02.2014, 16:32

"To bo industrijska triosna lokomotiva DHM-2 (dizel hidraulična) tovarne Ganz-Mavag zgrajene leta 1960. Osi so bile povezane s zveznim drogovjem."

@milchy je dodalše fotko lokomotive:

Slika


V Železarju z dne 9.3.1961 pa so napisali, da že "vozi":

Slika

Poleg oznake DHM-2 se vidi še oznaka 3-303 (ali 3-309 ?).

V knjigi Zvonimir Horvat: 100 godina remonta lokomotiva, Zagreb, 1994 piše za to lokomotivo:

Leto izdelave: 1960
Proizvajalec: Ganz-Mavag, Budimpešta
Moč: 330 kW (450 KM)
hitrost: 31/62 km/h
teža: 45 t
Leta 1977 so vgradili nov dizel motor Ganz 12Jv 17/24.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:213300

Pozdravljeni,

preostala nam je še ena lokomotiva od treh s fotografije na steni.

@363 je zapisal za parno lokomotivo čisto na levi strani fotografije: "N-I je bila izdelana leta 1929 v tovarni AEG pod tovarniško številko 4340."

Slika



Preverimo v Pospichalovi statistiki, če je kaj novega:

AEG 4340/29 Krainische Industrie-gesellschaft, Assling/KID Jesenice N - I

Nič novega, vsi podatki so enaki.


Zaenkrat lokomotivske knjige nimamo na razpolago, da bi lahko izvedeli kaj več, kdaj je obratovala v železarni.

Vsekakor pa vsaj do leta 1961, ko je začela obratovati dizel lokomotiva ND-I (Ganz) in jo vidimo na fotografiji za AEG lokomotivo (N - I).

Tovarniška številka 4340 odgovarja ostalim številkam, ki so bile izdeane leta 1929.

Za primerjavo si poglejmo tablo proizvajalca AEG z najbližjo tovarniško številko tej "naši" iz železarne Jesenice:

Slika


Pripravljajo pa se podatki o še eni dizel lokomotivi jeseniške železarne.

Samo Shrani.si še odklopimo z respiratorja :roll:

Slika

Slika


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:213500

Pozdravljeni,

Shrani.si je čudežno oživel in na hitro je potrebno pogledati v lokomotivsko knjigo ND-II:

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika

Slika


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

Še najpomembnejši strani, da bomo videli, do kdaj je obratovala v železarni Jesenice...

Slika

Leta 1976 so zamenjali celoten motor v železarni Jesenice, bila pa je tudi na 4 poppravilih v "Gredlju" v Zagrebu.

povečava...

Slika


Slika

povečava...

Slika

Se pravi, da je ND-II vozila v železarni Jesenice od 1973 do januarja 1977, potem pa je odšla na generalni remont v "Gredelj" v Zagreb.
Vrnila se je 24.5.1977, potem pa ne vemo, kaj se je zgodilo z njo.

Lokomotiva je bila izdelana u ĐĐ leta 1963. V kolikor so je v železarni kupili novo, je ta lokomotivska knjiga že druga. Bo potrebno preveriti, ali v železarni Jesenice obstajaše kakšna lokomotivska knjiga za ND-II.


pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:213600

Pozdravljeni,

glede na to, da deluje Shrani.si si lahko pogledamo lokomotivsko knjigo za ozkotirno parno lokomotivo O-II:

V Pospichalovi statistiki so naslednji podatki:

O&K 6127/1913 Bt-n2 H. Schmiedehausen, Rastenberg O - II Jesenice aufg.

Slika

Slika

Proizvajalec lokomotive je Orenstein & Koppel, izdelana je bila leta 1913. Leta 1955 so v tovarni TŽV Boris Kidrič v Mariboru zgradili nov kotel.

Slika

Slika

V tej lokomotivski knjigi imamo vpisano obratovanje lokomotive od leta 1973 do 1983.

Slika

Slika

Dokaz, da je nov kotel izdelan res v Mariboru.

Slika

Zadnje popravilo je bilo izvedeno leta 1982, kar potrjuje, da je obratovala še leta 1983, potem pa ne več.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Uporabniški avatar
železocestnik
Strojevodja I
Strojevodja I
Prispevkov: 9511
Pridružen: 30.12.2007, 22:01
Kraj: Ljubljana

Re: Stare lokomotive jeseniške železarne

Odgovor Napisal/-a železocestnik »

O:214100

Pozdravljeni,

@363 je začel to temo o lokomotivah jeseniške železarne daljnega leta 2009.
Takrat so zvlekli skupaj v opuščeno halo železarne tudi vse stare lokomotive jeseniške železarne, nekatere v dokaj solidnem stanju, nekatere pa v zelo slabem stanju.
Tudi hala je bila zelo "zdelana".

Danes je povsem drugače.
Hala je obnovljena, razstavni eksponati zgodovine železarstva so obnovljeni in prebarvani, ob njih so napisne table z opisi eksponatov.
Lokomotive so v zamreženem prostoru, zavarovane pred vandali. Lokomotive, ki so v slabšem stanju so spravili v depo.
Lahko rečemo, da se je Gornjesavski muzej izkazal v vseh teh letih in vsako leto naredil nekaj novega. Je pa potrebno reči, da obnova ni poceni, sedaj urejajo glavno zgradbo muzeja.


Sedaj pa poglejmo, katere lokomotive so ohranjene:
363 napisal/-a:Ozkotirno železnico so v Železarni Jesenice začeli uporabljati, ko so po izgradnji Karavaškega predora odkupili gradbinsko železnico s tirno širino 76 centimetrov. 1907 je železarna kupila svojo prvo lokomotivo O-I, leta 1912 pa drugo z oznako O-II.

Kar velik del teh ozkotirnih lokomotiv je ohranjenih:
O-I
O-II,
O-IV,
ki jo danes poznamo v želežniškem muzeju pod oznako K3,
O-V,
O-VII
I s katero so slavnosto zaključili obratovanje ozkotirne železnice leta 1988
O-XI pa je danes v deluječem stanju pod oznako 71-013
Poleg parnih so danes še ohranjene še tri električne in dve dizel lokomotivi, ki sta pa bili prodani v CD Maribor.

Glede na to, da smo zgoraj pogledali v lokomotivsko knjigo lokomitve O-II, bomo sedaj "ponovili" par fotk te lokomotive s prve strani te teme, ki jih je dodal @363:

Slika


Slika


Sedaj je lokomotiva O-II spravljena v depoju (v razstavljenem stanju).

Bom pa pogledal, če imamo kje na razpolago še kakšne fotke O-II.
V Kumarjevem albumu v Železniškem muzeju v Ljubljani je ena fotka iz leta 1968:

Slika

Detajl:

Slika

Tovarniška plošča najbližje dosegljive lokomotive O&K iz leta 1914:

Slika

O-II je bila izdelana v O&K leta 1913 s tovarniško številko 6127.

pozdrav
Darko
»Problem z dejstvi je v tem, da jih je tako veliko.« Samuel McChord Crothers
Odgovori